Σύστημα παροχής καυσίμου: Πώς καταλαβαίνουμε τις δυσλειτουργίες και πώς το συντηρούμε

Σύστημα παροχής καυσίμου: Πώς καταλαβαίνουμε τις δυσλειτουργίες και πώς το συντηρούμε

Ο σχεδιασμός του συστήματος καυσίμου του οχήματος, αποσκοπεί στην αποθήκευση και το φιλτράρισμα του καυσίμου, αλλά και στην τροφοδοσία του στους κυλίνδρους του κινητήρα. Από αυτό εξαρτάται τόσο η σταθερότητα, όσο και η απόδοση του κινητήρα.

Ο σχεδιασμός του συστήματος καυσίμου

Τα συστήματα καυσίμων στα οχήματα, ενδέχεται να έχουν διαφορές. Την πιο βασική τους διαφορά, αποτελεί ο τρόπος ψεκασμού (έγχυσης) του καυσίμου. Άσχετα όμως από αυτό, όλα τα οχήματα διαθέτουν ντεπόζιτο για την αποθήκευση του καυσίμου, φίλτρο για το καθάρισμά του, αντλία για την τροφοδοσία του στον κινητήρα, αγωγούς παροχής και επιστροφής καυσίμου και αισθητήρες που ελέγχουν δεδομένα, όπως το επίπεδο του καυσίμου και διάφορες άλλες παραμέτρους. Τα οχήματα με κινητήρες βενζίνης ενδέχεται να διαθέτουν τους πιο κάτω τύπους ψεκασμού καυσίμου:

Ψεκασμός καυσίμου μονού σημείου (SPI). Ένα μονό μπεκ παρέχει καύσιμο στο εσωτερικό της πολλαπλής εισαγωγής. Εκεί γίνεται και η δημιουργία του μείγματος αέρα-καυσίμου.

Ψεκασμός καυσίμου πολλαπλών σημείων (MPI). Υπάρχει ένα μπεκ σε κάθε κύλινδρο του συστήματος, με τη γραμμή τροφοδοσίας καυσίμου, να διαιρείται με τη χρήση ενός ειδικού διανομέα καυσίμου.

Άμεσος ψεκασμός καυσίμου

Αποτελείται από μια γραμμή υψηλής πίεσης, με μια δεύτερη αντλία και μια μπεκιέρα διανομής του καυσίμου. Η τροφοδοσία του καυσίμου, γίνεται κατευθείαν στους θαλάμους καύσης υπό υψηλή πίεση.

Σύστημα παροχής καυσίμου

Συνδυασμένος ψεκασμός καυσίμου

Τα συγκεκριμένα συστήματα καυσίμου, διαθέτουν μπεκιέρες διανομής καυσίμου και υψηλής και χαμηλής πίεσης. Τα μπεκ ψεκασμού καυσίμου υψηλής πίεσης, τοποθετούνται στους θαλάμους καύσης, ενώ τα χαμηλής πίεσης, στην πολλαπλή εισαγωγής. Με βάση τον τρόπο λειτουργίας του κινητήρα, η μονάδα ελέγχου, διαλέγει την κατάλληλη μέθοδο παροχής καυσίμου.

Οι πιο κάτω τύποι συστημάτων ψεκασμού είναι οι συνηθέστεροι στα οχήματα με κινητήρες ντίζελ:

Αντλία καυσίμου υψηλής πίεσης. Η τροφοδοσία του καυσίμου στα μπεκ γίνεται από την αντλία υψηλής πίεσης.

Μπεκ ψεκασμού. Διασφαλίζουν τον στρωματοποιημένο ψεκασμό του καυσίμου απευθείας μέσα στους θαλάμους καύσης. Τα συγκεκριμένα τμήματα παίρνουν κίνηση από τον εκκεντροφόρο άξονα.

Κοινού δοχείου (Common Rail). Αποτελείται από μια μπεκιέρα διανομής καυσίμου και μια αντλία καυσίμου υψηλής πίεσης. Τα μπεκ βρίσκονται εγκατεστημένα στους θαλάμους καύσης και η σύνδεσή τους με τη μπεκιέρα γίνεται με μια γραμμή σωληνώσεων υψηλής πίεσης.

Σύστημα παροχής καυσίμου

Συμβουλές συντήρησης

Να κάνετε τον ανεφοδιασμό του οχήματός σε αξιόπιστα βενζινάδικα. Έτσι, θα αποτρέψετε τη διάβρωση και τις επικαθίσεις στο σύστημα καυσίμου, αλλά και τη ρύπανση των τμημάτων του.

Κάντε έγκαιρη αντικατάσταση του φίλτρου καυσίμου. Αν περιοριστεί η χωρητικότητα του φίλτρου, το σύνολο των τμημάτων του συστήματος καυσίμου, βρίσκεται εκτεθειμένο σε βαριά φορτία.

