Η Lexus εισέρχεται δυναμικά στην εποχή της ηλεκτροκίνησης με το RZ, το πρώτο της αποκλειστικά ηλεκτρικό μοντέλο, επιχειρώντας όχι μόνο να προσφέρει μηδενικούς ρύπους και υψηλή ποιότητα κύλισης, αλλά και να αναβιώσει τα συναισθήματα που παραδοσιακά συνοδεύουν την οδήγηση ενός σπορ αυτοκινήτου.
Το RZ της Lexus δεν προσπαθεί να «κρύψει» τον ηλεκτρικό του χαρακτήρα. Αντίθετα, επιχειρεί να τον ενισχύσει με έναν νέο τρόπο: με προσομοιωμένες σχέσεις μετάδοσης και τεχνητό βουητό κινητήρα.
Η Lexus ονομάζει το σύστημα αυτό Interactive Manual Drive (IMD) και υποστηρίζει πως στόχος του είναι να επιτρέψει μια «βαθύτερη και πιο διαδραστική επικοινωνία με το αυτοκίνητο». Στην πράξη, η λειτουργία αυτή ενεργοποιείται μέσω ενός κουμπιού (με την ονομασία «M Mode») στην κεντρική κονσόλα, το οποίο ενεργοποιεί τόσο εικονικές αλλαγές ταχυτήτων μέσω paddles στο τιμόνι όσο και συνθετικό ήχο κινητήρα που μεταδίδεται μέσα στην καμπίνα μέσω των ηχείων.
Το αποτέλεσμα; Ένα ηλεκτρικό crossover που προσπαθεί να μιμηθεί την εμπειρία ενός αυτοκινήτου με εσωτερική καύση, με «ταχύτητες» που ανεβοκατεβαίνουν και έναν ήχο που (αν και όχι απολύτως ρεαλιστικός) προσφέρει στον οδηγό ένα σημείο αναφοράς για το πώς και πότε επιταχύνει. Ο ήχος αυτός, σύμφωνα με την ίδια τη Lexus, αποτελεί «αποκλειστικό soundtrack» του IMD, ενώ οι δημοσιογράφοι που τον άκουσαν κάνουν λόγο για κάτι ανάμεσα σε μηχανικό σφύριγμα και… θαλάσσιο θηλαστικό σε απόγνωση.
Μια σκόπιμη προσομοίωση
Το RZ με το IMD επιχειρεί κάτι πολύ συγκεκριμένο: να καλύψει το συναισθηματικό κενό που αφήνει πίσω της η απουσία του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Η παραδοσιακή οδήγηση συνοδευόταν πάντα από ήχους, δονήσεις, αλλαγές ταχυτήτων, σημεία αναφοράς που βοηθούσαν τον οδηγό να αισθάνεται το αυτοκίνητο. Η ηλεκτροκίνηση, για όλη τη ροπή και την αμεσότητά της, είναι σιωπηλή, «αποστειρωμένη» και αυτό είναι το κενό που προσπαθεί να καλύψει το IMD.
Η προσομοίωση περιλαμβάνει ακόμη και το «κόψιμο ισχύος» κατά την αλλαγή σχέσης, δίνοντας την αίσθηση μιας πραγματικής μετάδοσης με 8 ταχύτητες. Η Lexus παρέχει ψηφιακό στροφόμετρο στο ταμπλό, που λειτουργεί ως οδηγός αλλαγών, ενώ ο οδηγός μπορεί να χειριστεί τις αλλαγές είτε χειροκίνητα είτε να τις αφήσει στο «αυτόματο», με το σύστημα να παριστάνει την αλλαγή ταχυτήτων από μόνο του.
Η Hyundai το έκανε πρώτη
Αν το όλο concept σάς ακούγεται οικείο, δεν έχετε άδικο. Το Hyundai Ioniq 5N εισήγαγε με ιδιαίτερη επιτυχία ένα παρόμοιο σύστημα, με πιο εντυπωσιακά ηχητικά εφέ, όπως ήχους μάχης από διαστημικό σκάφος ή κινητήρα μαχητικού αεροσκάφους. Η Lexus, αν και έχει πιο «ώριμη» προσέγγιση στον ήχο, αναζητά ακόμα την ταυτότητα του συστήματος IMD σε επίπεδο απόδοσης και αίσθησης.
Ηλεκτρικό, αλλά με συναίσθημα
Όπως και να έχει, η πρωτοβουλία της Lexus είναι ενδεικτική μιας νέας τάσης στην αυτοκίνηση: οι κατασκευαστές δεν αρκούνται στο να προσφέρουν απλώς ηλεκτροκίνηση. Επιδιώκουν να προσθέσουν χαρακτήρα, συναίσθημα, εμπλοκή στην οδήγηση. Και το κάνουν μέσω λογισμικού, ηχείων και προσομοίωσης.
Το IMD στο Lexus RZ ίσως να μην προσφέρει την ίδια αδρεναλίνη με έναν V10 LFA ή την τεχνολογική αμεσότητα του Ioniq 5N, όμως είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Και αν μπορούσαμε να ζητήσουμε κάτι από τους Ιάπωνες, θα ήταν αυτό: ένα DLC ήχου που θα μετατρέπει τον RZ σε LFA του μέλλοντος. Με V10 ψηφιακής προέλευσης και αλλαγές ταχυτήτων που σε τινάζουν πίσω στο κάθισμα – έστω και αν όλα γίνονται με… μηδενική κατανάλωση.