Αν παρατηρείς ότι το τιμόνι του αυτοκινήτου σου τρέμει όταν κινείσαι με υψηλές ταχύτητες, αυτές είναι οι βασικές αιτίες που πρέπει να ψάξεις.
Η αλήθεια είναι ότι αν το τιμόνι σου τρέμει οπότε οδηγείς σε υψηλότερες ταχύτητες, τότε σχεδόν πάντα θα υπάρχει κάποιο τεχνικό πρόβλημα στο ίδιο το όχημα, Εάν πρόκειται για μηχανικό ζήτημα, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να το αγνοήσεις. Το πρόβλημα κατά πάσα πιθανότητα δεν θα εξαφανιστεί από μόνο του και, όσο οδηγείς με υψηλή ταχύτητα, μπορεί να επιδεινωθεί, βάζοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια σου και εκείνη των επιβατών.
Οι 5 βασικοί λόγοι που το τιμόνι σου τρέμει όταν οδηγείς με υψηλές ταχύτητες
1. Προβλήματα με τα ελαστικά ή τις ζάντες
Τα προβλήματα στους τροχούς είναι η πιο συχνή αιτία τρεμοπαίγματος στο τιμόνι σε υψηλές ταχύτητες. Κυριότερο πρόβλημα είναι η ανισορροπία στα ελαστικά, αλλά και η ανώμαλη φθορά τους. Αρχικά, βεβαιώσου ότι τα ελαστικά σου έχουν τη σωστή πίεση. Ένα ελαστικό με χαμηλή πίεση μπορεί να προκαλέσει κραδασμούς. Παράλληλα, έλεγξε για άνισες φθορές, επίπεδες επιφάνειες ή φουσκώματα στα πλαϊνά τοιχώματα. Αν όλα φαίνονται οπτικά εντάξει αλλά οι δονήσεις συνεχίζονται, πήγαινε το αυτοκίνητο σε ένα συνεργείο για ζυγοστάθμιση των τροχών.
Επίσης, το πρόβλημα μπορεί να βρίσκεται στις ζάντες. Αν οι βίδες που συγκρατούν τους τροχούς έχουν χαλαρώσει, μπορεί να δημιουργηθεί επικίνδυνος κραδασμός, ακόμη και να αποκολληθεί τροχός εν κινήσει. Δοκίμασε να κουνήσεις ελαφρά κάθε τροχό κρατώντας τον με τα χέρια, αν παρατηρήσεις οποιαδήποτε αστάθεια, πρέπει να σφίξεις αμέσως τις βίδες ή να απευθυνθείς σε μηχανικό.
2. Προβλήματα στα φρένα
Αν το τρέμουλο στο τιμόνι εμφανίζεται κυρίως κατά το φρενάρισμα σε υψηλές ταχύτητες, το πρόβλημα ενδέχεται να βρίσκεται στο σύστημα πέδησης. Οι δίσκοι των φρένων (rotors), οι οποίοι περιστρέφονται μαζί με τους τροχούς, δέχονται πίεση από τα τακάκια όταν πατάς φρένο, παράγοντας θερμότητα που επιβραδύνει το αυτοκίνητο.
Εάν οι δίσκοι είναι στραβωμένοι ή έχουν ανώμαλη φθορά, κυρίως στον μπροστινό άξονα, η δόνηση μεταφέρεται στο τιμόνι. Αν δεν φταίνε οι δίσκοι, το πρόβλημα μπορεί να προέρχεται από τα τακάκια ή τις δαγκάνες των φρένων, οι οποίες ίσως κολλάνε και προκαλούν συνεχή τριβή με τους δίσκους. Αυτό δεν προκαλεί μόνο τρέμουλο στο τιμόνι αλλά και υπερβολική φθορά των φρένων, αυξημένη κατανάλωση καυσίμου και μειωμένη απόδοση.
3. Προβλήματα στην ανάρτηση
Το σύστημα ανάρτησης – εμπρός και πίσω – αποτελείται από πολύπλοκους μηχανισμούς που επηρεάζουν την άνεση και τη σταθερότητα του αυτοκινήτου. Τα βασικά του εξαρτήματα με την πάροδο του χρόνου φθείρονται. Η φθορά ή ζημιά από λακκούβες, συγκρούσεις ή ακόμη και από παρκάρισμα μπορεί να προκαλέσει τρέμουλο στο τιμόνι.
Επιπλέον, ένα προβληματικό σύστημα ανάρτησης μπορεί να οδηγήσει σε απορύθμιση της ευθυγράμμισης των τροχών, με αποτέλεσμα να φθείρονται άνισα τα ελαστικά και να δημιουργούνται δονήσεις. Ένας έλεγχος σε εξειδικευμένο συνεργείο μπορεί να εντοπίσει και να διορθώσει τέτοιες βλάβες.
4. Προβλήματα στο σύστημα διεύθυνσης
Το ίδιο το σύστημα διεύθυνσης μπορεί να είναι υπαίτιο για το τρέμουλο. Εάν το τιμόνι, η κρεμαγιέρα, ή άλλα εξαρτήματα είναι φθαρμένα ή έχουν πάθει ζημιά, η δόνηση μεταδίδεται στο τιμόνι. Ένας μηχανικός μπορεί να ελέγξει όλα τα μέρη και να προτείνει αντικατάσταση ή επισκευή.
Επίσης, και το τιμόνι ενδέχεται να είναι αυτό που έχει προβλήματα. Αν και συνήθως αυτά δεν προκαλούν τρέμουλο, η απώλεια της υποβοήθησης μπορεί να δυσκολέψει σημαντικά τον χειρισμό του τιμονιού. Για υδραυλικό τιμόνι, μπορεί να υπάρχει διαρροή υγρών, χαμηλή στάθμη, πρόβλημα με τον ιμάντα ή βλάβη στην αντλία. Στα ηλεκτρικά τιμόνια, η αιτία μπορεί να είναι μια ελαττωματική μπαταρία, βλάβη στο δυναμό ή κάποιο αισθητήριο γωνίας τιμονιού.
5. Άλλα πιθανά προβλήματα
Τέλος, υπάρχουν και άλλες αιτίες που μπορεί να ευθύνονται για το τρέμουλο, όπως προβλήματα στον κινητήρα. Αν κάποιο μπουζί ή καλώδιο ανάφλεξης είναι κατεστραμμένο ή παρουσιάζει κακή επαφή, ο κινητήρας μπορεί να «χτυπάει» και οι δονήσεις να μεταδίδονται στο τιμόνι.
Επίσης, φθαρμένες βάσεις κινητήρα, χαλαρή εισαγωγή αέρα, ελαττωματική αντλία καυσίμου ή μπεκ ψεκασμού μπορεί να προκαλούν τρέμουλο. Ακόμη και η χαμηλή στάθμη λαδιού στο κιβώτιο ταχυτήτων μπορεί να δημιουργεί κραδασμούς κατά την επιτάχυνση.
Τέλος, ορισμένες αεροδυναμικές παρεμβάσεις στο αμάξωμα — όπως μπαγκαζιέρα οροφής, ελαττωματικά λασπωτήρες ή πρόσθετα αξεσουάρ — ενδέχεται να προκαλούν ταλαντώσεις σε υψηλές ταχύτητες.