Φίλτρο αέρα αυτοκινήτου: Ποιες είναι οι διαφορές στην κατασκευή του - Τύποι φίλτρων

Φίλτρο αέρα αυτοκινήτου: Ποιες είναι οι διαφορές στην κατασκευή του - Τύποι φίλτρων

Ο σκοπός του φίλτρου αέρα σε ένα αυτοκίνητο, είναι να δημιουργεί ένα διαπερατό φράγμα, που επιτρέπει μεν την απρόσκοπτη ροή του αέρα στην πεταλούδα της εισαγωγής, αλλά την ίδια στιγμή συγκρατεί αποτελεσματικά τα σωματίδια της σκόνης, που είναι ιδιαίτερα καταστροφικά για τον κινητήρα.

Τα σωματίδια αυτά, αποτελούν κίνδυνο τόσο για την στεγανότητα των βαλβίδων, όσο και για την πρόωρη φθορά των ελατηρίων των εμβόλων αλλά και εν γένει για τα τα διάφορα κινούμενα μέρη του μοτέρ. Αν και η βασική αρχή είναι πανομοιότυπη για όλα τα φίλτρα, υπάρχουν κατασκευαστικές διαφορές μεταξύ τους.

Τα είδη των φίλτρων αέρα είναι τα εξής:

  • Εργοστασιακά φίλτρα
  • Φίλτρα after market
  • Φιλτροχοάνες

Εργοστασιακά φίλτρα

Τα εργοστασιακά φίλτρα είναι κατά κανόνα χάρτινα. Το συγκεκριμένο χαρτί διαθέτει χιλιάδες μικροσκοπικούς πόρους, μέσα από τους οποίους περνάει ο αέρας. Τα σωματίδια που συγκρατούνται, είναι μόνο όσα έχουν μεγαλύτερο όγκο από τους πόρους.

Θεωρητικά, το πιο στεγανό φίλτρο θα ήταν αυτό με τους μικρότερους πόρους, αλλά θα είχε και την μικρότερη διάρκεια ζωής, αφού τα σωματίδια σύντομα θα το βούλωναν, με αποτέλεσμα το «πνίξιμο» του κινητήρα.

Για τον λόγο αυτό οι εταιρείες, επιλέγουν να κάνουν ένα συμβιβασμό, ανάμεσα στην απόδοση και την διάρκεια ζωής των φίλτρων που τοποθετούν στα μοντέλα τους.

Φίλτρα after market

Εκτός από τα εργοστασιακά, υπάρχουν φίλτρα από στρώματα αφρώδους πολυουρεθάνης ή με στρώματα γάζας, ενώ κάποια άλλα, είναι κατασκευασμένα με μεταλλικό πλέγμα.

Το κύριο χαρακτηριστικό των φίλτρων after market, είναι ότι «φρενάρουν» ελάχιστα τον εισερχόμενο αέρα στην εισαγωγή, ενώ θεωρητικά έχουν απεριόριστη διάρκεια ζωής, καθώς πλένονται με ειδικό τρόπο εύκολα και μπορεί να ξαναχρησιμοποιηθούν.

Τα φίλτρα αυτά χρησιμοποιούν συνθετικά υλικά από πολλαπλά στρώματα πολυουρεθάνης, που με τον κατάλληλο καθαρισμό, επανέρχονται στις αρχικές τους ιδιότητες. Ωστόσο, το μέσο συγκράτησης των σωματιδίων σκόνης αποτελεί το φίλμ λαδιού που ψεκάζεται στην επιφάνειά τους, πριν από την τοποθέτησή τους.

Τα περισσότερα από αυτά διαθέτουν μεγάλους πόρους, που επιτρέπουν την απρόσκοπτη είσοδο του αέρα, ενώ έχουν και ένα πλέγμα πλαστικού ή αλουμινίου, για την στήριξη τους.

 

Ο καθαρισμός τους γίνεται κάθε 10-15.000 χ.λ.μ, ανάλογα με την χρήση του αυτοκινήτου στο είδος των δρόμων που αυτό κυκλοφορεί συχνότερα (άσφαλτος ή χώμα στην πόλη ή στην ύπαιθρο). Ορισμένες εταιρείες κατασκευάζουν φίλτρα με διπλό πλέγμα που σχηματίζει πτυχές, αυξάνοντας έτσι την συνολική επιφάνεια του φίλτρου.

