Αυτόματο κιβώτιο DCT: Τι ακριβώς είναι και πως λειτουργεί;

Αυτόματο κιβώτιο DCT: Τι ακριβώς είναι και πως λειτουργεί;

Αυτόματο κιβώτιο DCT: Πως ακριβώς λειτουργεί σε ένα αυτοκίνητο και ποια τα οφέλη του; Πάμε να δούμε.

Τα αυτόματα κιβώτια αρχίζουν να γίνονται όλο και πιο δημοφιλή στην αγορά. Τα φουλ υβριδικά και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, για παράδειγμα, προσφέρονται αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο, ενώ όλα δείχνουν πως στο μέλλον της αυτοκίνησης, όπου όλα είναι αυτοματοποιημένα, το χειροκίνητο κιβώτιο που θα τρέχει ο οδηγός στο manual, θα θεωρείται απλώς περιττό.

Ενδεικτικό είναι ότι στην αγορά των ΗΠΑ, τα μοντέλα που προσφέρονται με manual κιβώτιο είναι…είδος προς εξαφάνισης. Στην χώρα μας η αλήθεια είναι πως τα χειροκίνητα κιβώτια παραμένουν ακόμα περισσότερο αγαπητά στους οδηγούς, αν και τα αυτόματα αρχίζουν να κερδίζουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο.

Ένα από τα γνωστά αυτόματα κιβώτια είναι το αυτόματο κιβώτιο DCT.

Το κιβώτιο DCT είναι σχεδιασμένο για να συνδυάζει τα καλύτερα της χειροκίνητης και αυτόματης μετάδοσης. Ουσιαστικά, λειτουργεί σαν δύο διαφορετικά χειροκίνητα κιβώτια που συνεργάζονται για να μεταδίδουν την κίνηση στους τροχούς του οχήματος. Όπως λέει και το όνομα του(DCT, Dual Clutch Transmission,Αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη),στο σύστημα υπάρχουν δύο συμπλέκτες, με τον έναν από αυτούς να χειρίζεται τις μόνες ταχύτητες(δηλαδή 1ή, 3ή, 5η), και τον άλλον τις ζυγές(2ά, 4ή, 6ή). Οι δύο αυτοί συμπλέκτες στέκονται πάνω σε ομοάξονους άξονες. Μέσα από αυτή τη διπλή διάταξη, το σύστημα μπορεί να προεπιλέξει την επόμενη σχέση, την ώρα που το αυτοκίνητο βρίσκεται ήδη σε ταχύτητα, επιτρέποντας εύκολες αλλαγές σχέσεων, σε χρόνο κάτω από 8 μιλισεκόντ. 

Παράλληλα, οι μετατροπείς ροπής που συναντάμε στα παραδοσιακά αυτόματα κιβώτια αντικαθιστούνται από πολύδισκους συμπλέκτες, στους όποιους χρησιμοποιείται ειδικό υγρό μετάδοσης για ρύθμιση της θερμοκρασίας και μείωσης του κινδύνου υπερθέρμανσης. Οι συμπλέκτες αυτοί ελέγχονται από ακριβή συνεργασία ηλεκτρικών και υδραυλικών μερών, επιτρέποντας την σωστή ροή της ενέργειας.

Ως αποτέλεσμα, ένα αυτόματο κιβώτιο τύπου DCT προσφέρει συνεχόμενη ροπή από τον κινητήρα στους τροχούς, χωρίς να υποφέρει από την παύση ροπής κατά την αλλαγή ταχυτήτων που συναντούμε στα παραδοσιακά αυτόματα κιβώτια.

Αυτόματο κιβώτιο DCT: Πού κερδίζουν και πού υστερούν

Τα αυτόματα κιβώτια τύπου DCT είναι γνωστά για τις γρήγορες εναλλαγές και την αποδοτικότητα τους, αφού βοηθούν το αυτοκίνητο να επιταχύνει πιο σίγουρα, διατηρώντας συνεχόμενη και σταθερή ροπή.

Ταυτόχρονα, μέσω της διπλής διάταξης και της άμεσης αλλαγής ταχύτητων αξιοποιούν περισσότερο την δύναμη που βγάζει ο κινητήρας, βελτιώνοντας την οικονομία του καυσίμου. 

