Diesel κινητήρες και λάδι: Τι κάνεις αν δεις πως το λάδι σου έχει «μαυρίσει».
Το λάδι σε έναν σύγχρονο diesel κινητήρα είναι υπεύθυνο για πολλά παραπάνω από τη λίπανση των εσωτερικών μερών. Αρχικά, απορροφά τη θερμότητα από τα έμβολα και τα τοιχώματα των κυλίνδρων, συμβάλλοντας μαζί με το σύστημα ψύξης στη διατήρηση της θερμοκρασίας λειτουργίας του κινητήρα και προστατεύοντάς τον από την υπερθέρμανση.
Επιπλέον, το λάδι βοηθά να διατηρείται ο κινητήρας καθαρός, καθώς «μαζεύει» ρύπους, σωματίδια και αιθάλη. Άρα, όταν το λάδι αλλάζει χρώμα και γίνεται μαύρο, είτε σε κινητήρες βενζίνης είτε diesel, δεν είναι λόγος πανικού, σημαίνει απλώς ότι κάνει σωστά τη δουλειά του.
Ωστόσο, στους κινητήρες diesel το λάδι γίνεται μαύρο πολύ πιο γρήγορα απ’ ό,τι σε αντίστοιχους κινητήρες βενζίνης, και η βασική αιτία γι’ αυτό είναι η αιθάλη. Όλοι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης παράγουν αιθάλη, που είναι αποτέλεσμα ατελούς καύσης καυσίμου και αέρα. Στους κινητήρες diesel που διαθέτουν σύστημα ανακυκλοφορίας καυσαερίων (EGR), το φαινόμενο είναι πιο έντονο. Το EGR επαναεισάγει καυσαέρια στον θάλαμο καύσης, πράγμα που οδηγεί σε αυξημένη παραγωγή αιθάλης, η οποία με τη σειρά της επηρεάζει αρνητικά το λάδι και το κάνει να μαυρίζει γρήγορα. Γι’ αυτό άλλωστε οι βαλβίδες EGR παρουσιάζουν συχνά προβλήματα από φραγές και χρειάζονται καθαρισμό.
Το μαύρο λάδι σε κινητήρα diesel σημαίνει ότι πρέπει να προχωρήσω αλλαγή λαδιών;
Η απάντηση είναι όχι απαραίτητα. Το σκούρο ή μαύρο χρώμα του λαδιού δεν σημαίνει απαραίτητα ότι πρέπει να αντικατασταθεί. Η αλλαγή χρώματος δεν είναι ασφαλές κριτήριο για την κατάσταση του λιπαντικού. Το λάδι για κινητήρες diesel περιέχει περισσότερα πρόσθετα σε σύγκριση με εκείνο για βενζινοκινητήρες, και τα απορρυπαντικά και διασκορπιστικά συστατικά που περιέχει το κάνουν να σκουραίνει καθώς κυκλοφορεί μέσα στον κινητήρα. Όταν προσθέσουμε και την αιθάλη, το λάδι στους κινητήρες diesel γίνεται μαύρο πολύ σύντομα μετά την αλλαγή του.
Επιπλέον, οι θερμικοί κύκλοι που υφίσταται το λάδι (δηλαδή η άνοδος της θερμοκρασίας κατά τη λειτουργία του κινητήρα και η πτώση της όταν αυτός σβήνει)συμβάλλουν επίσης στη σκουρόχρωμη απόχρωσή του λόγω οξείδωσης. Αν αυτή η διαδικασία συνεχιστεί χωρίς τακτική φροντίδα, οδηγεί σε δημιουργία ιζημάτων και λάσπης μέσα στον κινητήρα.
Ο μόνος σίγουρος τρόπος για να διαπιστώσεις την πραγματική κατάσταση του λαδιού είναι να ακολουθείς πιστά τα διαστήματα αλλαγής λαδιών που προτείνει το εγχειρίδιο χρήσης.
Μια γενική οδηγία για τους κινητήρες diesel είναι η αλλαγή λαδιού κάθε 8.000-11.000 χιλιόμετρα (ή κάθε τρεις μήνες σε περιπτώσεις αυξημένης καταπόνησης), σε συνδυασμό με την περιοδική αλλαγή φίλτρων λαδιού και αέρα. Τίποτα όμως δεν είναι πιο σημαντικό από την τήρηση των εργοστασιακών οδηγιών συντήρησης. Τέλος, η χρήση του κατάλληλου τύπου και βαθμού ιξώδους λιπαντικού είναι εξίσου κρίσιμη και για αυτό το θέμα, επίσης, η απάντηση βρίσκεται στο εγχειρίδιο του κατασκευαστή του οχήματος σου.
Δείτε επίσης

Νέο Audi Q3: Ανασχεδιασμένο, προηγμένο τεχνολογικά και με πλούσιο εξοπλισμό

F1: Τα συμπεράσματα μας από το GP του Καναδά

Leapmotor C10 REEV: Υβριδική επανάσταση με ηλεκτρική αυτονομία και άνεση

Volkswagen Golf GTI Edition 50: H VW φέρνει το ισχυρότερο GTI όλων των εποχών για την επέτειο των 50 ετών

Honda Jazz & Crosstar: Η ιαπωνική συνταγή επιτυχίας επιστρέφει ανανεωμένη
