Αντιψυκτικό υγρό: Τί θα συμβεί αν αναμίξετε διαφορετικά χρώματα

Αντιψυκτικό υγρό: Τί θα συμβεί αν αναμίξετε διαφορετικά χρώματα

Το ψυκτικό υγρό είναι ένας συνδυασμός νερού και αντιψυκτικού σε αναλογία 50/50. Όπως και το λάδι του κινητήρα, έτσι και το ψυκτικό υγρό κυκλοφορεί στους κινητήρες εσωτερικής καύσης για να απορροφήσει και να απομακρύνει τη θερμότητα, να αποτρέψει τη διάβρωση και να βοηθήσει τον κινητήρα να λειτουργεί σε χαμηλές θερμοκρασίες.

Ενώ όλα τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης χρησιμοποιούν σύστημα ψύξης γεμάτο με ψυκτικό υγρό, κάποια δεν χρησιμοποιούν τον ίδιο τύπο μίγματος.

Αν για παράδειγμα ανοίξετε το καπό ενός Toyota και ενός Chevy και συγκρίνετε το δοχείο ψυκτικού τους, θα παρατηρήσετε ότι και τα δύο δοχεία είναι γεμάτα με υγρά διαφορετικού χρώματος. Τα τυπικά χρώματα είναι μπλε, πράσινο, πορτοκαλί, ροζ και κόκκινο, αλλά μπορεί να συναντήσετε και μοβ και κίτρινο.

Κάποτε, η χρήση διαφορετικών χρωμάτων γινόταν για να διαφοροποιηθούν οι τύποι αντιψυκτικού υγρού.

Το αντιψυκτικό που κατασκευαζόταν με τεχνολογία ανόργανων (IAT) ήταν μπλε ή πράσινο, ενώ τα υγρά μεγάλης διάρκειας ζωής (ELCs) ήταν πορτοκαλί ή κόκκινα. Τα χρώματα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμα για τους DIYers που δεν είχαν πρόσβαση σε εγχειρίδιο ή κάποιο οδηγό χρήσης, καθώς ήταν η πιο αξιόπιστη ένδειξη του τύπου που διέθετε το όχημά τους. Σήμερα, ωστόσο, η απόχρωση του ψυκτικού έχει περισσότερο σχέση με τον κατασκευαστή παρά με τον τύπο του αντιψυκτικού που περιέχει το αμάξι.

Καθώς το χρώμα δεν είναι πλέον μια αξιόπιστη ένδειξη, οι οδηγοί δεν μπορούν να βασιστούν σε αυτό όταν αγοράζουν ψυκτικό για τα αυτοκίνητά τους. Κάθε κινητήρας είναι σχεδιασμένος για ένα συγκεκριμένο τύπο μίγματος αντιψυκτικού και νερού, και η ανάμειξη δύο διαφορετικών τύπων μπορεί να είναι καταστροφική για τον κινητήρα και να οδηγήσει σε σοβαρές ζημιές. Εξαιτίας αυτού, όταν έρθει η ώρα να συμπληρώσετε υγρό ή να ξεπλύνετε το σύστημα ψύξης, θα πρέπει να συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο χρήσης σας για να βεβαιωθείτε ότι αγοράζετε το σωστό προϊόν για το αυτοκίνητό σας.

Διαφορά στα χρώματα των ψυκτικών

Τα σύγχρονα χρώματα ψυκτικού δεν μας αποκαλύπτουν πολλά για την πραγματική σύσταση του υγρού. Διαφορετικοί κατασκευαστές αυτοκινήτων και προμηθευτές υγρών χρησιμοποιούν διάφορα χρώματα. Για παράδειγμα, το ψυκτικό (OEM) της Toyota είναι είτε κόκκινο είτε ροζ. Από την άλλη πλευρά, το μοβ συναντάται συνήθως σε γερμανικές μάρκες αυτοκινήτων όπως Audi, Volkswagen και Porsche.

Υπάρχει η πιθανότητα να συναντήσετε δύο μάρκες με το ίδιο χρώμα αλλά διαφορετική χημική σύσταση και το αντίθετο, πχ. με διαφορετικά χρώματα που έχουν την ίδια χημική σύσταση.

