Είναι μια από τις πιο συνηθισμένες γκάφες και όμως μπορεί να αποδειχτεί καταστροφική: να βάλεις λάθος τύπο από καύσιμο στο αυτοκίνητό σου.
Και παρότι κάτι τέτοιο μπορεί να ακούγεται τρομακτικό, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι το αυτοκίνητο καταστράφηκε ή ότι πρέπει να το πετάξεις. Υπάρχουν τρόποι να διορθωθεί, αρκεί να ξέρεις τι κάνεις και να δράσεις γρήγορα.
Σε κάθε περίπτωση, η προσθήκη λάθος τύπου καυσίμου μπορεί να καταστρέψει το σύστημα τροφοδοσίας ενός κινητήρα. Η βενζίνη και το ντίζελ έχουν εντελώς διαφορετική σύσταση και λειτουργία. Οι βενζινοκινητήρες χρησιμοποιούν μπουζί για ανάφλεξη, ενώ οι πετρελαιοκινητήρες βασίζονται σε συμπίεση για τη δημιουργία θερμότητας. Άρα ο κάθε κινητήρας είναι σχεδιασμένος για συγκεκριμένο καύσιμο.
Σε αυτό το άρθρο, θα δούμε τι συμβαίνει όταν μπει ντίζελ σε βενζινοκίνητο αυτοκίνητο (και το αντίστροφο), πώς επηρεάζει το νερό στο ρεζερβουάρ, και φυσικά τι μπορείς να κάνεις για να προλάβεις το κακό.
Έβαλες βενζίνη σε αυτοκίνητο με κινητήρα ντίζελ
Αυτό θεωρείται το χειρότερο σενάριο. Η βενζίνη λειτουργεί ως διαλυτικό, ενώ το ντίζελ έχει λιπαντικές ιδιότητες, σχεδόν όπως το λάδι. Έτσι, όταν βάλεις βενζίνη σε ντιζελοκίνητο αυτοκίνητο:
- Καταστρέφεις αντλία και μπεκ λόγω έλλειψης λίπανσης.
- Προκαλείς πρόωρη ανάφλεξη γιατί η βενζίνη έχει χαμηλότερο σημείο ανάφλεξης.
- Ζημιώνεις αισθητήρες καυσίμου λόγω υπερθέρμανσης και αιθάλης.
- Μειώνεται η απόδοση δραματικά, με αστοχίες στον κύκλο καύσης.
Αν τρέξει το μοτέρ με βενζίνη, είναι θέμα χρόνου να πάθει σοβαρή ζημιά.
Έβαλες ντίζελ σε βενζινοκίνητο αυτοκίνητο
Αν και λιγότερο καταστροφικό στην αρχή, έχει και αυτό τις παγίδες του:
- Το ντίζελ είναι πιο πυκνό και λιπαρό, και μπορεί να φράξει τα φίλτρα.
- Μπορεί να προκληθεί misfire, καπνός, και τελικά το αυτοκίνητο να μην παίρνει μπρος.
- Το ντίζελ κατακάθεται στον πάτο του ρεζερβουάρ, εισχωρεί στον κινητήρα και δημιουργεί υπολείμματα σε πιστόνια, βαλβίδες και μπουζί.
- Υπάρχει κίνδυνος ζημιάς στον καταλύτη, αν πάρει φωτιά το ντίζελ στο σύστημα εξάτμισης.
Έβαλες απλή βενζίνη αντί για «super» ή το αντίστροφο;
Αν βάλεις, 95άρα απλή βενζίνη σε αυτοκίνητο που οι κατασκευαστές συνιστούν, 98άρα ή και 100άρα, δεν χρειάζεται να ανησυχείς τόσο. Οι σύγχρονες εγκεφάλοι των αυτοκινήτων ρυθμίζουν αυτόματα τον χρονισμό του κινητήρα και προσαρμόζονται στο καύσιμο. Απλώς χάνεις λίγη απόδοση και ίσως οικονομία. Παρ’ όλα αυτά, για μέγιστη απόδοση, καλό είναι να χρησιμοποιείς την προτεινόμενη βενζίνη με τα σωστά οκτάνια.
Έχεις νερό στο ρεζερβουάρ μαζί με το καύσιμο; Εξίσου σοβαρό!
Το νερό μπορεί να μπει από:
- Κακό καπάκι ρεζερβουάρ
- Βενζινάδικο με κακή συντήρηση
- Συμπύκνωση λόγω υγρασίας
Συμπτώματα:
- Ρετάρισμα, διακοπές, ανομοιόμορφη λειτουργία
- Απότομες αυξομειώσεις ισχύος
- Πτώση οικονομίας
- Το αυτοκίνητο δεν παίρνει μπρος
Τι κάνεις:
- Βάζεις ειδικό καθαριστικό καυσίμου
- Σιφονάρεις το ρεζερβουάρ
- Το αφήνεις να στεγνώσει
- Ιδανικά, φέρνεις επαγγελματία
Τι να κάνεις άμεσα αν έβαλες λάθος καύσιμο
- ΜΗΝ βάλεις μπροστά το αυτοκίνητο! Όσο λιγότερο κυκλοφορήσει το λάθος καύσιμο στο σύστημα, τόσο το καλύτερο.
- Ασφάλισε το αυτοκίνητο σε ασφαλές σημείο χωρίς να το μετακινήσεις με τη μίζα.
- Κάλεσε οδική βοήθεια ή μηχανικό.
- Οι μηχανικοί θα κάνουν πλήρη αποστράγγιση του ρεζερβουάρ και καθαρισμό στο σύστημα καυσίμου.
Πώς να το αποφύγεις
- Μάθε ποιο καύσιμο παίρνει το αυτοκίνητό σου. Απλό αλλά κρίσιμο.
- Τοποθέτησε ειδικό στόμιο που αποτρέπει την είσοδο λάθος μπεκ, ειδικά σε ντίζελ.
- Κόλλησε αυτοκόλλητο ή βάλε τάπα που γράφει το καύσιμο, ώστε ακόμα και αν μπερδευτείς εσύ, να το δεις ο υπάλληλος στο βενζινάδικο
- Τσέκαρε ξανά ότι σταμάτησες στο σωστό σημείο του βενζινάδικου με το καύσιμο που θέλεις.