Νεκρά σε κατηφόρα: Διάβασε γιατί δεν πρέπει ποτέ να αφήνεις το αμάξι σε νεκρά όταν οδηγείς.
Με τις τιμές των καυσίμων να πλήττουν συνεχώς τους οδηγούς (που ήδη δυσκολεύονται από τη συνολική ακρίβεια που επικρατεί στην χώρα μας) και ενόψει των ανησυχιών που φέρνει στα ενεργειακά η απόφαση για το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ από το Ιράν, οι περισσότεροι οδηγοί αναζητούν συνεχώς τρόπους για να βελτιώσουν την κατανάλωση καυσίμου του οχήματος και να σώσουν χρήματα. Μια τακτική που «παραδοσιακά» χρησιμοποιούν οι οδηγοί είναι το να βάζουν το αμάξι σε νεκρά όταν βρίσκονται σε κατηφορικό δρόμο.
Κάτι που εδώ που τα λέμε βγάζει αρκετό νόημα: Το αυτοκίνητο βρίσκεται ήδη σε κάθοδο, έχει ήδη δηλαδή αναπτύξει φορά από πριν, επομένως δεν χρειάζεται καύσιμο για να συνεχίσει την πορεία του. Ταυτόχρονα, το να τοποθετήσεις τον κινητήρα σε νεκρά αντί να το έχεις σε ταχύτητα, σημαίνει ότι το αυτοκίνητο θα «τσουλάει» πιο εύκολα στον δρόμο, αφού δεν θα υπάρχει το φυσικό φρενάρισμα από τον κινητήρα.
Βάζοντας το αμάξι σε νεκρά, λοιπόν, και συνεχίζεις την πορεία σου και ρίχνεις την κατανάλωση του καυσίμου, αφού δεν χρειάζεται να πατήσεις γκάζι και το αυτοκίνητο κινείται σε συνέχεια της φόρας που έχει ήδη αναπτύξει.
Υπάρχει όμως ένα ουσιώδες πρόβλημα με αυτή την τακτική. Πάμε να δούμε.
Για αυτό δεν πρέπει ποτέ να οδηγείς με νεκρά σε κατηφόρα
Ο λόγος που αυτό δεν ισχύει στην πράξη είναι ότι τα αυτοκίνητα καίνε περισσότερο καύσιμο όταν είναι σε νεκρά παρά όταν είναι σε ταχύτητα.
Και εξηγούμε:
Όταν βάζεις το αυτοκίνητο σε νεκρά, το σύστημα παροχής συνεχίζει να ψεκάζει καύσιμο στον κινητήρα ακόμα και να εσύ δεν πατάς καθόλου το πόδι σου στο γκάζι. Αυτό γίνεται γιατί όταν το βάζεις νεκρά, ο κινητήρας λειτουργεί στο ρελαντί και ο εγκέφαλος θεωρεί ότι πρέπει να κρατήσει τον κινητήρα σε ένα σταθερό εύρος στροφών για να μην σβήσει. Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο, δηλαδή, που λειτουργεί όταν είσαι ακινητοποιημένος στο φανάρι και βάζεις το αυτοκίνητο σε νεκρά για να μην σβήσει μέχρι να γίνει πράσινο.
Αντίθετα, στο «coasting» δηλαδή την οδήγηση του αυτοκίνητου σε κατηφόρα, χωρίς γκάζι, άλλα με αυτοκίνητο σε ταχύτητα(ανάλογα τον δρόμο, την ταχύτητα και τις συνθηκές, διαλέγεις σε ποια σχέση στο κιβώτιο βάζεις), τότε το αυτοκίνητο δεν καίει καθόλου καύσιμο.
Και αυτό γιατί όταν έχεις το αυτοκίνητο σε ταχύτητα, ο εγκέφαλος του κινητήρα θα εντοπίσει ότι έχεις αφήσει το αμάξι χωρίς να πατάς το γκάζι και δεν θα στείλει περισσότερο καύσιμο, σε αντίθεση με όταν το έχεις σε νεκρά και θεωρεί πως πρέπει να συνεχίσει να ψεκάζει καύσιμο για να κρατήσει τον κινητήρα αναμμένο,
Οι κρυφοί κίνδυνοι της οδήγησης με νεκρά
Όταν το αυτοκίνητο βρίσκεται σε ταχύτητα, είναι πολύ πιο στιβαρό και πατάει καλύτερα στο δρόμο. Ο χειρισμός και η οδήγηση του αυτοκίνητου είναι πολύ πιο εύκολη σε σχέση με όταν το αυτοκίνητο είναι σε νεκρά και τσουλάει ελεύθερα. Είναι επομένως πιο εύκολο να κάνεις ελιγμούς σε ένα εκτακτο περιστατικό, αν για παράδειγμα κατεβαίνεις από βουνό σε επαρχιακό δρόμο και πεταχτεί μπροστά σου μια αλεπού ή κάποιο άλλο ζώο.
Ο κινητήρας είναι συνδεδεμένος με το σύστημα μετάδοσης του αυτοκινήτου, επομένως όταν δεν βρίσκεται σε ταχύτητα, η μετάδοση του αυτοκίνητου δεν θα είναι το ίδιο αποδοτική και θα έχεις λιγότερο έλεγχο του οχήματος.
Πώς να μειώσεις την κατανάλωση του καυσίμου
Αν θες να βελτιώσεις την κατανάλωση του καυσίμου, ακολουθήσε τις παρακάτω συμβουλές:
- Τα ελαστικά πρέπει να βρίσκονται στην σωστή πίεση. Έτσι εξασφαλίζεις ότι θα υπάρχει η μικρότερη δυνατή αντίσταση κύλισης στο οδόστρωμα.
- Κρατά σταθερή ταχύτητα όταν οδηγείς σε αυτοκινητόδρομο. Μην κατεβαίνεις σε χαμηλές ταχύτητες, άλλα μην οδηγείς πολύ γρήγορα. Ενεργοποίησε το Cruise Control, αν υποστηρίζεται από το όχημα σου.
- Το καλοκαίρι κατέβασε τα παράθυρα για να δροσίζεσαι μόνο όταν οδηγείς σε ταχύτητες μέχρι 70 χλμ./ώρα. Σε ταχύτητες άνω των 70 χλμ./ώρα, τα ανοικτά παράθυρα επηρεάζουν την αεροδυναμική αντίσταση του αυτοκινήτου, αυξάνοντας κατά πολύ την κατανάλωση, όποτε είναι πιο οικονομικό να ανοίξεις το A/C.