Τί παραφλού να βάλω

Ενώ ο αρχικός κωδικός χρώματος ψυκτικού εξακολουθεί να ισχύει για ορισμένες μάρκες, δεν μπορείτε να επιλέξετε το ψυκτικό του αυτοκινήτου σας μόνο με βάση το χρώμα του. Πλέον στις μέρες μας αυτό εξαρτάται περισσότερο από τον κατασκευαστή παρά από τη χημική του σύνθεση. Αν το αυτοκίνητό σας χρησιμοποιεί IAT (ψυκτικά ανόργανων πρόσθετων), θα πρέπει να γεμίσετε το ψυγείο του μόνο με IAT ψυκτικό. Αντίστοιχα, αν το όχημά σας χρησιμοποιεί OAT (ψυκτικά τεχνολογίας οργανικού οξέος), θα πρέπει να γεμίσετε το ψυγείο με ποιοτικό OAT ψυκτικό. Το ίδιο ισχύει και για όλους τους άλλους τύπους. Συμβουλευτείτε πάντα το εγχειρίδιο χρήσης του οχήματός σας, έναν αξιόπιστο μηχανικό ή ένα κατάστημα ανταλλακτικών αυτοκινήτων για να βεβαιωθείτε ότι γεμίζετε το ψυγείο με το σωστό προϊόν.

Τί συμβαίνει αν αναμίξετε διαφορετικά ψυκτικά;

Κάθε κινητήρας είναι σχεδιασμένος να λειτουργεί καλύτερα με έναν συγκεκριμένο τύπο ψυκτικού, και η ανάμειξη διαφορετικών τύπων μαζί μπορεί να είναι επιβλαβής για τον κινητήρα σας. Για παράδειγμα, εάν γεμίσετε το ψυγείο σας με IAT και OAT ψυκτικό ταυτόχρονα, μπορεί να σχηματιστεί ένα τζελ που μπορεί να φράξει το σύστημα ψύξης του κινητήρα σας και να οδηγήσει σε εκτεταμένες ζημιές.

Τί γίνεται με τα διαφορετικά χρώματα ψυκτικού;

Όπως αναφέραμε, δεν μπορούμε πλέον να βασιστούμε στα χρώματα για να μας πουν αν το υγρό περιέχει IAT, OAT ή οποιοδήποτε άλλο τύπο αντιψυκτικού. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει πιθανότητα να βρείτε δύο τύπους OAT με διαφορετικά χρώματα. Σε αυτή την περίπτωση, η ανάμειξη των δύο δεν θα πρέπει να βλάψει τον κινητήρα σας. Ωστόσο, είναι κρίσιμο να επιβεβαιώσετε ότι τα δύο ψυκτικά πληρούν τα πρότυπα του αυτοκινήτου σας – η μη τήρηση αυτού μπορεί να οδηγήσει σε υπερθέρμανση του κινητήρα και σε ακριβές ζημιές.

Γενικά, ο πιο ασφαλής τρόπος για να αποφύγετε ζημιές στον κινητήρα και τα γύρω εξαρτήματα είναι να ακολουθήσετε τη σύσταση του κατασκευαστή και να γεμίσετε το αυτοκίνητό σας με ψυκτικό που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του, έτσι ώστε οι κίνδυνοι να μην υπερβαίνουν κατά πολύ τα οφέλη.


About the author


Δείτε επίσης

Φώτα αυτοκινήτου: Δεν ανάβει η μεγάλη σκάλα – 9 πιθανές αιτίες

Φώτα αυτοκινήτου: Δεν ανάβει η μεγάλη σκάλα – 9 πιθανές αιτίες

Σήμα της Renault: Το κρυφό μήνυμα πίσω από το γαλλικό διαμάντι

Σήμα της Renault: Το κρυφό μήνυμα πίσω από το γαλλικό διαμάντι

Mercedes: Χωρίς… φρένα τα νέα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα

Mercedes: Χωρίς… φρένα τα νέα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα

F1: Σαμποτάζ της Mercedes στον Hamilton; Τι λέει ο διευθυντής της ομάδας

F1: Σαμποτάζ της Mercedes στον Hamilton; Τι λέει ο διευθυντής της ομάδας

Μεταχειρισμένα: Τι προσέχω όταν αγοράζω από «δεύτερο χέρι»;

Μεταχειρισμένα: Τι προσέχω όταν αγοράζω από «δεύτερο χέρι»;

Το κρυφό μήνυμα πίσω από το σήμα της Hyundai – Μήπως νόμιζες οτι ήταν απλά το γράμμα «H»;

Το κρυφό μήνυμα πίσω από το σήμα της Hyundai – Μήπως νόμιζες οτι ήταν απλά το γράμμα «H»;