Η Mercedes προσαρμόζει την στρατηγική της της και επεκτείνει τη ζωή των θερμικών κινητήρων της μάρκας
Σε μια στρατηγική αναδίπλωση που ακολουθεί τις πρόσφατες κινήσεις αρκετών μαρκών στην αγορά, η Mercedes ανακοίνωσε ότι θα συνεχίσει να κατασκευάζει αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης για περισσότερο χρονικό διάστημα απ’ όσο είχε αρχικά προγραμματίσει. Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Ola Källenius, επιβεβαίωσε σε δηλώσεις του στο γερμανικό περιοδικό Auto Motor und Sport ότι η εταιρεία προχωρά σε μια «διόρθωση πορείας», παρατείνοντας τη χρήση των θερμικών κινητήρων στο πλαίσιο μιας πιο ρεαλιστικής προσέγγισης απέναντι στη μεταβατική φάση της ηλεκτροκίνησης.
Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά: «Οι εξηλεκτρισμένοι, υψηλής τεχνολογίας κινητήρες εσωτερικής καύσης θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται για περισσότερο απ’ όσο είχαμε αρχικά υπολογίσει. Στη σημερινή συγκυρία, θεωρώ πως η πιο λογική προσέγγιση για έναν καταξιωμένο κατασκευαστή είναι να συνεχίσει να επενδύει και στις δύο τεχνολογίες, χωρίς να παραμελεί καμία».
Ηλεκτρικά οχήματα: πρόοδος, αλλά και προκλήσεις
Η αλλαγή στρατηγικής της Mercedes δεν είναι μεμονωμένο φαινόμενο, άλλα ακολουθεί μια γενική τάση στην αυτοκινητοβιομηχανία που βλέπουμε κατά τους τελευταίους μήνες. Πολλοί κατασκευαστές, ανάμεσά τους και η Audi, αναθεωρούν τα αρχικά φιλόδοξα σχέδιά που είχαν παρουσιάσει και τα οποία στόχευαν σε πλήρη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση έως το 2030.
Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει πως οι εταιρείες πιστεύουν πως η αγορά των ηλεκτρικών βρίσκεται σε πτώση, αφού τα επίσημα στοιχεία δίνουν μια αρκετά υποσχόμενη εικόνα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας (IEA), οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκαν πάνω από 25% κατά την περυσινή χρονιά, φτάνοντας συνολικά τις 17 εκατομμύρια ταξινομήσεις.
Παρόμοια πρόβλεψη έκανε και η ετήσια έκθεση Electric Vehicle Outlook της BloombergNEF, που δημοσιεύτηκε αυτή την εβδομάδα. Η μελέτη εκτιμά ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων θα αυξηθούν κατά 25% και μέσα στο 2025, αγγίζοντας τα 22 εκατομμύρια. Η Κίνα αναμένεται να παραμείνει η κυρίαρχη αγορά, απορροφώντας σχεδόν τα δύο τρίτα των παγκόσμιων πωλήσεων EV και PHEV.
Η Mercedes παραμένει προσηλωμένη και στις δύο τεχνολογίες
Παρά τη σταθερή ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, η Mercedes αντιμετωπίζει προκλήσεις, με πτώση στις πωλήσεις της τάξης του 23% στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων για το 2024. Και για την γερμανική φίρμα, η Κίνα παραμένει η μεγαλύτερη αγορά για την εταιρεία, παρά τη μείωση κατά 7% στις συνολικές πωλήσεις οχημάτων (θερμικών και ηλεκτρικών), οι οποίες διαμορφώθηκαν στις 683.600 μονάδες.
Σχολιάζοντας τη σχέση του Κινέζου καταναλωτή με το αυτοκίνητο, ο Källenius δήλωσε: «Οι Κινέζοι δεν χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους απλώς για να μετακινούνται από το σημείο Α στο σημείο Β. Για πολλούς, είναι και ένα δεύτερο σαλόνι.» Η δήλωση αυτή ενδεχομένως εξηγεί και τη ραγδαία αύξηση στις τεχνολογικές προσθήκες και τις μεγάλες οθόνες στα νέα μοντέλα της εταιρείας.
Τι θα ισχύσει στην Ευρώπη;
Η γερμανική premium τριάδα (Mercedes, BMW και Audi) αναμένεται να συνεχίσει την παράλληλη διάθεση θερμικών και ηλεκτρικών μοντέλων μέχρι και τo 2030. Ωστόσο, παραμένει ασαφές τι θα συμβεί στις ευρωπαϊκές χώρες που ακολουθούν πιστά τους κανονισμούς της ΕΕ, οι οποίοι προβλέπουν την πλήρη απαγόρευση πώλησης νέων οχημάτων με εκπομπές ρύπων από τα μέσα της επόμενης δεκαετίας.
Ορισμένοι κατασκευαστές ενδέχεται να ελπίζουν σε καθυστέρηση της απαγόρευσης, όμως προς το παρόν η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν δείχνει διατεθειμένη να αναστείλει ή να αναβάλει την εφαρμογή του μέτρου.
Η απόφαση της Mercedes αντικατοπτρίζει τη δυναμική της αγοράς και τη δυσκολία να γίνει μια απόλυτα ηλεκτρική μετάβαση σε παγκόσμιο επίπεδο, διατηρώντας ωστόσο ενεργή τη δέσμευση για τεχνολογική πρόοδο και περιβαλλοντική ευθύνη.