Το εγχειρίδιο σας για το πότε να αλλάζετε ταχύτητες σε ένα ποδήλατο

Το εγχειρίδιο σας για το πότε να αλλάζετε ταχύτητες σε ένα ποδήλατο

Όταν ξεκινάτε να οδηγείτε για πρώτη φορά, η αλλαγή ταχυτήτων στο ποδήλατο μπορεί να φαίνεται πολύ μπερδεμένη, σαν να υπάρχουν πάρα πολλά που πρέπει να μάθετε. Για παράδειγμα, πόσο συχνά πρέπει να αλλάζετε ταχύτητες; Πότε είναι η καλύτερη στιγμή για να αλλάξετε; Ποια ταχύτητα πρέπει να χρησιμοποιείτε για αναρρίχηση; Τι γίνεται με τις επίπεδες ή τις κατηφορικές διαδρομές; Όλα αυτά τα ερωτήματα μπορεί να φαίνονται συντριπτικά για τους αναβάτες που κάνουν πρώτη φορά ποδήλατο. Αλλά η εύρεση των απαντήσεων μπορεί να σας βοηθήσει να αξιοποιήσετε πραγματικά στο έπακρο το ποδήλατό σας και τις βόλτες σας.

Γι’ αυτό δημιουργήσαμε αυτόν τον οδηγό για το πώς να αλλάζετε και πότε να αλλάζετε ταχύτητες στο ποδήλατο, ώστε να μπορείτε εύκολα να έχετε πιο ομαλές και δυνατές βόλτες. Διαβάστε παρακάτω για να μάθετε να αλλάζετε ταχύτητες, ώστε να ξεκλειδώσετε μια νέα σειρά αυτοπεποίθησης στην επόμενη επιδίωξή σας.

Για τα ποδήλατα που έχουν μόνο έναν κρίκο αλυσίδας στο μπροστινό μέρος, γνωστά και ως «1x ή one-by», θα έχετε μόνο δεξιόχειρα μοχλό ταχυτήτων, εκτός αν κατασκευάσατε το ποδήλατό σας για να μετακινείται το πίσω μέρος από την αριστερή πλευρά. Οι διάφορες μάρκες επιλογέων λειτουργούν ελαφρώς διαφορετικά, αλλά όλοι οι επιλογείς είναι αρκετά διαισθητικοί.

Συμβουλευτείτε το κατάστημα ποδηλάτων σας κατά την αγορά για το πώς λειτουργούν οι δικοί σας ή απλά ανεβείτε στο ποδήλατό σας, φροντίστε να κάνετε πετάλι και πιέστε τους επιλογείς για να πάρετε μια ιδέα για το πώς λειτουργούν. ar.”

Πότε να αλλάζετε ταχύτητες σε ένα ποδήλατο

Αρχικά, θέλετε να αλλάζετε σε μια πιο εύκολη ταχύτητα σε αναβάσεις ή όταν οδηγείτε με τον άνεμο. Χρησιμοποιήστε μια πιο σκληρή ταχύτητα σε επίπεδες διαδρομές ή αν ο άνεμος φυσάει από πίσω (ούριος άνεμος). Όταν έχετε αμφιβολίες, αλλάξτε ταχύτητα πριν αλλάξει το έδαφος, ειδικά σε ανηφόρες. Μην περιμένετε μέχρι να νιώσετε την κλίση πριν αλλάξετε ταχύτητα- αλλάξτε ταχύτητες εν αναμονή της κλίσης.

Όταν αλλάζετε ταχύτητα, συνεχίστε να κάνετε πετάλι, αλλά χαλαρώστε τα πεντάλ, ειδικά σε ανηφόρες – αν πιέζετε πολύ ή αν σταματήσετε τελείως το πετάλι, η αλυσίδα μπορεί να πέσει.

Όταν μόλις αρχίζετε να αισθάνεστε άνετα στο ποδήλατο, χρησιμοποιήστε μόνο τα πίσω γρανάζια και το μικρό ή το μεσαίο μπροστινό. Αυτό θα σας επιτρέψει να συνηθίσετε να αλλάζετε ταχύτητες προτού μεταβείτε σε πιο σκληρές ταχύτητες. Αν δεν είστε σίγουροι σε ποια ταχύτητα βρίσκεστε, μπορείτε (προσεκτικά) να κοιτάξετε προς τα κάτω. Μια ματιά προς τα εμπρός θα επιβεβαιώσει σε ποιο γρανάζι βρίσκεστε (μπροστά, όσο μεγαλύτερος ο δακτύλιος, τόσο πιο σκληρή η ταχύτητα), και μια γρήγορη ματιά προς τα πίσω θα σας δώσει τουλάχιστον μια αίσθηση για το αν βρίσκεστε σε χαμηλή ή υψηλή ταχύτητα (πίσω, όσο μικρότερος ο δακτύλιος, τόσο πιο σκληρή η ταχύτητα).

