Από μικρά sport αυτοκίνητα όπως το Mazda MX-5 μέχρι πιο πολυτελείς προτάσεις όπως το Mercedes-AMG CLE 53, τα cabrio εξακολουθούν να προσφέρουν την αίσθηση της ελευθερίας στην οδήγηση.
Παρόλο που σήμερα δεν βλέπουμε στην αγορά τόσα ανοιχτά cabrio αυτοκίνητα όσα στο παρελθόν, τα μοντέλα με αναδιπλούμενη οροφή διατηρούν ένα αρκετά πιστό κοινό
Αν εξετάσεις την ιστορία αλλά και τη σημερινή αγορά, θα διαπιστώσεις ότι η συντριπτική πλειοψηφία των cabrio είναι δίπορτα. Είναι απλώς θέμα αισθητικής; Ή μήπως δεν υπάρχει ζήτηση για cabrio με τέσσερις πόρτες; Η απάντηση είναι πιο τεχνική: υπάρχουν σοβαροί μηχανολογικοί λόγοι που κάνουν τα τετράπορτα cabrio σχεδόν ανύπαρκτα.
Χωρίς οροφή, με προβλήματα
Τα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα χρησιμοποιούν μονοκόμματη κατασκευή, όπου το πλαίσιο και το αμάξωμα είναι ένα ενιαίο σύνολο. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η οροφή δεν είναι απλώς για προστασία από τον καιρό, είναι δομικό στοιχείο του αυτοκινήτου, συνδέοντας εμπρός-πίσω και εγκάρσια το αμάξωμα.
Όταν αφαιρείται η οροφή, μειώνεται σημαντικά η κατασκευαστική ακαμψία του οχήματος. Στα δίπορτα μοντέλα, αυτό αντισταθμίζεται με πρόσθετους ενισχυτικούς δοκούς, αλλά και με το ίδιο το μηχανισμό της αναδιπλούμενης οροφής. Αυτές οι προσθήκες αυξάνουν σημαντικά το βάρος του cabrio σε σχέση με το αντίστοιχο coupe, όμως η ισορροπία μεταξύ σχεδίασης και ασφάλειας παραμένει αποδεκτή.
Όταν όμως το αυτοκίνητο έχει τέσσερις πόρτες, τα προβλήματα γίνονται δυσεπίλυτα:
- Δεν υπάρχει σημείο για δεύτερο σετ θυρών να στερεωθεί με ασφάλεια, καθώς απουσιάζει η κεντρική κολόνα (B-pillar) που λειτουργεί ως στήριγμα.
- Η δομική ακεραιότητα γίνεται ανίσχυρη, αφού το μεγαλύτερο άνοιγμα στο αμάξωμα δημιουργεί πολλαπλάσια ευκαμψία.
Οι ελάχιστες aftermarket μετατροπές τετράπορτων unibody cabrio είναι συνήθως αντιαισθητικές και επικίνδυνες, χωρίς καμία επίσημη έγκριση από κατασκευαστές ή μηχανικούς για την ασφάλειά τους.
Οι πραγματικά τετράπορτες cabrio περιπτώσεις
Όμως, τα πράγματα αλλάζουν όταν μιλάμε για οχήματα με πλαίσιο τύπου body-on-frame, όταν το αμάξωμα, δηλαδή, τοποθετείται πάνω σε ένα ανεξάρτητο πλαίσιο, που φέρει το δομικό φορτίο.
Σήμερα δεν υπάρχουν πια τέτοια επιβατικά αυτοκίνητα, όμως στο παρελθόν υπήρξαν εξαιρέσεις όπως το Lincoln Continental convertible της δεκαετίας του ’60, με τέσσερις πόρτες τύπου suicide. Σε αυτή την περίπτωση, το δομικό βάρος το σήκωνε το πλαίσιο και όχι το αμάξωμα, επιτρέποντας την αφαίρεση της οροφής χωρίς να θυσιάζεται η ακαμψία.
Ωστόσο, ακόμα και τότε, τα τετράπορτα cabrio ήταν εξαιρετικά σπάνια.
Δείτε επίσης

F1:Pole ξανά ο Russell στον Καναδά – Πλήρωσε το λάθος του ο Norris

Μπορείς όντως να ανοίξεις παράθυρο αυτοκινήτου με ταινία συσκευασίας;

Τι συμβαίνει αν πεθάνει η μπαταρία του ηλεκτροκινητήρα στα υβριδικά αυτοκίνητα;

Σύγχρονα αυτοκίνητα: Οι επισκευές μετά από τρακαρίσματα κοστίζουν ακριβά λόγω ζημιών στα ηλεκτρικά κυκλώματα λέει νέα έρευνα

Τεστ στα συστήματα υποβοήθησης στην οδήγηση από το Euro NCAP: Macan, bZ4X και Kia EV3 έσκισαν – «Παραπλανητική» η Tesla
