Πρέπει να καθυστερήσει η εφαρμογή των νέων κανονισμών στην F1; Τί φάνηκε στο GP του Καναδά

Πρέπει να καθυστερήσει η εφαρμογή των νέων κανονισμών στην F1; Τί φάνηκε στο GP του Καναδά

Η δημοσίευση του οδικού χάρτη για τους κανονισμούς της F1 2026 πριν από το GP του Καναδά προκάλεσε σκεπτικισμό.

Μολονότι οι κανονισμοί της F1 2026 για τις μονάδες ισχύος είναι γνωστοί εδώ και αρκετό καιρό, την περασμένη εβδομάδα η FIA έθεσε τους στόχους της για τους κανονισμούς του πλαισίου του 2026.

Ποιοι κανονισμοί της F1 2026 έχουν επιβεβαιωθεί;

Διατηρώντας την αρχιτεκτονική V6 1,6 λίτρων με υπερτροφοδότηση που χρησιμοποιείται σήμερα, οι κανονισμοί ισχύος του 2026 θα δουν μια αλλαγή στην αναλογία της ισχύος που παράγεται από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης σε σχέση με την ηλεκτροκίνηση.

Η αναλογία αυτή θα είναι 50/50 από το 2026, ενώ το άθλημα προχωρά επίσης στην εισαγωγή πλήρως βιώσιμων καυσίμων, στο πλαίσιο της προσπάθειάς του να γίνει καθαρό μηδενικό ισοζύγιο διοξειδίου του άνθρακα μέχρι το 2030.

Όμως, το γεγονός ότι οι κανονισμοί για τις μονάδες ισχύος καθορίστηκαν πρώτα έχει ως αποτέλεσμα να βάλουν το κάρο μπροστά από το άλογο, δεδομένου μάλιστα ότι η ανάκτηση ενέργειας καθίσταται πιο δύσκολη λόγω της απαγόρευσης της MGU-H.

Οι ανησυχίες εκφράστηκαν ως γνωστόν από το αφεντικό της Red Bull, Christian Horner, πέρυσι, όπου εξέφρασε φόβους ότι η F1 κινδύνευε να δημιουργήσει μονοθέσια “Φρανκενστάιν” ως αποτέλεσμα των κανονισμών – φόβοι που δεν ελήφθησαν σοβαρά υπόψη σε εκείνο το σημείο λόγω της κυριαρχίας της ομάδας του στην F1. Γιατί όμως ο Horner να θέλει αλλαγή των κανονισμών, όταν η Red Bull έχει ξεκάθαρα τον έλεγχο των σημερινών κανονισμών;

Ωστόσο, η δημοσίευση των προθέσεων της FIA με τους νέους κανονισμούς υποδηλώνει ότι αυτοί οι φόβοι μπορεί να γίνουν πραγματικότητα. Μεταξύ των αλλαγών στη μονάδα ισχύος και της μείωσης του μεγέθους του μονοθεσίου (τόσο σε μήκος όσο και σε πλάτος), η προκύπτουσα μείωση της downforce σημαίνει ότι τα μονοθέσια θα μπορούσαν να είναι σημαντικά πιο αργά από την τρέχουσα μορφή τους.

Για να το καταπολεμήσει αυτό, η FIA σκοπεύει να εισαγάγει την ενεργή αεροδυναμική. Αφαιρώντας το DRS, η κινητή πίσω πτέρυγα θα ανοίγει αυτόματα στις ευθείες, προκειμένου να μειωθεί η αντίσταση σε κάθε δυνατή ευκαιρία.

Οι ενεργές μπροστινές πτέρυγες, οι οποίες είναι απαραίτητες για να διατηρήσουν την ισορροπία με την κίνηση της πίσω, θα προσαρμόζονται επίσης ανάλογα με τις ενεργειακές απαιτήσεις του μονοθεσίου σε κάθε δεδομένη στιγμή – ένα πολύπλοκο σύστημα που θα απαιτήσει τεράστιες δοκιμές ασφαλείας, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τυχόν βλάβες στα εξαρτήματα θα αποτύχουν με τέτοιο τρόπο ώστε να μην αποτελούν κίνδυνο για τους οδηγούς.

Σε μια προσπάθεια να βελτιωθεί η ευκινησία των μηχανών, στόχος είναι επίσης να μειωθεί το ελάχιστο βάρος των αυτοκινήτων κατά 30 κιλά, ώστε να επιτευχθεί ένα βάρος 768 κιλών. Το ποσοστό αυτό αντιμετωπίστηκε με σκεπτικισμό από τους οδηγούς, δεδομένου ότι πολλές από τις ομάδες ήδη δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στο ισχύον όριο βάρους των 798kg.

