Έρευνα για το αυτοκίνητο: Σχεδόν οι μισοί οδηγοί παραδέχονται ότι έχουν κάνει λάθος κατά την οδήγηση επειδή μιλούσαν με συνοδηγό, ενώ αυτού του είδους οι εσωτερικές αποσπάσεις προκάλεσαν έως και 940 τροχαία ατυχήματα το 2023.
Σε έρευνα της RAC, βρετανική εταιρεία υπηρεσιών αυτοκινήτου, βρέθηκε ότι το 63% των οδηγών δήλωσε ότι τόσο εσωτερικές όσο και εξωτερικές αποσπάσεις τους έχουν οδηγήσει σε σφάλματα πίσω από το τιμόνι. Το 43% συγκεκριμένα ανέφερε ότι ακόμα και η συζήτηση με έναν επιβάτη τους έχει αποσπάσει αρκετά ώστε να κάνουν λάθος. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι οι αποσπάσεις εντός του οχήματος αναφέρονται ως συντελεστικός παράγοντας στο 5% των συγκρούσεων, συμβάλλοντας σε 940 τραυματισμούς (δηλαδή το 6% του συνόλου), μεταξύ αυτών και 81 θανάτους μέσα στο 2023 στην Αγγλία.
Οι θάνατοι στους βρετανικούς δρόμους αυξάνονται – τέσσερα άτομα χάνουν τη ζωή τους κάθε μέρα
Παρά τα ανησυχητικά στατιστικά, μόλις το 18% των οδηγών θεωρεί ότι η συζήτηση εντός του οχήματος αποτελεί πιθανή απόσπαση προσοχής. Αντίθετα, το 48% αναγνώρισε τη χρήση κινητού ως πιθανό περισπασμό — ωστόσο, το κινητό αναφέρεται επισήμως μόλις στο 2% των περιστατικών.
Όπως επισημαίνει ο εκπρόσωπος της RAC για θέματα οδικής ασφάλειας, Rod Dennis, αυτές οι καθημερινές και φαινομενικά αθώες ενέργειες είναι πολύ πιο επικίνδυνες απ’ όσο πιστεύουμε.
«Η οδήγηση μπορεί να φαίνεται κάτι το αυτόματο για πολλούς από εμάς», δήλωσε, «αλλά η έρευνά μας δείχνει ότι τα πράγματα που κάνουμε χωρίς πολλή σκέψη μέσα στο αυτοκίνητο έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να μας οδηγήσουν σε λάθη απ’ όσο φανταζόμαστε.
Η οδήγηση παραμένει μια δραστηριότητα που απαιτεί υψηλή πνευματική εγρήγορση, ιδίως επειδή πρέπει να αντιδρούμε σε ό,τι βλέπουμε μπροστά μας σε κλάσματα δευτερολέπτου. Είναι λοιπόν κρίσιμο να παραμένουμε σε εγρήγορση και να περιορίζουμε κάθε πιθανό περισπασμό».
Οι οθόνες αφής στο στόχαστρο των ειδικών ασφαλείας
Τα παραπάνω ευρήματα έρχονται λίγο μετά από σχετική έρευνα του Auto Express σχετικά με τον αποσπαστικό χαρακτήρα των ψηφιακών οθονών αφής στα σύγχρονα οχήματα. Παρά το ότι μόνο το 30% των οδηγών θεωρεί ότι η ρύθμιση των εσωτερικών λειτουργιών μπορεί να αποσπάσει την προσοχή, οι ειδικοί του Euro NCAP έχουν αντίθετη άποψη.
Μάλιστα, από την επόμενη χρονιά, οι δοκιμές του NCAP θα απονέμουν επιπλέον βαθμούς ασφάλειας σε αυτοκίνητα που διαθέτουν φυσικά κουμπιά για βασικές λειτουργίες, υποβαθμίζοντας την ασφάλεια των εσωτερικών που βασίζονται αποκλειστικά σε οθόνες αφής.
Το γενικό συμπέρασμα είναι σαφές: σε έναν όλο και πιο τεχνολογικό και «συνδεδεμένο» κόσμο, οι αποσπάσεις προσοχής μέσα στο όχημα έχουν εξελιχθεί σε πραγματική απειλή και οι οδηγοί καλούνται να το λάβουν αυτό σοβαρά υπόψη.