Ηλεκτρικά και Κίνα: Τεχνολογικά προηγμένα, αξιόπιστα και οικονομικά. Αυτοί είναι οι λόγοι που η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία θα επεκταθεί σημαντικά και στην Ευρώπη.
Μπορεί για πολλούς, τα κινεζικά αυτοκίνητα να μοιάζουν λίγο εξωτικά και κάπως «άγνωστα» σε σχέση με τις πλέον εδραιωμένες μάρκες σε Ευρώπη και Ελλάδα. Ωστόσο, σε παγκόσμιο επίπεδο, η Κίνα αρχίζει να αποκτά όλο και μεγαλύτερο μερίδιο. Ακόμα και στην χώρα μας, έχουμε δει πως μοντέλα όπως το MG ZS αγαπήθηκε από αρκετό κόσμο στην κατηγορία των Compact SUV, ενώ το Leapmotor T03 είναι ίσως η πιο value for money πρόταση στην κατηγορία ηλεκτρικών αυτοκινήτων πόλης.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της αυτοκινητοβιομηχανίας, σε λίγα χρόνια, τα αυτοκίνητα από την Κίνα θα βρίσκονται στην συνείδηση του κόσμου στην ίδια σφαίρα με την Kia και την Hyundai. Σε πρόσφατες δηλώσεις του επί του θέματος στο βρετανικό BBC, ο David Bailey, καθηγητής οικονομικών και διοίκησης στο Birmingham Business School, είπε: «Οι κινεζικές μάρκες σημειώνουν τεράστια πρόοδο στις ευρωπαϊκές αγορές.»
Το σχόλιο του επιβεβαιώνεται και από τους αριθμούς. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων, Rho Motion, από όλα τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα που πωλήθηκαν σε όλες τις παγκόσμιες αγορές (εξαιρουμένης της Κίνας, όπου τα κινεζικά κάνουν εξωπραγματικά νούμερα), μερίδιο της τάξεως του 10% άνηκε σε κινεζικές μάρκες. Και όπως σημειώνουν οι αναλυτές, αυτό είναι ένα νούμερο που θα συνεχίζει να αναπτύσσεται.
Γιατί η Κίνα είναι μπροστά – Τα ηλεκτρικά και οι σημασία τους
Από την πλευρά του οδηγού, του απλού πολίτη, η έλευση των κινεζικών οχημάτων φέρνει πλεονεκτήματα. Αρχικά, αυξάνει το εύρος των επιλόγων, τα οικονομικά μοντέλα που προσφέρονται είναι περισσότερα ενώ η αγορά επωφελείται συνολικά από τον συνεχή ανταγωνισμό. Αναφέρουμε ξανά το Leapmotor TO3 , το οποίο με την επιδότηση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ», ξεκινά από τα 13.900€ ή το BYD Dolphin Surf των 17.290€(τιμή με την επιδότηση και το «Electric Bonus» της BYD).
«Η Κίνα έχει τεράστιο πλεονέκτημα κόστους χάρη στις οικονομίες κλίμακας και την τεχνολογία των μπαταριών», συνεχίζει ο Bailey. «Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές έχουν μείνει πολύ πίσω και, αν δεν ξυπνήσουν γρήγορα για να καλύψουν τη διαφορά, κινδυνεύουν να ξεπεραστούν μόνιμα — τουλάχιστον σε ορισμένα είδη προϊόντων».
Το Project «Made in China 2025» της κινεζικής κυβέρνησης
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία επωφελήθηκε στο έπακρον από το εγχείρημα «Made in China 2025» που ξεκίνησε η κυβέρνηση της Κίνας το 2015 και ουσιαστικά στόχευε σε μια τεράστια βιομηχανική μεταμόρφωση που έκανε την Κίνα ηγέτη σε μερικούς βασικούς, στρατηγικούς κλάδους όπως η ηλεκτρική κινητικότητα και η προηγμένη τεχνολογία.
Τα αποτελέσματα είναι προφανή: Τα κινεζικά αυτοκίνητα δεν είναι πλέον «φτηνιαρικά» και αναξιόπιστα. Πολλά μοντέλα που φέρνουν οι κινέζικες μάρκες είναι πλέον σύγχρονα, στιβαρά, ασφαλή, τεχνολογικά άψογα και πολύ οικονομικά(πριν και μετά την αγορά).