Τα χαρακτηριστικά αυτά που τα διακρίνουν κάνουν τα αυτόματα κιβώτια DCT να ταιριάζουν «γάντι» στα αυτοκίνητα επιδόσεων, όπου και η διατήρηση της απόδοσης στο υψηλότερο όριο τους είναι κομβικής σημασίας. Όπως είπαμε, στο σύστημα αυτό, το αυτοκίνητο βρίσκεται ήδη σε ταχύτητα, την ώρα που έχει προεπιλέξει  την επόμενη, επιτρέποντας την διατήρηση της ροπής σε κάθε οδηγική συνθήκη.

Φυσικά, υπάρχουν και αρνητικά.

Τα DCT κιβώτια δυσκολεύονται αρκετά σε συνθήκες σταμάτα-ξεκινά, όπως στην ασφυκτική κίνηση της πόλης στις ώρες αιχμής, καθώς και στο παρκάρισμα. Παράλληλα, τείνει να γίνεται διστακτικό όταν το όχημα είναι ακινητοποιημένο, ιδιαίτερα όταν πατάς παραπάνω γκάζι από ότι χρειάζεται, με αποτέλεσμα υπερβολικά δυναμικές εκκινήσεις(ή σε ορισμένες περιπτώσεις, σπασμωδικές κινήσεις του οχήματος).

Η όπισθεν σε δρόμους με κλίση μπορεί να είναι επίσης προβληματική, αφού το σύστημα μπορεί να μπερδευτεί και να μην επιλέξει τη σωστή ταχύτητα, προκαλώντας καθυστερήσεις. Τέλος, σε απότομες επιταχύνσεις μπορεί να παρατηρήσεις και ότι το αυτοκίνητο «κομπιάζει», αφού το DCT κιβώτιο είναι σχεδιασμένο για να περνάει από τις σχέσεις του σασμάν σε συγκεκριμένη σειρά και δεν μπορεί να «πηδήξει» ταχύτητες (όπως θα έκανες σε ένα χειροκίνητο για παράδειγμα, αν ανέβαινες σε ταχύτητα/στροφές στην 2α και μετά έβαζες κατευθείαν 4η σχέση, «πηδώντας» την 3η).

Η εξέλιξη του DCT

Ωστόσο, τα παραπάνω ζητήματα αφορούν περισσότερό τα παλαιότερα κιβώτια DCT. Τα τελευταία χρόνια, η τεχνολογία έχει προχωρήσει, με αποτέλεσμα, τα νέα κιβώτια να μην εμφανίζουν πολλά από τα προβλήματα που είχαν παλαιότερα. Σε κάθε περίπτωση, μπορεί να υπάρχουν διαφορές από μοντέλο σε μοντέλο, και από κιβώτιο σε κιβώτιο, ενώ στην αγορά υπάρχουν και άλλου είδους αυτόματα κιβώτια, όπως για παράδειγμα το CVT.

 

 

 

 

 

 

Δείτε επίσης

F1:Ο Toto Wolff υπερασπίζεται τον Fred Vasseur – «Η Ferrari δεν θα βρει καλύτερα»

F1:Ο Toto Wolff υπερασπίζεται τον Fred Vasseur – «Η Ferrari δεν θα βρει καλύτερα»

Lamborghini Fenomeno: Πρώτη επίσημη εικόνα για το νέο ultra-exclusive μοντέλο της

Lamborghini Fenomeno: Πρώτη επίσημη εικόνα για το νέο ultra-exclusive μοντέλο της

Ελαστικά αυτοκινήτου: Έκανες περιστροφή και τώρα τα ελαστικά σου «παίζουν»; Αυτός είναι ο λόγος!

Ελαστικά αυτοκινήτου: Έκανες περιστροφή και τώρα τα ελαστικά σου «παίζουν»; Αυτός είναι ο λόγος!

Αντιστρεπτική δοκός αυτοκινήτου: Τι ακριβώς είναι και πώς λειτουργεί;

Αντιστρεπτική δοκός αυτοκινήτου: Τι ακριβώς είναι και πώς λειτουργεί;

F1: «Θα γνωρίζουμε τους οδηγούς μας για το 2026 πριν το καλοκαιρινό break» είπε ο Toto Wolff – Ανοικτό το σενάριο για Verstappen;

F1: «Θα γνωρίζουμε τους οδηγούς μας για το 2026 πριν το καλοκαιρινό break» είπε ο Toto Wolff – Ανοικτό το σενάριο για Verstappen;

Τα πίσω ή τα εμπρός ελαστικά φθείρονται πιο γρήγορα σε πισωκίνητο αυτοκίνητο; Το κόλπο που δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάς

Τα πίσω ή τα εμπρός ελαστικά φθείρονται πιο γρήγορα σε πισωκίνητο αυτοκίνητο; Το κόλπο που δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάς