Μπορεί να λειτουργήσει ένας κινητήρας αυτοκινήτου κάτω από το νερό; Να τι συμβαίνει όταν βυθίζεται πλήρως
Γενικά, το να βραχεί εξωτερικά ένας κινητήρας δεν είναι πρόβλημα —αλλά αν περάσει νερό στο εσωτερικό του, τα πράγματα αλλάζουν δραματικά. Αν η στάθμη του νερού ανέβει πάνω από την εισαγωγή αέρα του οχήματος, ο κινητήρας θα σβήσει. Αυτό συμβαίνει επειδή, χωρίς εισαγωγή αέρα, ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης απλά δεν μπορεί να λειτουργήσει, χρειάζεται οξυγόνο για να κάψει καύσιμο, οπότε όταν μπλοκάρεται η εισαγωγή, ο κινητήρας «πνίγεται».
Επιπλέον, όταν οι θάλαμοι καύσης γεμίσουν με νερό, προκαλείται αυτό που ονομάζεται «υδροκλείδωμα» ( Αν το αυτοκίνητο είναι σταματημένο και πλημμυρίσει, το φαινόμενο είναι σταδιακό, ενώ αν το νερό εισέλθει σε κινητήρα που λειτουργεί, μπορεί να συμβεί απότομα και καταστροφικά. Σε αντίθεση με το μίγμα καυσίμου-αέρα, το νερό δεν συμπιέζεται, και μπορεί να στραβώσει ή να καταστρέψει κινούμενα μέρη, καθώς τα ακινητοποιεί απότομα.
Αν το νερό φτάσει στο κάρτερ λαδιού, μπορεί να μετατρέψει τα λιπαντικά σε λάσπη. Μάλιστα, μόλις 1% νερού μέσα στο λάδι μπορεί να μειώσει τη διάρκεια ζωής των τριβέων κατά 90%. Το νερό μπορεί επίσης να καταστρέψει καλωδιώσεις, να προκαλέσει βραχυκυκλώματα στην ανάφλεξη και να «καταστρέψει» τον ηλεκτρονικό εγκέφαλο. Εάν η εξάτμιση είναι επίσης βυθισμένη, τα καυσαέρια ίσως να μη μπορούν να διαφύγουν. Ωστόσο, αν υπάρχει εισαγωγή αέρα μέσω snorkel και η πίεση των καυσαερίων είναι μεγαλύτερη από την πίεση του νερού, ένας κινητήρας μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί υποβρυχίως — εφόσον όλα τα υπόλοιπα είναι αδιάβροχα.
Πώς αδιαβροχοποιείται ένας κινητήρας
Ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης μπορεί να λειτουργήσει κάτω από το νερό, αλλά πρέπει να έχει κατασκευαστεί ή τροποποιηθεί για κάτι τέτοιο. Αν και τα στρατιωτικά αμφίβια οχήματα έχουν μακρά ιστορία, οι κατασκευαστές επιβατικών αυτοκινήτων σπάνια εστιάζουν σε αποβάσεις ή διαβάσεις ποταμών. Ορισμένα SUV και εκτός δρόμου οχήματα μπορούν να οδηγηθούν με το νερό να φτάνει έως και πάνω από το καπό ή και βυθισμένα, εάν η εισαγωγή αέρα είναι αρκετά ψηλά. Αυτά, όμως, συνοδεύονται από υψηλότερο κόστος λόγω των εξαρτημάτων που απαιτούνται για να επιβιώσουν τέτοιες συνθήκες.
Οποιαδήποτε κοιλότητα μπορεί να δεχτεί νερό, πρέπει να έχει και έξοδο αποστράγγισης. Τα ηλεκτρονικά και οι συνδέσεις πρέπει να είναι αδιάβροχα, ενώ οι αεραγωγοί για το ρεζερβουάρ, το στροφαλοθάλαμο και το κιβώτιο ταχυτήτων πρέπει να σφραγιστούν ή να αερίζονται σ
Υπάρχει ένας διαδεδομένος μύθος ότι ένας πετρελαιοκινητήρας μπορεί να λειτουργήσει πιο αποδοτικά κάτω από το νερό, ενώ ένας βενζινοκινητήρας όχι. Στην πραγματικότητα, και οι δύο είναι κινητήρες εσωτερικής καύσης και εξαρτώνται από την εισαγωγή αέρα. Ο πετρελαιοκινητήρας ανάβει το καύσιμο μέσω συμπίεσης, ενώ ο βενζινοκινητήρας χρησιμοποιεί μπουζί και ηλεκτρικά κυκλώματα, πιθανώς αυτό το έξτρα επίπεδο αδιαβροχοποίησης ενισχύει τον μύθο. Τα ηλεκτρικά οχήματα, από την άλλη, αποτελούν εντελώς διαφορετική περίπτωση: ο ηλεκτροκινητήρας δεν χρειάζεται εισαγωγή αέρα, αλλά η επαφή των μπαταριών λιθίου με το νερό είναι σοβαρός κίνδυνος.
Ένα βυθισμένο αυτοκίνητο μπορεί να καταστραφεί ολοκληρωτικά
Αν το όχημά σου δεν είναι σχεδιασμένο για κάτι τέτοιο, η βύθισή του μπορεί να προκαλέσει ανεπανόρθωτες ζημιές. Ακόμη και το να μπει ένα εξοπλισμένο όχημα σε πλημμυρισμένο δρόμο μπορεί να προκαλέσει απώλεια ελέγχου, σοβαρές φθορές και να θέσει σε κίνδυνο ζωές. Σε πολλές περιπτώσεις, το οδόστρωμα κάτω από το νερό έχει παρασυρθεί, ενώ η δύναμη ενός γρήγορου ρεύματος μπορεί να μετακινήσει το όχημα σαν μπουλντόζα, οδηγώντας το εκτός δρόμου ή πάνω από κάποιο πέρασμα.
Το νερό έχει τον τρόπο να εισχωρεί σε σημεία που δεν πρέπει , όχι μόνο στον κινητήρα, αλλά και στο κιβώτιο, τα διαφορικά και το ρεζερβουάρ. Μπορεί να βλάψει διακόπτες και καλωδιώσεις, ενώ η λάσπη και τα σκουπίδια να φράξουν μηχανισμούς όπως οι ζώνες ασφαλείας και οι αερόσακοι. Οι ασφαλιστικές εταιρείες συχνά χαρακτηρίζουν τα πλημμυρισμένα οχήματα ως μη επισκευάσιμα, καθιστώντας τα μη εγγράψιμα στις περισσότερες πολιτείες.
Αν έχεις μπει με το αυτοκίνητό σου σε νερό και έχεις τις τεχνικές γνώσεις, μπορείς να προσπαθήσεις να απομακρύνεις το νερό από έναν βενζινοκινητήρα αφαιρώντας τα μπουζί και περιστρέφοντας τον κινητήρα ώστε να βγει το νερό από τις οπές. Στη συνέχεια, στράγγιξε το λάδι και, αν υπάρχει πολύ νερό, προχώρα σε περαιτέρω βήματα: αφαίρεσε το κάλυμμα βαλβίδων και το κάρτερ για έλεγχο. Ίσως χρειαστεί να βγάλεις την πολλαπλή εισαγωγής και εξαγωγής, ακόμα και την κυλινδροκεφαλή και, αναλόγως ζημιάς, να αντικαταστήσεις ολόκληρο τον κινητήρα.