Πώς να διατηρήσεις σωστά ένα αυτοκίνητο με πολλά χιλιόμετρα
Πολλοί οδηγοί πιστεύουν ακόμη πως ένα αυτοκίνητο με υψηλή χιλιομετρική απόσταση είναι ταυτόσημο με την παλαιότητα και τη φθορά. Όμως, αν ένα αυτοκίνητο έχει πάν πάνω από 160.000 χλμ δεν σημαίνει απαραίτητα πως έχει χάσει την αξία ή την αξιοπιστία του. Αντίθετα, πολλά από τα οχήματα υψηλών επιδόσεων στους δρόμους σήμερα έχουν ξεπεράσει κατά πολύ αυτό το όριο. Οι σύγχρονοι κινητήρες, με τη σωστή και σταθερή φροντίδα , μπορούν να ξεπεράσουν άνετα τα 200.000 ή ακόμη και τα 300.000 χλμ., διατηρώντας παράλληλα εξαιρετική αξιοπιστία.
Επιπλέον, τα αυτοκίνητα με πολλά χιλιόμετρα είναι συχνά πιο οικονομικά στην αγορά, όμως αυτό συνοδεύεται από μια βασική προϋπόθεση: την τακτική και προληπτική συντήρηση. Από τη στιγμή που ο αριθμός στο οδόμετρο περνά τις έξι ψηφία, οι απαιτήσεις αυξάνονται. Τα υγρά φθείρονται πιο γρήγορα, τα λάστιχα και οι τσιμούχες αρχίζουν να παρουσιάζουν ρωγμές, ενώ τα ηλεκτρονικά και οι αισθητήρες σταδιακά χάνουν την ακρίβειά τους. Παρακάτω ακολουθούν 12 συμβουλές που μπορούν να παρατείνουν τη ζωή ενός αυτοκινήτου με πολλά χιλιόμετρα:
12 χρήσιμες συμβουλές για να διατηρήσεις σωστά ένα αυτοκίνητο με πολλά χιλιόμετρα
1. Έλεγξε και αντικατάστησε έγκαιρα φθαρμένα εξαρτήματα
Σε ένα αυτοκίνητο με υψηλά χιλιόμετρα, η παρακολούθηση της κατάστασης μηχανικών μερών είναι ζωτικής σημασίας. Εξαρτήματα όπως τα μπουζί, οι αναρτήσεις, τα ψυγεία και οι ιμάντες φθείρονται με τον χρόνο λόγω θερμότητας και πίεσης. Ένας φθαρμένος ιμάντας χρονισμού μπορεί να σπάσει ξαφνικά και να προκαλέσει σοβαρή ζημιά στον κινητήρα. Η έγκαιρη αντικατάσταση αυτών των μερών, ακόμη και κατά τη διάρκεια ενός απλού service, μπορεί να αποτρέψει βλάβες κόστους χιλιάδων ευρώ.
2. Πρόσεχε κάθε θόρυβο
Ο ήχος είναι το πρώτο «σήμα κινδύνου» ενός αυτοκινήτου. Τρίξιμο, μεταλλικοί ήχοι ή σφυρίγματα κατά το φρενάρισμα δεν είναι απλώς ενοχλητικά ,υποδηλώνουν προβλήματα. Ένας συνεχόμενος ήχος μπορεί να δείχνει πρόβλημα στον εναλλάκτη ή στην αντλία νερού. Ένας κροταλισμός στον κινητήρα ίσως προέρχεται από έλλειψη λαδιού ή εσωτερική φθορά. Οδήγησε με το ραδιόφωνο κλειστό που και που και αφουγκράσου το αυτοκίνητό σου.
3. Τήρησε αυστηρά τις αλλαγές λαδιών
Για αυτοκίνητα με πάνω από 160.000 χλμ, η αλλαγή λαδιών είναι ίσως η σημαντικότερη εργασία συντήρησης. Το καθαρό λάδι μειώνει την τριβή, απομακρύνει τα κατάλοιπα και διατηρεί τη θερμοκρασία του κινητήρα. Ανάλογα με το είδος λαδιού ( συνθετικό ή συμβατικό ) το διάστημα αλλαγής κυμαίνεται από 5.000 έως 12.000 χλμ. Τα συνθετικά αντέχουν περισσότερο και είναι καταλληλότερα για κινητήρες με μεγάλη φθορά.
