Υγρά μετάδοσης :Το λάθος υγρό μετάδοσης μπορεί να προκαλέσει σοβαρή ζημιά
Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι ένα από τα πιο κρίσιμα μηχανικά μέρη ενός οχήματος. Με απλά λόγια, λειτουργεί ως ενδιάμεσος κρίκος ανάμεσα στον κινητήρα και τον άξονα μετάδοσης. Τα περισσότερα αυτοκίνητα δεν μπορούν να λειτουργήσουν με απευθείας μετάδοση, γιατί κάτι τέτοιο θα έκανε τον κινητήρα να «πνιγεί». Το κιβώτιο επιτρέπει στον στρόφαλο να περιστρέφεται με διαφορετική ταχύτητα από την έξοδο προς τους τροχούς.
Το λάθος υγρό μετάδοσης μπορεί να προκαλέσει σοβαρή ζημιά
Τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων βασίζονται στην υδραυλική δυναμική, χρησιμοποιώντας ειδικό υγρό μετάδοσης μέσα σε έναν μετατροπέα ροπής, αντί για συμπλέκτη όπως στα χειροκίνητα κιβώτια. Τα χειροκίνητα κιβώτια χρησιμοποιούν και αυτά το δικό τους υγρό μετάδοσης, το οποίο είναι πολύ πιο παχύρρευστο. Τα δύο αυτά υγρά δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αναμειγνύονται.
Κάθε κατασκευαστής σχεδιάζει το όχημά του να λειτουργεί με συγκεκριμένη σύνθεση. Αν παρεκκλίνεις, ο μετατροπέας ροπής μπορεί να δυσλειτουργήσει, προκαλώντας προβλήματα όπως:
- αλλαγές ταχυτήτων που «γλιστρούν»
- άρνηση εμπλοκής σχέσης
- μυρωδιές καμένου ή υπερθέρμανσης
- σταδιακή, μη αναστρέψιμη φθορά του κιβωτίου
Πώς λειτουργεί το υγρό μετάδοσης
Το υγρό μετάδοσης δεν λιπαίνει απλώς τα μέρη, άλλα παίζει καθοριστικό ρόλο στη λειτουργία της μετάδοσης, ειδικά στα αυτόματα κιβώτια. Στους μετατροπείς ροπής, λειτουργεί όπως το νερό σε μια υδροηλεκτρική γεννήτρια: μέσω της ιξώδους δύναμης κινεί εσωτερικά εξαρτήματα, μεταφέροντας την ροπή.
Στο χειροκίνητο κιβώτιο, το υγρό θυμίζει περισσότερο το λάδι του κινητήρα: περιβάλλει τα γρανάζια με παχύρρευστο υγρό, λειτουργώντας ως λιπαντικό και ψυκτικό μέσο. Λόγω των μεγάλων φορτίων και των δυνάμεων που αναπτύσσονται σε κάθε αλλαγή ταχύτητας, τα σύγχρονα κιβώτια απαιτούν εξαιρετικά εξειδικευμένα υγρά. Αυτός είναι και ο λόγος που τα νεότερα οχήματα είναι πολύ πιο «ευαίσθητα» στη σύνθεση του , σε σχέση με τα παλαιότερα.
Η σημασία της σωστής ποσότητας και του σωστού τύπου
Πολύ λίγο ή πολύ υγρό μπορεί να οδηγήσει σε αερισμό του συστήματος, δηλαδή, εμφάνιση φυσαλίδων. Αυτό προκαλεί τη λεγόμενη σπηλαίωση, οδηγώντας σε ελλιπή ενεργοποίηση βαλβίδων, συμπλεκτών και αισθητήρων. Το αποτέλεσμα είναι καθυστερημένες ή λανθασμένες αλλαγές ταχυτήτων, απώλεια σχέσεων, και γενικότερη δυσλειτουργία του κιβωτίου.
Παράλληλα, κάθε τύπος υγρού έχει συγκεκριμένο ιξώδες. Εάν είναι υπερβολικά παχύρρευστο ή υπερβολικά λεπτόρρευστο, η ροή του δεν θα είναι η αναμενόμενη, δημιουργώντας λανθασμένες πιέσεις και θερμοκρασίες
Δείτε επίσης

Αυτοί οι απλοί έλεγχοι θα διατηρήσουν την ανάρτηση του αυτοκινήτου σου σε άριστη κατάσταση

F1 – Lewis Hamilton: «Δεν ήταν θυμός – απλώς ήθελα να πάρουμε μια απόφαση» το σχόλιο του για την ένταση με το μηχανικό του

F1 – Miami GP: Ένταση και ειρωνείες στον ασύρματο μεταξύ Lewis Hamilton και Ferrari

F1 – GP Miami 2025 – Νίκη Piastri, 1-2 της McLaren

F1 – Toto Wolff: «Ο Lewis Hamilton δεν έχει χάσει τη μαγεία του»