Μόλις νιώσετε πιο άνετα, μπορείτε να αρχίσετε να παίζετε με διαφορετικές ταχύτητες ποδηλάτου σε διαφορετικές καταστάσεις. Όταν οδηγείτε σε ανηφόρα ή με αντίθετο άνεμο, είναι καλύτερο να χρησιμοποιείτε το μικρό ή μεσαίο μπροστινό δακτύλιο αλυσίδας και μεγαλύτερα πίσω γρανάζια. Όταν οδηγείτε σε κατηφόρα, είναι καλύτερο να χρησιμοποιείτε το μεγαλύτερο μπροστινό και μια σειρά από μικρότερα πίσω γρανάζια. Κατά την οδήγηση σε επίπεδο έδαφος, είναι καλύτερο να χρησιμοποιείτε το μεσαίο ή μεγάλο μπροστινό δακτύλιο αλυσίδας και μια σειρά από τα πίσω γρανάζια.

Θέλετε επίσης να αποφεύγετε το cross-chaining, όπου η αλυσίδα βρίσκεται σε ακραία κλίση είτε στον μεγάλο δακτύλιο εμπρός και το μεγαλύτερο γρανάζι πίσω, είτε στον μικρό δακτύλιο εμπρός και το μικρό γρανάζι πίσω. Αυτό όχι μόνο καταπονεί το υλικό, αλλά περιορίζει και τις επιλογές σας αν χρειαστεί να αλλάξετε ξανά. Σε ορισμένες περιπτώσεις, θα ακούσετε έναν θόρυβο όταν κάνετε διασταυρούμενη αλυσίδα.

Πώς να αλλάξετε ταχύτητα

Εδώ είναι μια γρήγορη περίληψη για την αλλαγή ταχυτήτων:

1. Για να αλλάξετε αλυσίδα/τροχό μπροστά, χρησιμοποιήστε τον αριστερό μοχλό ταχυτήτων.

2. Για να αλλάξετε μία από τις πίσω ταχύτητες (και έτσι θα αλλάζετε πιο συχνά), χρησιμοποιήστε το δεξί μοχλό ταχυτήτων.

3. Για πιο ομαλή εναλλαγή, πατήστε ελαφρά το πεντάλ ενώ χρησιμοποιείτε τον επιλογέα. Μην πατάτε το πεντάλ προς τα πίσω.

4. Αν κάνετε πετάλι πολύ γρήγορα και δεν υπάρχει αρκετή αντίσταση, αλλάξτε σε μια πιο σκληρή ταχύτητα. Έτσι θα πηγαίνετε και πιο γρήγορα.

5. Αν κάνετε πετάλι πολύ αργά και είναι δύσκολο να γυρίσετε τα πεντάλ, μη φοβηθείτε να αλλάξετε σε μια πιο εύκολη ταχύτητα. Είναι ούτως ή άλλως καλύτερα να οδηγείτε με πιο αποδοτικό ρυθμό.

6. Ένας άλλος τρόπος για να το σκεφτείτε: Τόσο μπροστά όσο και πίσω, η μετακίνηση της αλυσίδας πιο κοντά στο ποδήλατο διευκολύνει το πετάλι. Η μετακίνηση της αλυσίδας μακριά από το ποδήλατο προσθέτει αντίσταση και σας κάνει πιο γρήγορους.

7. Τέλος, η εξάσκηση φέρνει το τέλειο αποτέλεσμα. Παίξτε με τις αλλαγές ταχυτήτων και δείτε πώς αισθάνεστε να οδηγείτε σε διαφορετικές ταχύτητες.

Παίξτε με τα γρανάζια

Τα περισσότερα ποδήλατα με γρανάζια έχουν έναν, δύο ή τρεις αλυσοτροχούς μπροστά (οι δακτύλιοι που συνδέονται με το βραχίονα της μανιβέλας του πεντάλ) και επτά έως 12 γρανάζια – ή γρανάζια – πίσω (η κασέτα που συνδέεται με τον πίσω τροχό).

Η μετακίνηση της αλυσίδας από το μικρότερο πίσω γρανάζι στο μεγαλύτερο διευκολύνει σταδιακά την προσπάθεια πετάλισης. Η μετακίνησή της μεταξύ των αλυσοτροχών στο μπροστινό μέρος έχει ως αποτέλεσμα μια πιο αισθητή αλλαγή – το πετάλι νιώθετε πιο εύκολο σε έναν μικρότερο αλυσοτροχό και πιο δύσκολο σε έναν μεγαλύτερο.