Ανάμεσα στα δύο πλέγματα, έχει τοποθετηθεί ένα φύλλο συνθετικού υλικού, ενώ σε κάποια άλλα υπάρχουν συνεχόμενα αλλεπάλληλα στρώματα συνθετικής γάζας, εμποτισμένα με ειδικό ψιλό λάδι, για ακόμα καλύτερο φιλτράρισμα του εισερχόμενου αέρα.

Αυτό το περίεργο σάντουιτς, έχει την δυνατότητα να συγκρατήσει πολύ περισσότερη σκόνη, λόγω της μεγαλύτερης επιφάνειάς του, ενώ ο καθαρισμός του μπορεί να γίνει και μετά τα 20.000 χ.λ.μ. Η απόδοση των παραπάνω ελεύθερων φίλτρων, δίνει μέχρι και + 2 ίππους στην εργοστασιακή ιπποδύναμη του κινητήρα.

Φιλτροχοάνες

Αποτελούν την εξέλιξη των «ταπεινών» φίλτρων αέρα, τοποθετούνται σχετικά πιο κοντά στην πεταλούδα, ενώ η σφαιρική περιμετρικά αναρρόφηση του αέρα σε μεγαλύτερες ποσότητες, ευνοεί σε πρώτη φάση την ροπή και σε δεύτερη την ιπποδύναμη του κινητήρα, μέχρι και +5 ίππους, ανάλογα την ογκομετρική του απόδοση και την  σχεδιαστική φιλοσοφία του.

Είναι βέβαια αρκετά πιο ακριβές από τα βελτιωμένα φίλτρα αέρα, παράγουν περισσότερο θόρυβο και επηρεάζονται από τις υψηλές θερμοκρασίες της μηχανής, αν τοποθετηθούν επιπόλαια, δίχως προηγούμενη μελέτη.

Για να εξαλειφθούν τα προβλήματα της θερμοκρασίας, οι κατασκευαστές εξέλιξαν περαιτέρω τις φιλτροχοάνες ελεύθερης ροής, τοποθετώντας αυτές, μέσα σε πολυεστερικές τριγωνικού τύπου θήκες, τις λεγόμενες «σκούπες», που πήραν το όνομα τους από το σχήμα τους.

Αυτές τοποθετούνται κοντά στην μάσκα του αυτοκινήτου και φέρνουν έτσι κρύο αέρα από το περιβάλλον στην εισαγωγή, ότι καλύτερο για την «αναπνοή» του κινητήρα! Καθαρίζονται και αυτές με τον ίδιο τρόπο που καθαρίζονται και τα φίλτρα πολυουρεθάνης και μπορεί να ξαναχρησιμοποιηθούν.


About the author


Δείτε επίσης

WRC: Xρόνια Πολλά Σεμπαστιέν Λεμπ! (video)

WRC: Xρόνια Πολλά Σεμπαστιέν Λεμπ! (video)

Formula1: Gentlemen! Start your engines!

Formula1: Gentlemen! Start your engines!

Porsche 356A Speedster: «Στο σφυρί!» μοντέλο – «κόσμημα» του 1958 [Βίντεο]

Porsche 356A Speedster: «Στο σφυρί!» μοντέλο – «κόσμημα» του 1958 [Βίντεο]

Formula1: Ούτε ένας πρωτάρης φέτος στην F1!

Formula1: Ούτε ένας πρωτάρης φέτος στην F1!

Ιμάντας χρονισμού: Συμπτώματα βλάβης, πότε θέλει αλλαγή και πόσο κοστίζει

Ιμάντας χρονισμού: Συμπτώματα βλάβης, πότε θέλει αλλαγή και πόσο κοστίζει

Audi – Verizon Business: Νέα τεχνολογία σε πίστα δοκιμών

Audi – Verizon Business: Νέα τεχνολογία σε πίστα δοκιμών