Ο Dan Caesar, διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού Electric Vehicles στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι κατηγορηματικός: «Οι Κινέζοι έμαθαν σε χρόνο-ρεκόρ πώς να κατασκευάζουν αυτοκίνητα, και το συνολικό επίπεδο είναι πραγματικά πολύ υψηλό». Η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση τους ευνόησε ιδιαίτερα, καθώς η Κίνα επένδυσε πολύ νωρίτερα από τη Δύση στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο και σήμερα κατέχει πλεονέκτημα σε στρατηγικούς τομείς όπως οι μπαταρίες και οι μαγνήτες για ηλεκτροκινητήρες — με χαρακτηριστικό παράδειγμα την επικείμενη «κρίση των σπανίων γαιών».
Είμαστε καταδικασμένοι; Ναι και όχι.
Η επιρροή των κινεζικών εταιρειών στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου αυξάνεται. Οι αναλυτές συγκρίνουν αυτή την αλλαγή με την άνοδο των ιαπωνικών κατασκευαστών πριν από 40 χρόνια και των κορεατικών πριν από 20. Από «εξωτικά» ονόματα, κάποιοι μετατράπηκαν σε κολοσσούς της αυτοκινητοβιομηχανίας, όχι όμως όλοι. Το ίδιο αναμένεται να συμβεί και με τους Κινέζους: ορισμένοι θα επικρατήσουν, αλλά άλλοι θα αποτύχουν.
Οι προκλήσεις για την Κίνα
Η παραμονή στην κορυφή, ειδικά σε μια εποχή ραγδαίων αλλαγών, απαιτεί τεράστιες επενδύσεις. Πρώτα, οι μάρκες της κίνας πρέπει να διατηρήσουν την πορεία τους ώστε να γίνουν αποδεκτές ως μια από τις top μάρκες της αγοράς και έπειτα να συνεχίσουν να φέρνουν ανταγωνιστικά μοντέλα ώστε να κρατήσουν τη θέση τους. Κάτι που σε καμία περίπτωση δεν είναι εύκολο. Δεν διαθέτουν όλοι οι κινεζικοί όμιλοι την απαραίτητη οικονομική ισχύ.
Σύμφωνα με ειδικούς, ακόμη και γνωστές φίρμες όπως η NIO ή η Xpeng ενδέχεται να χρειαστούν στρατηγικές συμμαχίες για να επιβιώσουν.
Ένα ακόμη πρόβλημα είναι ο πόλεμος τιμών.
Η BYD, για παράδειγμα, έχει προχωρήσει σε σημαντικές μειώσεις τιμών για να διατηρήσει τον όγκο των πωλήσεων. Αν και αυτή η τακτική μπορεί να εξαντλήσει τα αποθέματα σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, ενδέχεται να υπονομεύσει τη βιωσιμότητα των εταιρειών λόγω των χαμηλών περιθωρίων κέρδους.
Οι εταιρείες με ισχυρό ταμείο μπορούν να αντέξουν μια τέτοια πολιτική, αλλά όσες ήδη πιέζονται οικονομικά μπορεί να χάσουν την ανταγωνιστικότητά τους, κάτι που ενδέχεται να οδηγήσει σε έναν φαύλο κύκλο μειωμένων πωλήσεων και οικονομικής ασφυξίας.
Ευκαιρίες για την Ευρώπη
Οι παραπάνω εξελίξεις δημιουργούν ευκαιρίες για την Ευρώπη, η οποία μπορεί να εκμεταλλευτεί τις αδυναμίες των κινεζικών εταιρειών μέσω συνεργασιών και επενδύσεων στους τομείς που υστερεί. Ωστόσο, ένα πράγμα είναι σαφές: θα πρέπει να μάθουμε να ζούμε με την παρουσία των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Και αυτό όχι μόνο γιατί τα δικά τους οχήματα κερδίζουν συνεχώς μερίδιο αγοράς, αλλά γιατί ακόμη και αν αγοράσεις ένα «δυτικό» αυτοκίνητο (είτε είναι γερμανικό, είτε ιταλικό είτε γαλλικό) είναι σχεδόν βέβαιο ότι περιέχει αρκετά κινεζικά εξαρτήματα. Όπως συνέβη εδώ και χρόνια με τους υπολογιστές, τις τηλεοράσεις και τα smartphones.