Τι γίνεται αν έχεις σπασμένο ιμάντα πολυραβδώσεων και οδηγήσεις το αυτοκίνητο
Ο ιμάντας πολυραβδώσεων αποτελεί έναν από τους πλέον κρίσιμους μηχανικούς συνδέσμους του κινητήρα, καθώς μεταφέρει την περιστροφική ενέργεια του στροφαλοφόρου άξονα σε μια σειρά βασικών περιφερειακών εξαρτημάτων. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται ο εναλλάκτης(ή το δυναμό), η αντλία υδραυλικού τιμονιού, ο συμπιεστής του κλιματισμού, ακόμη και η αντλία νερού, ανάλογα με τον τύπο του οχήματος.
Παρά την ανθεκτικότητά τους, οι ιμάντες αυτοί δεν είναι άφθαρτοι. Η φυσιολογική διάρκεια ζωής τους κυμαίνεται μεταξύ 60.000 και 100.000 χιλιομέτρων, όμως η φθορά ή η πρόωρη βλάβη τους είναι ένα ενδεχόμενο που δεν πρέπει να αγνοείται.
Πρόσεχε, μην μπερδεύεις τον ιμάντα πολυραβδώσεων με τον ιμάντα ή την καδένα χρονισμού. Αυτό το εξάρτημα συγχρονίζει την κίνηση του στροφαλοφόρου με τον εκκεντροφόρο άξονα ώστε να ανοίγουν και να κλείνουν οι βαλβίδες στον σωστό χρόνο. Πρόβλημα στον ιμάντα χρονισμού είναι κάτι πολύ πιο επικίνδυνο καθώς, χωρίς αυτόν, ο κινητήρας δεν λειτουργεί καθόλου ή καταστρέφεται.
Ωστόσο, και η οδήγηση με χαλασμένο ή σπασμένο ιμάντα πολυραβδώσεων ελλοχεύει κινδύνους. Για πάμε να δούμε.
Τι συνεπάγεται το να έχεις έναν σπασμένο ιμάντας πολυραβδώσεων
Όταν ο ιμάντας σπάσει εν κινήσει, οι επιπτώσεις είναι άμεσες και επικίνδυνες. Η απώλεια της υποβοήθησης στο τιμόνι είναι το πρώτο και πλέον αισθητό σύμπτωμα. Για οδηγούς που δεν έχουν χειριστεί ποτέ όχημα χωρίς αυτήν την υποβοήθηση, η εμπειρία μπορεί να είναι τρομακτική, καθώς το τιμόνι γίνεται εξαιρετικά δύσκαμπτο, γεγονός που ενέχει σοβαρούς κινδύνους, ιδίως σε στροφές ή υψηλές ταχύτητες.
Επιπλέον, η δυσλειτουργία του δυναμό/εναλλακτή σημαίνει ότι η μπαταρία δεν θα φορτίζεται, ενώ η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας θα διακοπεί. Αν ο συγκεκριμένος ιμάντας κινεί και την αντλία νερού, τότε ο κινητήρας κινδυνεύει να υπερθερμανθεί σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
Σε τέτοιες περιπτώσεις, ο οδηγός θα πρέπει να μειώσει άμεσα ταχύτητα και να ακινητοποιήσει το όχημα σε ασφαλές σημείο το συντομότερο δυνατό.
Μπορώ να οδηγήσω με σπασμένο ιμάντα;
Θεωρητικά, ναι. Πρακτικά, όχι. Η απουσία υδραυλικής υποβοήθησης στο τιμόνι, σε συνδυασμό με την απώλεια ψύξης και ηλεκτρικής ενέργειας, καθιστούν κάθε μετακίνηση επισφαλή, με πολύ υψηλές πιθανότητες να προκληθούν σοβαρές βλάβες στον κινητήρα ή και τροχαίο ατύχημα. Εάν η βλάβη εκδηλωθεί ενώ το όχημα είναι σταθμευμένο, συνιστάται να καλέσεις οδική βοήθεια και να αποφύγεις κάθε περαιτέρω χρήση του αυτοκινήτου.
Τι προσέχω
Η πρόληψη είναι πάντα η καλύτερη προσέγγιση. Ευτυχώς, υπάρχουν εμφανή σημάδια φθοράς ενός ιμάντα προτού αυτός σπάσει. Μία σύντομη οπτική επιθεώρηση κάτω από το καπό αρκεί για να εντοπίσει:
- Ρωγμές, φθορά ή γυάλισμα στην επιφάνεια του ιμάντα
- Ξεφτίσματα ή φθαρμένες άκρες
- Ήχους τύπου «τσιρίγματος» ή «σφύριγματος» από το χώρο του κινητήρα
- Μειωμένη τάση ή υπερβολική χαλάρωση του ιμάντα
- Διακοπτόμενη λειτουργία περιφερειακών, όπως το A/C ή η αντλία νερού
- Υπερθέρμανση του κινητήρα ή προειδοποιητικά φώτα στο ταμπλό
Δείτε επίσης

F1: Συνεργασία McLaren – Alonso για Le Mans; Τι λέει Zak Brown

F1:Ο Verstappen απαντά στις φήμες για Aston Martin και το συμβόλαιο $300 εκατ.

Tesla: Γιατί αδειάζει η μπαταρία τους όταν είναι παρκαρισμένα

Πρέπει να αλλάξεις το λάδι κινητήρα αν έχει μαυρίσει;

Πόσο «πράσινα» είναι πραγματικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