Ο Alex Albon ήταν ένας από τους αρκετούς οδηγούς που εξέφρασε την απογοήτευσή του για όσα είδε από τους νέους κανονισμούς, λέγοντας ότι θα προτιμούσε να παραμείνουν σε ισχύ πιο απλοποιημένοι κανονισμοί.

«Όλα γίνονται εξαιρετικά περίπλοκα. Όλη η αεροδυναμική πορεία που θα ακολουθήσουμε με όλα αυτά, θα προτιμούσα να είναι πιο απλοί οι κινητήρες, λίγο πιο τυποποιημένα εξαρτήματα στους κινητήρες και να επιστρέψουμε σε έναν πιο βασικό κανονισμό».

Οι κανονισμοί της F1 2026 ανακοινώθηκαν την ώρα που η σύγκλιση γίνεται πραγματικότητα

Η πολυπλοκότητα των νέων κανονισμών δεν μπορεί να υποτιμηθεί – οι αλλαγές αυτές δεν είναι απλές βελτιώσεις, αλλά μάλλον ένα ξήλωμα του ισχύοντος εγχειριδίου κανονισμών. Ήταν λοιπόν πολύ κακή συγκυρία το γεγονός ότι λίγες μόλις ημέρες αργότερα, το καναδικό γκραν πρι κατέληξε να είναι ένα από τα πιο απρόβλεπτα του τρέχοντος κύκλου κανονισμών.

Από την αρχή του 2022 και την εισαγωγή των κανόνων ground effect, η Red Bull απολαμβάνει ένα σημαντικό προβάδισμα έναντι του υπόλοιπου αγωνιστικού χώρου. Οι RB18 και RB19 αποδείχθηκαν ανέγγιχτες στα χέρια του Max Verstappen, με το μονοθέσιο του 2023 να γίνεται το πιο κυρίαρχο στην ιστορία του αθλήματος.

Όμως, με τους κανόνες να ωριμάζουν από σεζόν σε σεζόν, έγινε φανερό ότι η Red Bull λειτουργούσε πολύ πιο κοντά στο ανώτατο όριο των επιδόσεών της από πολλούς αντιπάλους της – οδηγώντας τον Horner να επισημαίνει συνεχώς τους φόβους του για σύγκλιση, καθώς οι άλλες ομάδες κατάλαβαν τους κανονισμούς και ξεκλείδωσαν αυτό που η Red Bull είχε ήδη.

Αυτή η στιγμή φαίνεται ότι έφτασε. Ενώ ο Verstappen εξακολουθεί να απολαμβάνει ένα υγιές προβάδισμα στο φετινό πρωτάθλημα, πρέπει να δουλέψει πολύ πιο σκληρά για τις νίκες του στους αγώνες από ό,τι σε οποιοδήποτε άλλο σημείο από το τέλος του 2021. Πράγματι, ήταν η McLaren που πιθανότατα θα είχε κερδίσει στο Μόντρεαλ με καθαρό ρυθμό, αν το αυτοκίνητο ασφαλείας δεν είχε διακόψει τη διαδικασία, και ο Verstappen ήταν ανίσχυρος στο Μονακό, καθώς ο Charles Leclerc σάρωσε τα πάντα μπροστά του.

Στην Ίμολα, ο Verstappen μόλις που πέρασε τη γραμμή μπροστά από τον Lando Norris, ενώ η McLaren είχε τα πόδια της Red Bull στο Μαϊάμι. Ενώ η RB20 μπορεί να εξακολουθεί να είναι το αυτοκίνητο αναφοράς, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η ομάδα με έδρα το Milton Keynes θα ανατραπεί από τη McLaren και τη Ferrari. Και, μετά τις πρόσφατες αναβαθμίσεις της, η W15 της Mercedes φαίνεται επίσης ικανή να συμμετάσχει σε αυτή τη μάχη.

Πίσω στο 2002, καθώς η Ferrari σάρωσε τα πάντα μπροστά της και η McLaren του Ron Dennis προσπαθούσε να συμβαδίσει με την αντίπαλό της, το αφεντικό της ομάδας πίεσε να διατηρηθούν οι κανονισμοί σταθεροί για να εξασφαλιστούν στενότεροι αγώνες – και τάχθηκε κατά της πραγματοποίησης σημαντικών αλλαγών στους κανονισμούς που θα αποσταθεροποιούσαν τη Ferrari.

«Αν το σκεφτείτε ως Έβερεστ, δεν μπορείτε να φτάσετε ψηλότερα από την κορυφή από τεχνικής άποψης», δήλωσε.

