Η Citroen βρίσκεται μπροστά σε ένα από τα μεγαλύτερα διλήμματα της ιστορίας της: να αναβιώσει ή όχι το εμβληματικό 2CV, το αυτοκίνητο-σύμβολο της απλότητας από τη δεκαετία του 1940.
Με τη Renault να επανεκκινεί τη σταδιοδρομία των Renault 5 και Renault 4 (το δεύτερο μετατρέπεται σε SUV), είναι λογικό τα διευθυντικά στελέχη της Citroen αναρωτιούνται αν πρέπει κι εκείνοι να ανατρέξουν στο παρελθόν τους για να βρουν το μέλλον τους. Η απόφαση αυτή βρίσκεται στα χέρια του νέου CEO, Xavier Chardon, με τον προκάτοχο του, Thierry Koskas, και τον επικεφαλής σχεδίασης, Pierre Leclercq, να κάνουν δηλώσεις στα διεθνή μέσα και να εξηγούν το πώς ακριβώς βλέπουν το σενάριο αναβίωσης του 2CV.
Γιατί να επιστρέψει το Citroen 2CV;
Το ερώτημα που βασανίζει τη Citroen είναι εάν το αρχικό της όραμα, ένα απλό, οικονομικό όχημα με άνετη ανάρτηση έχει θέση σε μια εποχή γεμάτη οθόνες αφής, premium βλέψεις και ηλεκτροκίνηση.
Ο Thierry Koskas δηλώνει:
«Έχουμε μια τεράστια κληρονομιά, μία από τις πλουσιότερες στη βιομηχανία. Το 2CV, το Traction Avant, το DS – εμβληματικά μοντέλα γνωστά σε όλο τον κόσμο. Δεν είναι η πρόθεσή μας να ακολουθήσουμε τη λογική του ρετρό σε όλα μας τα μοντέλα, αλλά είμαστε ανοιχτοί να το μελετήσουμε. Το 2CV αντιπροσώπευε την ουσία της Citroen: απλότητα, λειτουργικότητα, χαρακτήρα».
Ωστόσο, όπως εξηγεί, η πρόκληση είναι τεράστια:
«Κάποια retro projects πέτυχαν, άλλα όχι. Συχνά αποτυγχάνουν γιατί δεν είναι σωστά τοποθετημένα ή γιατί οι πελάτες δεν ταυτίζονται. Αν αποφασίσουμε να το κάνουμε, θα πρέπει να είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί».
Retro ή μοντέρνο;
Το design του 2CV είναι πολύ διαφορετικό από αυτό του Renault 5. Οι τονισμένοι θόλοι, η στενή μύτη και ο σχεδιασμός γύρω από έναν δίδυμο κινητήρα boxer είναι πλέον άσχετα με τα σημερινά δεδομένα. Επιπλέον, η ασφάλεια, η αεροδυναμική και ο χώρος για επιβάτες και αποσκευές απαιτούν διαφορετικές προσεγγίσεις.
Ο Pierre Leclercq τονίζει ότι η αναβίωση ενός παλιού μοντέλου δεν σημαίνει απαραίτητα μια τυφλή αντιγραφή:
«Σήμερα τα αυτοκίνητα έχουν φαρδύτερους τροχούς, γεμάτα φτερά και στάση που αποπνέει δυναμισμό. Αν κάναμε ένα CX ή GS σήμερα, θα χρειαζόταν έξτρα κομμάτια για να ταιριάξουν με τις απαιτήσεις της σύγχρονης σχεδίασης».
Για την τάση του retro, δηλώνει:
«Ο κόσμος θέλει τη σιγουριά του παρελθόντος. Το Renault 5 έγινε πολύ καλά. Θα το κάναμε κι εμείς; Γιατί όχι. Γιατί ναι; Δεν έχουμε αποφασίσει τίποτα, αλλά δεν το αποκλείουμε».
Πλατφόρμα, τεχνολογία, προκλήσεις
Η παραγωγή ενός νέου 2CV απαιτεί πολλά περισσότερα από σχεδίαση. Πλατφόρμα, προϋπολογισμός, χωρητικότητα παραγωγής και τεχνολογικά μέσα είναι όλα ζητούμενα που η Citroen θα πρέπει να καλύψει. Το νέο Citroen C3, που βασίζεται στην ευέλικτη πλατφόρμα «Smart Car» του ομίλου Stellantis, ίσως προσφέρει τη βάση. Υποστηρίζει τόσο ηλεκτροκίνηση όσο και ήπια υβριδικά σύνολα.
Με μήκος 4 μέτρα και ύψος 1,57, πλησιάζει αρκετά τις διαστάσεις του αυθεντικού 2CV, διατηρώντας την πρακτικότητα και το πνεύμα της οικονομικής μετακίνησης.
SUV ή hatchback;
Το παράδειγμα της Renault με το 4, το οποίο επανεφευρέθηκε ως SUV, δείχνει πως μια πιο ελεύθερη ερμηνεία μπορεί να έχει επιτυχία. Όμως ο Leclercq αναρωτιέται:
«Αν γίνει SUV, παραμένει 2CV; Ή γίνεται κάτι άλλο;»
Κάποιοι στην Citroen ίσως θεωρούν ότι το νέο 2CV υπάρχει ήδη στους τιμοκαταλόγους της Citroen. Ονομάζεται όμως C3. Ένα αυτοκίνητο προσιτό, με απλό σχεδιασμό και ψηφιακή ευφυΐα.
Όπως λέει ο Koskas:
«Όταν μιλάμε για τολμηρότητα, άνεση, απλότητα, προσιτότητα, το C3 ευθυγραμμίζεται πλήρως με ό,τι ήταν η Citroen στο παρελθόν».
Πότε θα δούμε νέο Citroen 2CV;
Η απόφαση ακόμη δεν έχει ληφθεί. Όπως λέει η διοίκηση:
«Χρειάζονται περίπου τέσσερα χρόνια για να εξελιχθεί ένα αυτοκίνητο. Αρχικά μελέτες, μετά απόφαση και τότε ξεκινά η επικοινωνία. Δεν είμαστε ακόμη εκεί».
Η Citroen σίγουρα έχει στα χέρια της σχέδια, ίσως και μοντέλα σε κλίμακα, για ένα πιθανό νέο 2CV. Το ερώτημα που παραμένει: θα είναι πιστό στην κληρονομιά του ή θα αποτελέσει μια ριζικά νέα ερμηνεία; Και τελικά, τολμά η Citroen να το επαναφέρει;
Η απόφαση ανήκει πλέον στον νέο CEO, Xavier Chardon.