Aυτόματο αυτοκίνητο 5 λάθη που πρέπει να αποφύγεις
Στην εποχή μας, τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων κυριαρχούν: λιγότερο από το 1% των νέων αυτοκινήτων πωλούνται πλέον με χειροκίνητο κιβώτιο. Από τα παραδοσιακά αυτόματα με μετατροπέα ροπής έως τα CVT και τα διπλού συμπλέκτη (DCT), η μετάβαση είναι ολοκληρωτική. Όμως, παρά την ευκολία χρήσης τους, πολλοί οδηγοί εξακολουθούν να κάνουν μικρά αλλά επαναλαμβανόμενα λάθη που με τον καιρό προκαλούν φθορά ή ακόμη και σοβαρές βλάβες στο κιβώτιο. Ακολουθούν πέντε από τα πιο συχνά σφάλματα, τα οποία, αν σταματήσεις, μπορεί να σου γλιτώσουν σημαντικά έξοδα.
5 πράγματα που δεν πρέπει να κάνεις ποτέ σε αυτόματο κιβώτιο
1. Εκκίνηση με την ταχύτητα στη νεκρά
Το λεγόμενο neutral drop, όπου ο οδηγός ανεβάζει στροφές με το κιβώτιο στη θέση «Ν» και στη συνέχεια το βάζει στη θέση «Drive» για απότομη εκκίνηση μποτρί νσ είναι καταστροφικό. Το αυτόματο κιβώτιο χρησιμοποιεί μετατροπέα ροπής και υγρά για τη μετάδοση ισχύος από τον κινητήρα στους τροχούς. Αν μεταφέρεις απότομα αυτή τη δύναμη με το μοτέρ στις υψηλές στροφές, προκαλείς αφύσικη καταπόνηση στις εσωτερικές αντλίες, τους στροβίλους και τα γρανάζια του κιβωτίου. Η σωστή προσέγγιση είναι: πρώτα μπαίνεις στο «Drive», μετά πατάς σταδιακά το γκάζι για να μεταδοθεί σωστά η ροπή.
2. Δεν τραβάς χειρόφρενο όταν παρκάρεις
Το «P» δεν ακινητοποιεί το αυτοκίνητο με φρένα, αλλά μέσω ενός μεταλλικού μοχλού που «κλειδώνει» τον άξονα εξόδου του κιβωτίου. Αν αφήνεις το αυτοκίνητο σε ανηφόρα ή κατηφόρα χωρίς να τραβήξεις χειρόφρενο, όλο το βάρος του οχήματος στηρίζεται πάνω σε αυτόν τον μικρό μοχλό. Αν είναι φθαρμένος ή παλιός, μπορεί να σπάσει και τότε το αυτοκίνητο δεν θα συγκρατείται πια, ακόμα κι αν το βάλεις στο «P». Το χειρόφρενο (ή ηλεκτρικό φρένο στάθμευσης) λειτουργεί υποστηρικτικά, προσφέροντας επιπλέον ασφάλεια και παρατείνοντας τη διάρκεια ζωής του κιβωτίου.
3. Φρενάρεις με το αριστερό πόδι
Αν και το φρενάρισμα με το αριστερό πόδι χρησιμοποιείται στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, στην καθημερινή οδήγηση προκαλεί περισσότερα προβλήματα απ’ ό,τι λύσεις. Το μεγαλύτερο ρίσκο είναι ο πανικός: αν βρεθεί μπροστά σου ξαφνικά ένα εμπόδιο και δεν έχεις εξασκηθεί αρκετά, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να πατήσεις ταυτόχρονα και το γκάζι και το φρένο. Επιπλέον, η συνεχής χρήση και των δύο ποδιών μπορεί να μπερδέψει τον εγκέφαλο και να οδηγήσει σε λάθος αντιδράσεις υπό πίεση. Εάν δεν είσαι έμπειρος οδηγός πίστας, κράτα το αριστερό πόδι στο πλάι και χρησιμοποίησε το δεξί για όλες τις ενέργειες.
4. Κατεβάζεις σε «Ν» σε κατηφόρα για οικονομία
Πολλοί πιστεύουν πως βάζοντας το αυτοκίνητο στο «Ν» κατά την κατάβαση, εξοικονομούν καύσιμο. Όμως αυτό είναι μύθος. Όχι μόνο η κατανάλωση δεν μειώνεται σημαντικά (ο κινητήρας συνεχίζει να λειτουργεί), αλλά μειώνεται και η ασφάλεια, αφού δεν έχεις έλεγχο μετάδοσης ούτε πρόσβαση στο φρένο κινητήρα. Στην πραγματικότητα, καλύτερη προσέγγιση είναι να χρησιμοποιείς τις χαμηλότερες ταχύτητες του αυτόματου κιβωτίου για να κατεβαίνεις με φρένο κινητήρα, προστατεύοντας τα φρένα από υπερθέρμανση. Η μετάβαση στη «νεκρά» εν κινήσει είναι απλώς μια κακή συνήθεια χωρίς πρακτικό όφελος.
5. Υπερπλήρωση με υγρό κιβωτίου
Το υγρό του αυτόματου κιβωτίου δεν λειτουργεί απλώς ως λιπαντικό, είναι και το βασικό μέσο μεταφοράς ισχύος στον μετατροπέα ροπής. Αν προσθέσεις υπερβολική ποσότητα, προκαλείς διαταραχή στη λειτουργία του συστήματος: δημιουργούνται φυσαλίδες αέρα, το υγρό αφρίζει και η λίπανση μειώνεται. Αυτό οδηγεί σε υπερθέρμανση και πιθανές ζημιές σε κρίσιμα εξαρτήματα. Αντί να «συμπληρώνεις» αυθαίρετα υγρό, ακολούθησε το πρόγραμμα συντήρησης του κατασκευαστή και άλλαζε το υγρό στο προβλεπόμενο διάστημα, όπως κάνεις με το λάδι κινητήρα. Έτσι αποφεύγεις δυσλειτουργίες και πανάκριβες επισκευές.