«Έτσι, αναπόφευκτα, περισσότεροι άνθρωποι θα αναπτύξουν την τεχνογνωσία για να φτάσουν στην κορυφή του Έβερεστ».

Αφού πέρασαν δύο χρόνια απόλυτης κυριαρχίας από τη Red Bull, η οποία κατάλαβε πώς να φτάσει γρήγορα στην κορυφή του Έβερεστ, η F1 βρίσκεται τώρα στο κατώφλι του να μπορέσει να προσφέρει και πάλι φανταστικό ανταγωνισμό. Έχοντας ανεβάσει τις δυνατότητές της μετά τις συγκινήσεις του 2021, οι δύο τελευταίες σεζόν ήταν μια υγρή περίοδος όσον αφορά τις στενές μάχες – αλλά αυτές οι δυνατότητες φαίνεται να επιστρέφουν τώρα, καθώς η F1 πλησιάζει στο να κλείσει την πόρτα των σημερινών κανονισμών.

Θα πρέπει η F1 να εξετάσει το ενδεχόμενο να καθυστερήσει την εισαγωγή των κανονισμών του 2026;

Παρόλο που βλέπουμε την υπεροχή της Red Bull και του Max Verstappen ως μία από εκείνες τις γενιές υπεροχής που έχουν χαρακτηρίσει τους καλύτερους σε όλη την ιστορία του αθλήματος, δεν μπορεί να αμφισβητηθεί ότι το απρόβλεπτο και οι κλειστές μάχες είναι το πιο συναρπαστικό θέαμα – και οι κανονισμοί που ωριμάζουν πλέον αρχίζουν επιτέλους να το παράγουν αυτό.

Αρκετές ομάδες πλησιάζουν στην κορυφή του Έβερεστ και όσο περισσότερο το σύστημα των κανονισμών παραμένει σταθερό όπως είναι σήμερα, τόσο μεγαλύτερη είναι η ευκαιρία ότι άλλες ομάδες – ενισχυμένες από την επίδραση του ανώτατου ορίου του προϋπολογισμού και της κλίμακας ολίσθησης των αεροδυναμικών δοκιμών – μπορούν επίσης να καλύψουν το χάσμα.

Αντί να εισαγάγει απίστευτα πολύπλοκους κανονισμούς που είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα οδηγήσουν μια ομάδα ή έναν κατασκευαστή μονάδων ισχύος να τους καρφώσει σε σημείο που να είναι ασύλληπτοι για μερικές σεζόν, ίσως η F1 θα έπρεπε να εξετάσει το ενδεχόμενο αναβολής για άλλη μια σεζόν, μέχρι το 2027.

Αυτό θα επέτρεπε την περαιτέρω τελειοποίηση και αξιολόγηση των προτεινόμενων αεροδυναμικών κανονισμών, για τους οποίους κανείς δεν φαίνεται να είναι ιδιαίτερα ενθουσιασμένος σε αυτό το σημείο, και θα επέτρεπε επίσης την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων των σημερινών κανονισμών, με κάθε ομάδα να έχει περισσότερες από άφθονες ευκαιρίες να φτάσει στα θεωρητικά όρια του κανονισμού.

Εξάλλου, οι κανονισμοί που έβγαλε η FIA την περασμένη εβδομάδα δεν έχουν ακόμη υπογραφεί από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού και αυτοί οι κανόνες είναι ακόμη ανοιχτοί σε αρκετή βελτίωση σε συνεργασία με τις ομάδες και τους κατασκευαστές μονάδων ισχύος που θα είναι σε ισχύ για το 2026.

Επιστρέφοντας στο σημείο του 2021 – αναμφισβήτητα η καλύτερη σεζόν της F1 του αιώνα μέχρι στιγμής – αυτή η σεζόν προέκυψε ως αποτέλεσμα της μετάθεσης των ισχυόντων κανονισμών κατά ένα χρόνο στο ’22, λόγω της πανδημίας του κοροναϊού. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι κανονισμοί να παραμείνουν σταθεροί μεταξύ του 2020 και του ’21, εκτός από τις μικροαλλαγές στα πίσω μέρη του μονοθεσίου για τη μείωση της downforce, και κατέληξε στο ότι η Red Bull έκλεισε τελικά τη διαφορά από τη Mercedes.

