Φρένα: Πότε η οσμή είναι φυσιολογική και πότε αποτελεί ένδειξη σοβαρής δυσλειτουργίας
Όταν αντικαθιστάς τα φρένα του αυτοκινήτου σου, η πρώτη σου ανησυχία είναι αν λειτουργούν σωστά και δικαίως. Η ικανότητα φρεναρίσματος είναι πιο κρίσιμη ακόμη κι από τη δυνατότητα επιτάχυνσης. Ωστόσο, δεν είναι σπάνιο φαινόμενο, αμέσως μετά την αντικατάσταση των φρένων, να εμφανίζεται μια έντονη οσμή καμένου, κάτι που εύλογα μπορεί να προκαλέσει ανησυχία.
Η αλήθεια είναι πως σε πολλές περιπτώσεις αυτή η μυρωδιά δεν είναι ένδειξη προβλήματος, αλλά φυσικό μέρος της διαδικασίας. Η εξήγηση κρύβεται στα υλικά των καινούριων τακακιών, τα οποία περιέχουν ρητίνες που χρειάζονται χρόνο για να ζεσταθούν και να σταθεροποιηθούν πλήρως. Κατά την αρχική χρήση των φρένων, η θερμότητα που παράγεται προκαλεί την απελευθέρωση αυτών των ουσιών, αφήνοντας την αίσθηση καμένου. Η μυρωδιά αυτή συνήθως εξαφανίζεται σε λίγες ημέρες, εφόσον οδηγείς κανονικά και χωρίς υπερβολές.
Όταν η μυρωδιά επιμένει
Αν όμως η μυρωδιά συνεχίζεται για αρκετές ημέρες ή και εντείνεται, τότε καλό είναι να εξετάσεις άλλους παράγοντες. Πρώτο και κύριο: βεβαιώσου ότι δεν έχεις ξεχάσει το χειρόφρενο τραβηγμένο. Αν οδηγήσεις ακόμη και μικρή απόσταση με ενεργοποιημένο χειρόφρενο, οι φθορές που προκαλούνται στα φρένα μπορούν να είναι σημαντικές και να οδηγήσουν σε υπερθέρμανση και έντονη οσμή.
Εξίσου σημαντική είναι και η οδηγική συμπεριφορά. Αν φρενάρεις απότομα και συνεχώς ή κάνεις χρήση των φρένων σε υπερβολικό βαθμό (π.χ. σε κατηφόρες ή στην κίνηση), είναι πιθανό να προκαλέσεις υπερθέρμανση. Αυτό όχι μόνο ενισχύει τη μυρωδιά αλλά μπορεί να οδηγήσει και σε μείωση της αποτελεσματικότητας του φρεναρίσματος. Συνοδευτικά συμπτώματα μπορεί να είναι σπογγώδης αίσθηση στο πεντάλ ή σφύριγμα κατά το σταμάτημα.
Πιθανές μηχανικές αιτίες
Αν δεν ευθύνεται η χρήση ή το χειρόφρενο, τότε ίσως υπάρχει μηχανική βλάβη. Ένα από τα πιο συχνά προβλήματα είναι κολλημένες δαγκάνες . Οι δαγκάνες είναι υπεύθυνες για την πίεση των τακακιών πάνω στους δίσκους. Αν μια δαγκάνα κολλήσει, τότε τα τακάκια μένουν συνεχώς σε επαφή με το δίσκο, προκαλώντας συνεχή τριβή, θερμότητα και μυρωδιά καμένου. Αν δεν λυθεί το πρόβλημα, ενδέχεται να χρειαστεί αντικατάσταση της δαγκάνας.
Σε οχήματα με πίσω φρένα τύπου ταμπούρου, το πρόβλημα μπορεί να είναι ένας κολλημένος κύλινδρος τροχού, μια βλάβη που απαιτεί εξειδικευμένο έλεγχο.
Μια άλλη πιθανή αιτία είναι ένα πιεσμένο ή φθαρμένο σωληνάκι φρένων, το οποίο παγιδεύει υγρό φρένων και εμποδίζει την αποσύμπλεξη των τακακιών από τους δίσκους, με αποτέλεσμα συνεχή επαφή και μυρωδιά.