Τι σημαίνουν τα διαφορετικά χρώματα στα ελαστικά της F1

Τι σημαίνουν τα διαφορετικά χρώματα στα ελαστικά της F1

F1:Πώς λειτουργεί το σύστημα χρωματικής κωδικοποίησης της Pirelli και γιατί η σωστή επιλογή γόμας μπορεί να κρίνει έναν αγώνα

Τα μονοθέσια της F1 είναι εντυπωσιακά γρήγορα, με τις κορυφαίες επιδόσεις τους να αγγίζουν τα 338–354 χλμ./ώρα. Το ρεκόρ υψηλότερης τελικής ταχύτητας το κατέχει ο Valtteri Bottas, με 372 χλμ./ώρα. Το μεγάλο επίπεδο κάθετης δύναμης τους επιτρέπει να διατηρούν υψηλές ταχύτητες και στις στροφές, γεγονός που φθείρει έντονα τα ελαστικά σε κάθε γύρο.

Τα χρώματα των ελαστικών και τι σημαίνουν

Η Pirelli, η επίσημη προμηθεύτρια ελαστικών της F1, προσφέρει στους αγώνες τρεις τύπους «slick» ελαστικών (χωρίς αυλάκωση για στεγνό οδόστρωμα): σκληρά, μεσαία και μαλακά, καθώς και δύο τύπους για βροχερές συνθήκες: intermediate και full wet.
Τα χρώματα που τα ξεχωρίζουν είναι τα εξής:

  • Λευκό: σκληρή γόμα (hard)
  • Κίτρινο: μεσαία γόμα (medium)
  • Κόκκινο: μαλακή γόμα (soft)
  • Πράσινο: ενδιάμεσα ελαστικά για ελαφριά βροχή (intermediates)
  • Μπλε: πλήρως βρόχινα ελαστικά για έντονη βροχή (full wets)

Όσο πιο μαλακό είναι το ελαστικό, τόσο περισσότερη πρόσφυση προσφέρει όταν φτάσει στη σωστή θερμοκρασία λειτουργίας, κάτι που είναι ιδανικό για τις κατατακτήριες δοκιμές. Ωστόσο, φθείρεται πιο γρήγορα, γι’ αυτό στους αγώνες συνήθως προτιμώνται οι μεσαίες και σκληρές γόμες, που αντέχουν περισσότερους γύρους χωρίς αλλαγή.

Πώς επιλέγονται οι γόμες

Για κάθε Grand Prix, η Pirelli επιλέγει τρεις από τις έξι διαθέσιμες γόμες slick που κατασκευάζει: από τη C1 (η πιο σκληρή) έως τη C6 (η πιο μαλακή). Η επιλογή γίνεται με βάση τις ιδιαιτερότητες της πίστας. Σε αστικά σιρκουί επιλέγονται συνήθως μαλακότερες γόμες, ενώ σε πίστες με έντονη φθορά όπως το Silverstone και η Suzuka, προτιμώνται σκληρότερες.

Ανεξαρτήτως συνθηκών, κάθε ομάδα έχει πάντα διαθέσιμα και τα ελαστικά για βροχή.

Κατά τη διάρκεια του αγώνα, κάθε οδηγός πρέπει να χρησιμοποιήσει τουλάχιστον δύο διαφορετικές γόμες slick, κάτι που επιβάλλει τουλάχιστον ένα pit stop. Η υποχρέωση αυτή δεν ισχύει όταν επικρατούν βροχερές συνθήκες. Μια αξιοσημείωτη εξαίρεση ήταν το Grand Prix του Μονακό το 2025, όπου η FIA επέβαλε τη χρήση και των τριών γομών slick, προκειμένου να αυξηθεί το θέαμα, κάτι που δεν αποτελεί πάγια πρακτική.

Τα ελαστικά για βροχή

Τα βρόχινα ελαστικά έχουν βαθύτερες αυλακώσεις για να απομακρύνουν το νερό και να αποτρέψουν την υδρολίσθηση. Η σωστή στιγμή για την αλλαγή από slick σε βρόχινα είναι κρίσιμη, μια λανθασμένη εκτίμηση μπορεί να στοιχίσει πολύτιμο χρόνο και ρυθμό στον οδηγό.

Πόσα ελαστικά χρησιμοποιούνται

Αφού η Pirelli καθορίσει τις γόμες που θα χρησιμοποιηθούν σε έναν αγώνα, κάθε οδηγός λαμβάνει:

  • 13 σετ slick (στεγνών),
  • 4 σετ intermediate (ενδιάμεσων) και
  • 3 σετ full wet (βρόχινων).

Με δύο οδηγούς ανά ομάδα και 24 αγώνες τη σεζόν, οι συνολικές ανάγκες σε ελαστικά είναι τεράστιες, υπολογίζεται πως κάθε ομάδα χρησιμοποιεί περίπου 3.800 ελαστικά κάθε χρονιά.

Τι συμβαίνει με τα χρησιμοποιημένα ελαστικά

Τα ελαστικά δεν πετιούνται απλώς στο τέλος κάθε αγώνα. Αντίθετα, επιστρέφονται στην Pirelli και ανακυκλώνονται, στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής πολιτικής της Formula 1. Κάθε ελαστικό παρακολουθείται ξεχωριστά, και αν κάποιο χαθεί, η ομάδα τιμωρείται με πρόστιμο.

 

 

Δείτε επίσης

Γιατί μπορεί η εξάτμιση να βγάζει…μαλλιά; Το σπάνιο φαινόμενο και πως εξηγείται;

Γιατί μπορεί η εξάτμιση να βγάζει…μαλλιά; Το σπάνιο φαινόμενο και πως εξηγείται;

Mercedes-AMG: «Η τετρακύλινδρη υβριδική e C63 δεν έπεισε τους αγοραστές»

Mercedes-AMG: «Η τετρακύλινδρη υβριδική e C63 δεν έπεισε τους αγοραστές»

F1: «Ίσως πίεσα υπερβολικά τα όρια» είπε ο Piastri για τη μονομαχία με Norris στην Αυστρία

F1: «Ίσως πίεσα υπερβολικά τα όρια» είπε ο Piastri για τη μονομαχία με Norris στην Αυστρία

Γιατί τα φρένα του καινούριου σου αυτοκινήτου μυρίζουν σαν να καίγονται

Γιατί τα φρένα του καινούριου σου αυτοκινήτου μυρίζουν σαν να καίγονται

F1: Τα συμπεράσματα μας από το GP της Αυστρίας

F1: Τα συμπεράσματα μας από το GP της Αυστρίας

Πόσο αξιόπιστα είναι τα Plug-In Hybrid της Toyota; Τι δείχνει επίσημη έρευνα κατόχων;

Πόσο αξιόπιστα είναι τα Plug-In Hybrid της Toyota; Τι δείχνει επίσημη έρευνα κατόχων;