Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι ένα από τα σημαντικότερα εξαρτήματα ενός αυτοκινήτου. Kάθε πότε πρέπει να αλλάζεις το υγρό μετάδοσης;
Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι υπεύθυνο για τη ρύθμιση της ισχύος του κινητήρα ανάλογα με τις ανάγκες οδήγησης, όπως επιτάχυνση ή επιβράδυνση, και για τη μεταφορά της κίνησης στους άξονες και τους τροχούς. Υπάρχουν διάφοροι τύποι κιβωτίων, όπως χειροκίνητα, αυτόματα και συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης (CVT), και όλα χρειάζονται ειδικό υδραυλικό υγρό για λίπανση και λειτουργία των αλλαγών ταχυτήτων.
Όπως υπάρχουν διαφορετικά είδη κιβωτίων, έτσι υπάρχουν και διαφορετικά υγρά κιβωτίου, καθένα με τις δικές του απαιτήσεις συντήρησης. Το υγρό αυτό πρέπει να αντικαθίσταται περιοδικά, αλλά είναι επίσης κρίσιμο να ελέγχεται τακτικά τόσο η στάθμη όσο και η κατάστασή του. Αν και δεν υπάρχει συγκεκριμένο χρονικό διάστημα για τον έλεγχο, καλό είναι να γίνεται τουλάχιστον μία φορά τον μήνα.
Η διαδικασία του ελέγχου ποικίλλει ανάλογα με τον τύπο κιβωτίου και οχήματος. Σε αυτοκίνητα με δείκτη στάθμης στον χώρο του κινητήρα, ο έλεγχος είναι σχετικά απλός. Αντίθετα, στα «σφραγισμένα» κιβώτια, απαιτείται πρόσβαση κάτω από το αυτοκίνητο. Ας δούμε πώς γίνεται ο έλεγχος και στις δύο περιπτώσεις:
Πώς να ελέγχεις τη στάθμη του υγρού κιβωτίου ταχυτήτων
Αν το αυτοκίνητό σου διαθέτει dipstick για το κιβώτιο, η διαδικασία είναι παρόμοια με τον έλεγχο λαδιού κινητήρα. Πρώτα, άνοιξε το καπό και ψάξε για το dipstick προς το πίσω μέρος του κινητήρα, συνήθως θα το δεις να γράφει «Transmission» ή να έχει ένα γρανάζι στη λαβή.
Άναψε τον κινητήρα και περίμενε να ζεσταθεί. Έπειτα, βγάλε το dipstick και παρατήρησε το υγρό. Συνήθως έχει ροζ-κόκκινο χρώμα. Αν είναι πολύ σκουρόχρωμο ή βρώμικο, ίσως χρειάζεται αλλαγή. Σκούπισέ το, επανατοποθέτησέ το στον σωλήνα, και ξαναβγάλ’ το για να ελέγξεις τη στάθμη. Τα σημάδια στο dipstick δείχνουν τη σωστή στάθμη.
Αν το υγρό είναι χαμηλό, μπορείς να το συμπληρώσεις από το στόμιο του dipstick με ένα λεπτό χωνί, αργά και ελέγχοντας συνεχώς για να μην το παραγεμίσεις.
Έλεγχος στάθμης σε σφραγισμένο κιβώτιο
Αν δεν υπάρχει dipstick στο μοτέρ, τότε το κιβώτιο είναι σφραγισμένο και σχεδιασμένο χωρίς εύκολη πρόσβαση για τον χρήστη. Σε αυτή την περίπτωση, αν δεν έχεις εμπειρία με μηχανικές εργασίες, ίσως είναι καλύτερο να απευθυνθείς σε συνεργείο.
Αν παρ’ όλα αυτά θέλεις να το κάνεις μόνος, θα χρειαστείς γρύλο για να σηκώσεις το αυτοκίνητο και πρόσβαση κάτω από αυτό. Ανάψε τον κινητήρα και περίμενε να φτάσει σε κανονική θερμοκρασία λειτουργίας. Στη συνέχεια, μπες κάτω από το όχημα και εντόπισε το κιβώτιο. Αναζήτησε την τάπα ελέγχου/γεμίσματος, που συνήθως βρίσκεται στο πάνω μέρος του κιβωτίου.
Άνοιξέ την τάπα: το υγρό θα πρέπει να βρίσκεται στο ίδιο ύψος με την οπή και να στάξει ελαφρώς. Αν δεν στάζει τίποτα ή είναι χαμηλά, χρειάζεται συμπλήρωμα.
Επιπλέον, έλεγξε την ποιότητα του υγρού: πρέπει να είναι ροζ-κόκκινο, όχι μαύρο ή με ρινίσματα/βρωμιά. Αν είναι, ήρθε η ώρα για αλλαγή.
Ανεξάρτητα από τον τύπο του κιβωτίου, η τακτική επιθεώρηση μπορεί να προλάβει σοβαρές βλάβες και δαπανηρές επισκευές. Ένας μηνιαίος έλεγχος είναι μια καλή συνήθεια για να διατηρείς το κιβώτιο σε καλή κατάσταση.
Δείτε επίσης

F1: Ο Russell ξανά στο στόχαστρο της Red Bull – «Καλύτερα να κοιτάξεις τον εαυτό σου»

F1: Οι «συνήθειες» του Hamilton στο μικροσκόπιο – O Hadjar βλέπει «σκληρή» μετάβαση στη Ferrari

Sebastian Vettel: Σε επαφές με τη Red Bull για επιστροφή στην F1;

Μπορείς να χρησιμοποιήσεις συνθετικό λάδι σε παλιό κινητήρα;

Γιατί ορισμένα αυτοκίνητα έχουν σχισμές πίσω από τον πίσω προφυλακτήρα – Τι είναι οι λεγόμενοι «Air Extractors»;
