Συντήρηση αυτοκινήτου και τούρμπο: Πως να οδηγήσεις αυτοκίνητο με τούρμπο για να σώσεις χρήματα στο συνεργείο όταν έρθει η ώρα για το σέρβις
Η κλιματική κρίση και το «πράσινο μέλλον κινητικότητας» που φαντάζονται οι θεσμοί και οι κυβερνήσεις σε όλον τον κόσμο, έχουν αλλάξει σημαντικά τον κόσμο του αυτοκινήτου. Η ανάγκη για περιορισμούς στους ρύπους που απελευθερώνουν τα αυτοκίνητα έχουν ωθήσει στους κατασκευαστές να βρίσκουν έξυπνους και καινοτόμους τρόπους να «χτίζουν» τα μοντέλα τους, αλλάζοντας πράγματα που στο παρελθόν θεωρούνταν στάνταρ.
Έτσι, εκεί που τα τούρμπο στο αυτοκίνητα χρησιμοποιούνταν αποκλειστικά σε σπορ και μοντέλα επιδόσεων(ή ήταν απλά τροποποιήσεις για τους πανταχού petrolheads του κόσμου), πλέον έχουν γίνει κοινό στοιχείο σε πολλά συμβατικά μοντέλα. Οι κατασκευαστές ανακάλυψαν πως αντί να εξοπλίζουν τα μοντέλα τους με μεγαλύτερους, ατμοσφαιρικούς κινητήρες, θα μπορούσαν να τοποθετούν μικρότερους κινητήρες με τούρμπο(χαρακτηριστικό παράδειγμα οι 1000άρηδες κινητήρες που εξόπλιζουν αρκετά compact SUV τα τελευταία χρόνια), που και δεν χάνουν σε ταχύτητα και «γκάζι» και κρατάνε χαμηλά τους ρύπους άλλα και την κατανάλωση.
Γενικά, η αγορά φάνηκε πως «αγκάλιασε» πλήρως αυτή την κίνηση, ειδικά, όπως είπαμε, στην κατηγορία των crossover πόλης, μια έτσι και αλλιώς εξαιρετικά δημοφιλή κατηγορία. Ωστόσο, πολλοί οδηγοί που είχαν μάθει στο κλασσικό αυτοκίνητο με ατμοσφαιρικό κινητήρα, βρέθηκαν ξαφνικά να οδηγούν αυτοκίνητα με υπερσυμπιεστή και μικρότερο κινητήρα. Εντάξει, οδηγικά, η διαφορά δεν είναι τεράστια, εξάλλου το αυτοκίνητο είναι αυτοκίνητο. Οι περισσότεροι, μάλιστα, θα εκτίμησαν αυτή τη μικρή «έκρηξη ροπής» που παίρνει ο κινητήρας όταν ενεργοποιείται το τούρμπο, κάτι πολύ χρήσιμο σε επιταχύνσεις για προσπεράσεις για παράδειγμα.
Ωστόσο, η οδήγηση αυτοκινήτου με τούρμπο έχει μερικές διαφορές που πρέπει να έχεις στο μυαλό σου. Μια από αυτές έχει να κάνει με αυτό που «καίει» πολλούς οδηγούς, το πως,δηλαδή,οδηγώ ένα αυτοκίνητο για να εξοικονομήσω χρήματα όταν έρθει το σέρβις και για να διατηρήσω την αποδοτικότητα/διάρκεια ζωής του κινητήρα μου.
Συντήρηση αυτοκινήτου και τούρμπο: Τι πρέπει να έχω πάντα στο μυαλό μου
Πολλοί δεν γνωρίζουν πως αν θες να εξασφαλίσεις τη μείωση της φθοράς σε αυτοκίνητο με τούρμπο, πρέπει να το αφήσεις να ζεσταθεί πριν ξεκινήσεις την οδήγηση. Δεν εννοούμε να κάθεσαι και να περιμένεις μέσα στο αυτοκίνητο, μέχρι να ζεσταθεί πλήρως. Εντάξει, ο καιρός στην χώρα μας είναι τέτοιος που δεν σε αναγκάζει να περιμένεις αιώνες τον κινητήρα για να φτάσει στην ιδανική θερμοκρασία του (πέρα από λιγοστές ημέρες το χειμώνα που καλό θα ήταν να περιμένεις μετά από μια κρύα εκκίνηση), ωστόσο όσον αναφορά τα τούρμπο, υπάρχουν κάποια πράγματα που πρέπει έχεις στο μυαλό σου.
Πρώτον, για να ζεσταθούν τα τούρμπο είναι σημαντικό να ξεκινήσεις με χαλαρή οδήγηση, τουλάχιστον για 5 με 10 λεπτά. Έτσι θα επιτρέψεις στον κινητήρα να φτάσει το σωστό εύρος λειτουργίας του, πριν ενεργοποιηθούν τα τούρμπο. Με τον όρο χαλαρή οδήγηση εννοούμε πως δεν πρέπει να οδηγήσεις δυναμικά, προχωρώντας σε απότομες αυξομειώσεις ταχύτητας άλλα να κρατήσεις ένα σταθερό ρυθμό με χαλαρό γκάζι.
Ο λόγος; Σε αντίθεση με άλλα μηχανικά μέρη του κινητήρα που βασίζονται αποκλειστικά στη λίπανση, το τούρμπο χρειάζεται και σταθερή ροή καυσαερίων υψηλής θερμοκρασίας και πίεσης για να λειτουργήσει σωστά. Αν «μπεις στο boost» πολύ νωρίς, υπάρχει κίνδυνος να μην έχει ακόμα δημιουργηθεί επαρκής πίεση και ποιότητα λιπαντικού στα ρουλεμάν, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρη φθορά ή και καταστροφή του συστήματος υπερπλήρωσης.
Αν αυτό γίνεται καθημερινά, αν δηλαδή ξεκινάς την δυναμική οδήγηση με το που μπεις στο αυτοκίνητο, η ζημία είναι αναπόφευκτή.
Ανακεφαλαιώνοντας
Για αυτό, λοιπόν, κράτα πάντα στο μυαλό σου:
Αν έχεις αυτοκίνητο με τούρμπο, καλό είναι να αποφύγεις να το πιέσεις αμέσως μετά την εκκίνηση, ακόμα και αν ο κινητήρας δείχνει ότι έχει φτάσει σε λειτουργική θερμοκρασία. Συνιστάται να ακολουθήσεις 5 με 10 λεπτά ελαφριάς οδήγησης πριν απαιτήσεις υψηλές επιδόσεις.
Δείτε επίσης

Πώς να ελέγχεις τη στάθμη του υγρού κιβωτίου ταχυτήτων (και κάθε πότε πρέπει να το κάνεις)

F1: Ο Russell ξανά στο στόχαστρο της Red Bull – «Καλύτερα να κοιτάξεις τον εαυτό σου»

F1: Οι «συνήθειες» του Hamilton στο μικροσκόπιο – O Hadjar βλέπει «σκληρή» μετάβαση στη Ferrari

Sebastian Vettel: Σε επαφές με τη Red Bull για επιστροφή στην F1;

Μπορείς να χρησιμοποιήσεις συνθετικό λάδι σε παλιό κινητήρα;