Ωστόσο, αυτό είναι μια σκέψη που δεν έχει σχέση με το μέλλον – εκτός από το επιχείρημα για πιο στενούς αγώνες, δεν υπάρχουν άλλοι λογικοί λόγοι για την αναβολή των νέων κανονισμών. Μεταξύ των εμπορικών συμφωνιών, των συμφερόντων σχεδόν όλων των ενδιαφερομένων και των κατασκευαστών μονάδων ισχύος και της ώθησης για την εισαγωγή των νέων πιο φιλικών προς το περιβάλλον κινητήρων, οι μουρμούρες ανησυχίας των οδηγών δεν θα είναι αρκετές για να καθυστερήσουν την εισαγωγή των νέων κανονισμών.

Με τις αεροδυναμικές δοκιμές και τις δοκιμές CFD των νέων κανονισμών να έχουν απαγορευτεί μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2025, είναι δύσκολο να εκτιμήσουμε πόσο καλά θα λειτουργήσουν οι νέοι κανονισμοί. Εξάλλου, κάποιοι απίστευτα έξυπνοι άνθρωποι τους επεξεργάζονται και η αισιοδοξία είναι πολύ μεγάλη ότι το επίπεδο απόδοσης των νέων αυτοκινήτων θα είναι περίπου στο ίδιο επίπεδο με αυτό της σημερινής εποχής. Αυτό που δίνει λόγους για αισιοδοξία είναι ότι τα επίπεδα downforce θα χτυπηθούν σημαντικά, κάτι που θα πρέπει να σημαίνει ότι τα αυτοκίνητα θα είναι πιο δύσκολα στην οδήγηση – ακόμη και αν οι ταχύτητες στις στροφές είναι χαμηλότερες από τις σημερινές.

Αλλά, ίσως αυτή τη φορά, οι νέοι κανονισμοί θα πρέπει να παραμείνουν σε ισχύ για περισσότερο από μια χούφτα χρόνια. Δεδομένης της πιθανότητας κάποιος να κλέψει την πρωτιά από τις υπόλοιπες στην αρχή του 2026, το ανώτατο όριο του προϋπολογισμού εμποδίζει τις άλλες ομάδες να είναι σε θέση να ανταποκριθούν άμεσα ή να ξοδέψουν τον τρόπο τους για να καλύψουν τη διαφορά, όπως ήταν δυνατό σε προηγούμενες αλλαγές κανονισμών.

Και, αν οι νέοι κανονισμοί αποδειχθούν τελικά καταστροφικοί, ίσως να επικεντρωθούν πρώτα και κύρια στα μονοθέσια και μετά στον κινητήρα, αντί να δημιουργήσουν μια φόρμουλα κινητήρα εκ των προτέρων και έτσι να βρεθούν στριμωγμένοι στη γωνία με τους συμβιβασμούς που απαιτούνται στη συνέχεια στο πλαίσιο και την αεροτομή.

Καθώς η F1 φαίνεται να βγαίνει από μια περίοδο πρωτοφανούς κυριαρχίας μιας ομάδας για να προσφέρει και πάλι ένα συναρπαστικό αγωνιστικό θέαμα, μήπως το νέο εγχειρίδιο κανονισμών θα μας βυθίσει αμέσως πίσω σε μια άλλη πολυετή περίοδο κυριαρχίας, καθώς μια ομάδα θα τα καταλάβει όλα πιο γρήγορα από τις άλλες;

Δείτε επίσης

Φώτα αυτοκινήτου: Δεν ανάβει η μεγάλη σκάλα – 9 πιθανές αιτίες

Φώτα αυτοκινήτου: Δεν ανάβει η μεγάλη σκάλα – 9 πιθανές αιτίες

Σήμα της Renault: Το κρυφό μήνυμα πίσω από το γαλλικό διαμάντι

Σήμα της Renault: Το κρυφό μήνυμα πίσω από το γαλλικό διαμάντι

Mercedes: Χωρίς… φρένα τα νέα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα

Mercedes: Χωρίς… φρένα τα νέα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα

F1: Σαμποτάζ της Mercedes στον Hamilton; Τι λέει ο διευθυντής της ομάδας

F1: Σαμποτάζ της Mercedes στον Hamilton; Τι λέει ο διευθυντής της ομάδας

Μεταχειρισμένα: Τι προσέχω όταν αγοράζω από «δεύτερο χέρι»;

Μεταχειρισμένα: Τι προσέχω όταν αγοράζω από «δεύτερο χέρι»;

Το κρυφό μήνυμα πίσω από το σήμα της Hyundai – Μήπως νόμιζες οτι ήταν απλά το γράμμα «H»;

Το κρυφό μήνυμα πίσω από το σήμα της Hyundai – Μήπως νόμιζες οτι ήταν απλά το γράμμα «H»;