Ο καλύτερος τρόπος για να καταλάβετε πώς αισθάνεστε τα γρανάζια του ποδηλάτου σας είναι να πάτε το ποδήλατό σας σε ένα ασφαλές μέρος μακριά από την κίνηση, όπως ένα άδειο πάρκινγκ, και να μετακινήσετε όλα τα γρανάζια μπροστά και πίσω για να καταλάβετε πώς αισθάνονται κατά την οδήγηση.

Οι ποδηλάτες περνούν τον περισσότερο χρόνο τους αλλάζοντας τις πίσω ταχύτητες για να βρουν το γλυκό σημείο του ρυθμού τους.

Τι να κάνετε αν σας πέσει η αλυσίδα

Η σταυρωτή αλυσίδα μπορεί να προκαλέσει την ολίσθηση της αλυσίδας σας από τον κρίκο αλυσίδας, γνωστή ως πτώση αλυσίδας. Αυτό συμβαίνει συνήθως όταν αλλάζετε ταχύτητες μεταξύ του μεγάλου και του μικρού δακτυλίου στο μπροστινό μέρος ή όταν αλλάζετε με υπερβολική πίεση. Όταν ανεβαίνετε μια ανηφόρα και η αντίσταση είναι τόσο μεγάλη που μόλις και μετά βίας μπορείτε να γυρίσετε τα πεντάλ, είναι κακή στιγμή για να αλλάξετε. (Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο είναι καλύτερο να κατεβάζετε ταχύτητες πριν -και όχι κατά τη διάρκεια- των αναβάσεων.) Αλλά, αν η αλλαγή ταχυτήτων είναι απαραίτητη, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να χαλαρώσετε για λίγο το ρυθμό, να αλλάξετε ομαλά τις ταχύτητες και, στη συνέχεια, να συνεχίσετε με δύναμη.

Αν σας πέσει η αλυσίδα, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να σταματήσετε αργά και με ασφάλεια και να κατέβετε από το ποδήλατό σας. Σπρώξτε το πίσω ντεραγιέρ (τον μίνι τροχό που κρέμεται κάτω από το σετ οδοντωτών τροχών) προς τον μπροστινό τροχό για να αφήσετε λίγη χαλαρότητα, πιάστε την αλυσίδα σας και οδηγήστε την με το χέρι πίσω στον κρίκο αλυσίδας. Σηκώστε τον πίσω τροχό σας από το έδαφος και γυρίστε τα πεντάλ μερικές φορές με το χέρι σας για να βεβαιωθείτε ότι λειτουργεί ομαλά.

Προειδοποίηση: Τα χέρια σας θα καλυφθούν με γράσο όταν αγγίζετε την αλυσίδα σας, οπότε ίσως να θέλετε να έχετε ένα ζευγάρι ιατρικά γάντια ή ένα πακέτο μαντηλάκια χεριών στην τσάντα της σέλας σας για τέτοιες περιπτώσεις.

Μερικές φορές, μπορείτε να φτιάξετε μια χαλασμένη αλυσίδα χωρίς να κατεβείτε από το ποδήλατό σας. Αν σας πέσει από τον μικρό δακτύλιο, κάντε πετάλι αργά και χρησιμοποιήστε τον αριστερό μοχλό ταχυτήτων για να αλλάξετε στον μεγάλο δακτύλιο. Εάν η αλυσίδα σας αρχίζει να πέφτει σε κάθε διαδρομή, οι ντεραγιέρ του ποδηλάτου σας μπορεί να χρειάζονται ρύθμιση. Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να πάτε το ποδήλατό σας στο κατάστημα της περιοχής σας και να το ρυθμίσετε από έναν επαγγελματία.

Δείτε επίσης

Φώτα αυτοκινήτου: Δεν ανάβει η μεγάλη σκάλα – 9 πιθανές αιτίες

Φώτα αυτοκινήτου: Δεν ανάβει η μεγάλη σκάλα – 9 πιθανές αιτίες

Σήμα της Renault: Το κρυφό μήνυμα πίσω από το γαλλικό διαμάντι

Σήμα της Renault: Το κρυφό μήνυμα πίσω από το γαλλικό διαμάντι

Mercedes: Χωρίς… φρένα τα νέα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα

Mercedes: Χωρίς… φρένα τα νέα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα

F1: Σαμποτάζ της Mercedes στον Hamilton; Τι λέει ο διευθυντής της ομάδας

F1: Σαμποτάζ της Mercedes στον Hamilton; Τι λέει ο διευθυντής της ομάδας

Μεταχειρισμένα: Τι προσέχω όταν αγοράζω από «δεύτερο χέρι»;

Μεταχειρισμένα: Τι προσέχω όταν αγοράζω από «δεύτερο χέρι»;

Το κρυφό μήνυμα πίσω από το σήμα της Hyundai – Μήπως νόμιζες οτι ήταν απλά το γράμμα «H»;

Το κρυφό μήνυμα πίσω από το σήμα της Hyundai – Μήπως νόμιζες οτι ήταν απλά το γράμμα «H»;