Να διατηρείτε το ντεπόζιτο καυσίμου γεμάτο τουλάχιστον μέχρι τη μέση, κυρίως το χειμώνα. Στην αντίθετη περίπτωση, οι επικαθίσεις ενδέχεται επιφέρουν προβλήματα στο να πάρει μπροστά ο κινητήρας. Σε κάποιες περιπτώσεις, τα ντεπόζιτα ξεκινούν να σκουριάζουν.

Να κάνετε ανά έξι μήνες στο ντεπόζιτο καυσίμου, προσθήκη του ειδικού πρόσθετου για την απομάκρυνση της υγρασίας. Αυτό αποτελεί εξαιρετικό μέτρο πρόληψης, το οποίο θα βοηθήσει στην παράταση της λειτουργικής ζωής των τμημάτων του συστήματος.

Να κάνετε τακτικό καθαρισμό των μπεκ ψεκασμού. Σε κάποιες περιπτώσεις, έχετε τη δυνατότητα να κάνετε χρήση κάποιου ειδικού πρόσθετου για το συγκεκριμένο σκοπό. Παρ’ όλα αυτά, ο καθαρισμός τους σε κάποιο συνεργείο επισκευής αυτοκινήτων, θα έχει πολύ μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα.

Σύστημα παροχής καυσίμου

Τα συμπτώματα των δυσλειτουργιών

Τα προβλήματα στο να πάρει μπροστά ο κινητήρας και η μείωση της ισχύος του, ενδέχεται να οφείλονται σε μειωμένη απόδοση της αντλίας καυσίμου. Αν ο κινητήρας παρουσιάζει βλάβη σε κάθε τρόπο λειτουργίας του, τότε πρόκειται για σύμπτωμα που υποδεικνύει φράξιμο του φίλτρου. Τα συμπτώματα αυτά ενδέχεται να εμφανιστούν και σε περίπτωση που η γραμμή επιστροφής καυσίμου έχει παραμορφωθεί. Το πρόβλημα αυτό, όμως, συνοδεύεται και από αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου. Η οσμή βενζίνης, οι χρωματιστές λιμνούλες υγρών κάτω από το αυτοκίνητό σας, αφού το παρκάρετε, και η μεγάλη αύξηση στην κατανάλωση καυσίμου, αποτελούν συμπτώματα διαρροών του συστήματος καυσίμου. Αν φράξουν τα μπεκ ψεκασμού, ενδέχεται να επιφέρουν προβλήματα στην ανάφλεξη του κινητήρα, περίεργους ήχους και ρεταρίσματα κατά την κίνηση του αυτοκινήτου.

Σύστημα παροχής καυσίμου

Τα αίτια των δυσλειτουργιών

Τα προβλήματα έχουν να κάνουν κατά κύριο λόγο με τα κακής ποιότητας ή μολυσμένα καύσιμα, τα οποία περιέχουν στη σύστασή τους σωματίδια που προκαλούν το φράξιμο του φίλτρου και των άλλων τμημάτων του συστήματος. Έτσι, υπάρχει η πιθανότητα να χαλάσει η αντλία. Βλάβες επιφέρει και το νερό, κυρίως στους κινητήρες ντίζελ, αφού τα τμήματα του συστήματος καυσίμου κατασκευάζονται από υλικά που διαβρώνονται εύκολα, γεγονός που ενδέχεται να επιφέρει το μπλοκάρισμα των κινούμενων τμημάτων. Επίσης, μειώνεται και η ικανότητα διακίνησης των μπεκ και του ρυθμιστή πίεσης.

Δείτε επίσης

Formula1: Άσχημο το μονοθέσιο του Μαξ Φερστάπεν! (video)

Formula1: Άσχημο το μονοθέσιο του Μαξ Φερστάπεν! (video)

Formula1: Κανένα πρόβλημα στη Mercedes!

Formula1: Κανένα πρόβλημα στη Mercedes!

Monstrous Atlas APC: Ένα τεθωρακισμένο για πολίτες [Βίντεο]

Monstrous Atlas APC: Ένα τεθωρακισμένο για πολίτες [Βίντεο]

Formula1: Καλύτερη η Ferrari από πέρσι! (Video)

Formula1: Καλύτερη η Ferrari από πέρσι! (Video)

4 ζώδια που ονειρεύονται να γίνουν οδηγοί της Formula 1

4 ζώδια που ονειρεύονται να γίνουν οδηγοί της Formula 1

Η Cadillac του Αλ Καπόνε βγαίνει στο σφυρί

Η Cadillac του Αλ Καπόνε βγαίνει στο σφυρί