Μπορεί η Volkswagen να είναι συνώνυμη με εμβληματικά αυτοκίνητα όπως το Golf και το Beetle, όμως υπάρχει ένα άλλο προϊόν της που, εδώ και δεκαετίες, απολαμβάνει τεράστια επιτυχία – και δεν έχει καμία σχέση με τροχούς και κινητήρες: το Volkswagen currywurst.
Πρόκειται για ένα εμβληματικό λουκάνικο με που κάρι παράγεται στο εργοστάσιο της εταιρείας στο Wolfsburg από το 1973, την ίδια χρονιά δηλαδή που παρουσιάστηκε και το Golf. Αρχικά διατίθετο αποκλειστικά στην εσωτερική καντίνα της εταιρείας, αλλά με τα χρόνια άρχισε να εμφανίζεται σε εκθέσεις Volkswagen, σε καταστήματα λιανικής, ακόμα και σε σούπερ μάρκετ, υπό την επωνυμία Volkswagen Originalteil («αυθεντικό ανταλλακτικό» στα γερμανικά).
Παρά την απόσυρσή της από τα μενού το 2021, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας περιορισμού της κατανάλωσης κρέατος, η έντονη αντίδραση των εργαζομένων και των φίλων του brand ανάγκασε τη Volkswagen να την επαναφέρει μόλις δύο χρόνια αργότερα. Το θέμα πήρε τόσο μεγάλες διαστάσεις στη Γερμανία, που ακόμα και ο πρώην Καγκελάριος Gerhard Schröder πήρε δημόσια θέση.
Το 2024, σύμφωνα με το Future Media, η Volkswagen πούλησε περισσότερες από 8,5 εκατομμύρια λουκάνικα ,αριθμός που πλησίασε τα αυτοκίνητα που παρήγαγε την ίδια χρονιά. Σε κάποιες χρονιές, μάλιστα, οι πωλήσεις currywurst είχαν ξεπεράσει ακόμα και τις πωλήσεις αυτοκινήτων.
Πώς όμως κατάφερε ένα απλό λουκάνικο να γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς της Volkswagen; Ας δούμε αναλυτικότερα.
Η εξέλιξη του currywurst της Volkswagen

Η Volkswagen υποστηρίζει ότι αντιμετώπισε τη δημιουργία του currywurst με την ίδια φιλοσοφία τελειότητας που εφαρμόζει στην παραγωγή αυτοκινήτων της. Στόχος ήταν τριπλός: να προσφέρει ένα καλό και οικονομικό γεύμα στους εργαζομένους της, να δημιουργήσει μια επιπλέον πηγή εσόδων για τη στήριξη των εταιρικών εστιατορίων και να ενισχύσει το brand της με έναν ιδιαίτερο τρόπο.
Με την πάροδο των ετών, η συνταγή και οι προμηθευτές εξελίχθηκαν, ενώ το 2010 προστέθηκε στο μενού και μια vegan εκδοχή από σιτάρι, για να καλύψει τις διατροφικές ανάγκες όλων των εργαζομένων.
Μια ακόμα ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια: το currywurst της Volkswagen έχει δικό του κωδικό ανταλλακτικού, όπως ακριβώς και τα εξαρτήματα των αυτοκινήτων της : 199 398 500 A.
Το DNA της Volkswagen
Η «περιπέτεια» της Volkswagen στον χώρο των τροφίμων, αν και περισσότερο ακούγεται σαν fun fact από επιτραπέζιο, αποκαλύπτει κάτι βαθύτερο για την κουλτούρα της εταιρείας. Πίσω από το currywurst, η Volkswagen υποστηρίζει ότι κρύβει τις βασικές αρχές της φιλοσοφίας της:
- Καινοτομία πέρα από την αυτοκινητοβιομηχανία.
- Ενδιαφέρον για την ποιότητα ζωής των εργαζομένων της.
- Ευελιξία και επιχειρηματικό δαιμόνιο ώστε να εκμεταλλεύεται κάθε νέα ευκαιρία.
Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι πολλές σπουδαίες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν ξεκίνησαν παράγοντας αυτοκίνητα. Η Suzuki και η Toyota, για παράδειγμα, έχουν ρίζες στην υφαντουργία, ενώ η Peugeot ξεκίνησε κατασκευάζοντας μύλους πιπεριού (προϊόντα που συνεχίζει να προσφέρει μέχρι σήμερα).