4. Προτίμησε λάδια για κινητήρες με υψηλά χιλιόμετρα
Αυτά τα ειδικά λάδια περιέχουν πρόσθετα που αναζωογονούν τσιμούχες και παρεμποδίζουν διαρροές, ενώ μειώνουν την κατανάλωση και καθαρίζουν τα κατάλοιπα στον κινητήρα. Αν ξεκινήσεις να τα χρησιμοποιείς πριν εμφανιστούν προβλήματα – ιδανικά γύρω στις 120.000 χλμ – μπορείς να προλάβεις σοβαρές φθορές.
5. Διόρθωσε άμεσα μικρές διαρροές και βλάβες
Μια μικρή κηλίδα στο δάπεδο μπορεί να σημαίνει κάτι πολύ σοβαρό. Οι μικρές διαρροές από παρεμβύσματα, σωληνάκια ή φλάντζες μπορεί να εξελιχθούν σε δαπανηρές ζημιές.Έλεγχε τακτικά κάτω από το αυτοκίνητο και γύρω από τον κινητήρα για ενδείξεις διαρροής.
6. Μη διαπραγματεύεσαι τη συντήρηση των φρένων
Τα φρένα χρειάζονται παρακολούθηση κάθε 15.000 χλμ και αλλαγή υγρών κάθε δύο χρόνια. Τα φθαρμένα τακάκια, οι διαβρωμένοι δίσκοι και οι φραγμένες σωληνώσεις αυξάνουν σημαντικά τον κίνδυνο αστοχίας. Ένας τριγμός ή σπινάρισμα στο πάτημα του φρένου δεν πρέπει να αγνοείται ποτέ.
7. Καθάριζε συχνά το σύστημα καυσίμου
Με τον καιρό, στο σύστημα καυσίμου δημιουργούνται εναποθέσεις άνθρακα και βρωμιά, ιδιαίτερα σε παλιότερους κινητήρες. Αυτό μπορεί να προκαλέσει δυσκολία στην επιτάχυνση, σβησίματα ή κακή απόδοση. Ένα απλό καθαριστικό καυσίμου κάθε 5.000 χλμ βοηθά, ενώ τουλάχιστον μια επαγγελματική καθαριότητα τον χρόνο είναι απαραίτητη.
8. Πρόσεχε ιδιαίτερα τη μπαταρία
Η διάρκεια ζωής μιας μπαταρίας είναι 3-5 χρόνια, όμως η ζέστη, η κακή φόρτιση και οι δονήσεις επιταχύνουν τη φθορά της. Καθάριζε συχνά τους πόλους, έλεγχε με βολτόμετρο την κατάστασή της και αντικατάστησέ την προληπτικά, ιδίως αν δεις φουσκώματα ή διαρροές.
9. Διατήρησε το αυτοκίνητο καθαρό
Η εξωτερική καθαριότητα προστατεύει από τη διάβρωση και τη φθορά στο χρώμα. Ο τακτικός καθαρισμός, το κερώμα και η φροντίδα εσωτερικού μειώνουν τη φθορά και διατηρούν υψηλότερη αξία μεταπώλησης. Η βρωμιά στους αεραγωγούς μπορεί να επιβαρύνει ακόμη και το σύστημα κλιματισμού.
10. Παρακολούθησε στενά το ψυκτικό υγρό
Το ψυκτικό υγρό αποτρέπει την υπερθέρμανση και τη διάβρωση. Με τον χρόνο, όμως, οξειδώνεται και γίνεται διαβρωτικό. Φρόντισε για πλήρη αλλαγή κάθε 50.000 χλμ, αλλά και για τακτικό έλεγχο στάθμης ανά 1.000-3.000 χλμ, ειδικά αν υποψιάζεσαι απώλεια ή παράξενες οσμές.
11. Πρόσεξε τη μετάδοση – άλλαζε τα υγρά τακτικά
Η μετάδοση είναι το σύστημα που διανέμει τη δύναμη στους τροχούς. Η θερμότητα και η τριβή φθείρουν τα υγρά μετάδοσης, οδηγώντας σε δυσκολία στις αλλαγές, υπερθέρμανση ή αστοχία. Ακολούθησε τις οδηγίες του κατασκευαστή για αλλαγή (συνήθως ανά 50.000-100.000 χλμ) και πρόσεχε ενδείξεις όπως οσμή καμένου ή μαύρο υγρό.
12. Κράτα αρχείο συντήρησης
Ένα λεπτομερές ιστορικό συντήρησης ενισχύει την αξία του αυτοκινήτου και διευκολύνει τη διάγνωση μελλοντικών βλαβών. Κατέγραψε αλλαγές λαδιών, επισκευές, ανταλλακτικά και service. Δεν χρειάζεται κάτι περίπλοκο, ακόμη και οι σημειώσεις στο κινητό σου είναι αρκετές.