Diesel: Αν και και τα δύο έχουν κοινό στόχο, τη βελτίωση της καύσης του πετρελαίου σε ψυχρές συνθήκες, λειτουργούν με εντελώς διαφορετικό τρόπο. Πάμε να δούμε τι κάνει το καθένα.
Παρά τη ραγδαία τεχνολογική πρόοδο της αυτοκινητοβιομηχανίας εδώ και έναν αιώνα, ένα πρόβλημα παραμένει σταθερό για τους οδηγού είναι το ξεκίνημα όταν το αυτοκίνητο είναι κρύο και ειδικά νωρίς το πρωί, όπου σημειώνονται χαμηλές θερμοκρασίες. Ακόμα περισσότερο για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, όπου οι χαμηλές θερμοκρασίες δυσκολεύουν σημαντικά την εκκίνηση του κινητήρα.
Γι’ αυτό και οι κατασκευαστές έχουν αναπτύξει ειδικά συστήματα υποβοήθησης: τα μπουζί πυράκτωσης και τους προθερμαντήρες εισαγωγής.
Πώς λειτουργούν τα μπουζί πυράκτωσης σε αυτοκίνητο diesel
Τα μπουζί πυράκτωσης αποτελούν τον «σπινθήρα» των πετρελαιοκινητήρων, παρόλο που δεν λειτουργούν με σπινθήρα όπως στους βενζινοκινητήρες. Οι κινητήρες diesel βασίζονται στη συμπίεση του αέρα για να ανεβάσουν θερμοκρασία και να προκαλέσουν αυτανάφλεξη του καυσίμου. Όμως όταν η θερμοκρασία είναι πολύ χαμηλή, ο αέρας στο θάλαμο καύσης δεν φτάνει αρκετά ψηλά σε θερμοκρασία. Και εκεί επεμβαίνουν τα μπουζί πυράκτωσης.
Τοποθετημένα σε κάθε θάλαμο καύσης, ενεργοποιούνται με το άναμμα της μηχανής και ζεσταίνουν γρήγορα το χώρο ώστε το πετρέλαιο να κάνει σωστή καύση. Πολλά μοντέλα συνεχίζουν να λειτουργούν και μετά την εκκίνηση, για να διατηρηθεί η απόδοση.
Τα πρώτα μπουζί πυράκτωσης παρουσιάστηκαν από τη Bosch το 1922 και πλέον κατασκευάζονται είτε από κεραμικά υλικά είτε από κράματα μετάλλων όπως πλατίνα ή νικέλιο-χρώμιο. Τα κεραμικά είναι πιο γρήγορα και αποδοτικά αλλά κοστίζουν περισσότερο και είναι πιο ευαίσθητα.
Τι κάνουν οι προθερμαντήρες
Όπως υποδηλώνει και το όνομά τους, οι προθερμαντήρες ζεσταίνουν όλον τον αέρα που εισέρχεται στον κινητήρα. Σκοπός είναι η προθέρμανση της εισαγωγής, ώστε να εξασφαλιστεί καλύτερη καύση, λιγότερο λευκό καπνό και χαμηλότερη κατανάλωση.
Οι θερμαντικές αντιστάσεις είναι τοποθετημένες είτε στην πολλαπλή εισαγωγής, είτε στο φίλτρο αέρα, και αποτελούνται από κράματα μετάλλων όπως χρώμιο, χαλκό και νικέλιο. Τροφοδοτούνται από το ηλεκτρικό σύστημα του αυτοκινήτου, άρα είναι σημαντικό η μπαταρία και ο εναλλάκτης να λειτουργούν σωστά.
Ποιο είναι καλύτερο;
Δεν υπάρχει «καλύτερο» σύστημα, αφού αποτελούν διαφορετικές προσεγγίσεις. Τα μπουζί πυράκτωσης είναι κρίσιμα για τοπικά συστήματα καύσης, ενώ οι προθερμαντήρες εισαγωγής επηρεάζουν το συνολικό περιβάλλον του κινητήρα. Πολλά σύγχρονα diesel οχήματα χρησιμοποιούν και τα δύο για μέγιστη απόδοση.