Η ευρωπαϊκή αρχή ασφάλειας Euro NCAP κατηγορεί την Tesla για παραπλανητική παρουσίαση των αυτόνομων συστημάτων της, μετά τα αποτελέσματα μιας νέας δοκιμής των συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης. Όλα τα αποτελέσματα.
Στη συγκεκριμένη αξιολόγηση, που έγινε βάσει των αυστηρών κριτηρίων του νέου προγράμματος Euro NCAP Assisted Driving 2025, δοκιμάστηκαν εννέα διαφορετικά μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων. Τα Kia EV3, Porsche Macan, Toyota bZ4X και το ολοκαίνουργιο Renault 5 διακρίθηκαν λαμβάνοντας βαθμολογία μεταξύ 80% και 89%, η οποία αντιστοιχεί στην κατάταξη «Πολύ Καλή». Αντίθετα, η Tesla, μαζί με τα MG ZS και Volvo EX30, έλαβαν την κατηγορία «Μέτρια» με μέσο όρο κάτω του 70%. Tp Tesla Model S μάλιστα κατέγραψε τη χαμηλότερη επίδοση όλων, μόλις 62%.
Η αξιολόγηση στηρίζεται σε δύο βασικούς άξονες: την «Αποτελεσματικότητα Υποβοήθησης», που εξετάζει κατά πόσο το σύστημα ενημερώνει σωστά τον οδηγό και του επιτρέπει να παρέμβει, και το «Εφεδρικό Σύστημα Ασφαλείας», δηλαδή πόσο καλά προλαμβάνει συγκρούσεις και πώς αντιδρά όταν υπάρξει πρόβλημα με αισθητήρες ή κάμερες.
Η Porsche Macan αναδείχθηκε κορυφαία συνολικά, με 85% στην υποβοήθηση και 92% στην ασφάλεια. Πολύ καλές επιδόσεις κατέγραψαν και τα Toyota (83% / 89%), Renault (73% / 92%) και Kia (74% / 88%). Στον αντίποδα, η Tesla πήρε μόλις 30% στην υποβοήθηση, αλλά έλαβε εντυπωσιακό σκορ 94% στην ασφάλεια, την υψηλότερη βαθμολογία του τεστ σε αυτόν τον τομέα.
Παρά την τεχνική υπεροχή στα μέτρα ασφάλειας, η Tesla επικρίθηκε έντονα για την επιλογή ονοματολογίας και το προωθητικό της υλικό. Συγκεκριμένα, η ονομασία «Autopilot» κρίθηκε από την Euro NCAP ως παραπλανητική, καθώς δημιουργεί την εντύπωση πλήρως αυτόνομης λειτουργίας, ενώ στην πραγματικότητα απαιτεί συνεχή επίβλεψη από τον οδηγό. Επιπλέον, οι δοκιμαστές παρατήρησαν πως το τιμόνι αντιστέκεται στις προσπάθειες του οδηγού να παρέμβει, κάτι που θεωρήθηκε σοβαρό μειονέκτημα.
Ο Adriano Palao, τεχνικός υπεύθυνος για την αυτόνομη οδήγηση στην Euro NCAP, δήλωσε:
«Η σωστή πληροφόρηση του καταναλωτή είναι θεμελιώδης. Η Euro NCAP πιστεύει ότι η Tesla παραπλανά τους καταναλωτές σχετικά με τις δυνατότητες του συστήματος Autopilot απλώς και μόνο μέσα από την ονομασία και το marketing της, κάτι που μπορεί να έχει επιπτώσεις στην ασφάλεια.»
Η Tesla έχει δεχτεί παρόμοιες κατηγορίες και στις ΗΠΑ, γεγονός που την οδήγησε πρόσφατα να αλλάξει την εμπορική ονομασία του πακέτου σε «Full Self-Driving (Supervised)» προκειμένου να αποφύγει νομικές ευθύνες από χρήστες που ισχυρίζονται ότι δεν γνώριζαν πως έπρεπε να επιβλέπουν το όχημα.
Τα αποτελέσματα
Μοντέλο | Βαθμολογία | Υποβοήθηση | Εφεδρική Ασφάλεια |
---|---|---|---|
Porsche Macan | Πολύ Καλή | 85% | 92% |
Toyota bZ4X | Πολύ Καλή | 83% | 89% |
Kia EV3 | Πολύ Καλή | 74% | 88% |
Renault 5 | Πολύ Καλή | 73% | 92% |
XPENG G9 | Καλή | 71% | 71% |
Mazda CX-80 | Καλή | 62% | 79% |
Volvo EX30 | Μέτρια | 62% | 72% |
MG ZS | Μέτρια | 65% | 62% |
Tesla Model S | Μέτρια | 30% | 94% |
Πηγή: EURO NCAP