Ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Πώς να βγείτε εάν χαλάσει η πόρτα

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Πώς να βγείτε εάν χαλάσει η πόρτα

Οι πόρτες που απαιτούν περισσότερη προσπάθεια για να ανοίξουν όταν ένα όχημα χάσει την ηλεκτρική του ενέργεια γίνονται όλο και πιο συχνές. Πολλά νέα οχήματα διαθέτουν εξωτερικές χειρολαβές πόρτας που βρίσκονται σε επίπεδο μέχρι τη χρήση ενός τηλεχειριστηρίου ή άλλης συσκευής που τις κάνει να προεξέχουν από το πλάι του οχήματος.

Ορισμένα οχήματα διαθέτουν και ηλεκτρονικές εσωτερικές χειρολαβές. Αντί να τραβούν ένα χειροκίνητο μοχλό για να ανοίξουν την πόρτα του αυτοκινήτου από μέσα, οι οδηγοί και οι επιβάτες πλέον πρέπει να πατήσουν ένα ηλεκτρονικό κουμπί, ή “ηλεκτρονική χειρολαβή πόρτας” ή μηχανισμό απελευθέρωσης, που δίνει σήμα σε έναν ηλεκτροκινητήρα να την ξεκλειδώσει.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δήλωσαν στο CR ότι αυτά τα συστήματα μπορούν να εξοικονομήσουν βάρος και να προσθέσουν επιπλέον χαρακτηριστικά, όπως αυτόματο ξεκλείδωμα κατά τη διάρκεια σύγκρουσης ή ένα που εμποδίζει την πόρτα να ανοίξει στην πορεία ενός διερχόμενου αυτοκινήτου ή ποδηλάτη. Οι επίπεδες εξωτερικές χειρολαβές μειώνουν την αντίσταση του αέρα και μπορούν να βελτιώσουν την αποδοτικότητα.

Ωστόσο, εάν οι ηλεκτρονικοί μηχανισμοί απελευθέρωσης των πορτών αποτύχουν επειδή το αυτοκίνητο χάσει την ενέργειά του ή για κάποιο άλλο λόγο, οι οδηγοί μπορεί να χρειαστεί να χρησιμοποιήσουν ένα χειροκίνητο μηχανισμό έκτακτης ανάγκης. Αυτοί οι μηχανισμοί μπορεί να μην είναι εύκολο να βρεθούν ή να λειτουργήσουν, ειδικά σε περίπτωση πανικού.

@consumerreports Keith Barry, autos reporter at CR, shares why drivers of some modern vehicles should learn where emergency door releases are located—before they need them. #cartok #carsoftiktok #cartips ♬ original sound – Consumer Reports

Το 2022, ο ιδιοκτήτης ενός Tesla Model Y που τυλίχτηκε στις φλόγες στη Βόρεια Βανκούβερ του Καναδά, δήλωσε σε τοπικό σταθμό του CTV News ότι οι ηλεκτρικά λειτουργούμενες πόρτες του δεν άνοιγαν, παγιδεύοντάς τον μέσα. Ανέφερε ότι πανικοβλημένος, δεν μπορούσε να καταλάβει πώς να λειτουργήσει τον μηχανισμό έκτακτης ανάγκης για το εσωτερικό άνοιγμα της πόρτας και αναγκάστηκε να σπάσει το παράθυρο με κλωτσιά για να διαφύγει. Επίσης, το 2018, ο 75χρονος ιδιοκτήτης μιας Cadillac XLR του 2006 παγιδεύτηκε μέσα στο όχημά του για 14 ώρες αφού η μπαταρία του εξαντλήθηκε, καθιστώντας τους ηλεκτρονικούς μηχανισμούς απελευθέρωσης των πορτών ανενεργούς. Θα μπορούσε να είχε απελευθερωθεί άμεσα αν γνώριζε τη θέση του χειροκίνητου μηχανισμού απελευθέρωσης της πόρτας.

“Παρόλο που είναι σπάνιο, σε ορισμένους τύπους τροχαίων ατυχημάτων, η εσωτερική ηλεκτρονική κλειδαριά της πόρτας μπορεί να μην λειτουργεί. Επομένως, εάν έχετε αυτοκίνητο χωρίς συμβατική χειρολαβή, πρέπει να μάθετε πώς να χειρίζεστε τον μηχανισμό έκτακτης ανάγκης”, λέει ο Jake Fisher, διευθυντής δοκιμών αυτοκινήτων στην Consumer Reports. “Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα πρέπει να κάνουν την έξοδο από το όχημα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης εύκολη και ξεκάθαρη, αλλά δυστυχώς δεν συμβαίνει πάντα αυτό. Το εγχειρίδιο χρήσης του οχήματός σας θα σας δείξει πού βρίσκεται ο μηχανικός μοχλός και πώς να τον χρησιμοποιήσετε. Δοκιμάστε το. Μια πραγματική έκτακτη ανάγκη δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για να το καταλάβετε.”

CR-Cars-Tesla-Model-Y-Manual-Release-547-5-22

Πώς να ανοίξετε χειροκίνητα ηλεκτρονικές πόρτες από μέσα

Εκτός από όλα τα μοντέλα της Tesla, οχήματα όπως τα Audi E-Tron, Chevrolet Corvette, Ford Mustang Mach-E, Genesis G90, Lexus NX, Lucid Air και το δια discontinued Lincoln Continental χρησιμοποιούν επίσης ηλεκτρονικούς μηχανισμούς απελευθέρωσης των εσωτερικών πορτών. Όλα αυτά τα οχήματα διαθέτουν και κάποιον μηχανικό μηχανισμό απελευθέρωσης που μπορεί να μην είναι άμεσα εμφανής.

Για παράδειγμα, ο οδηγός του Tesla που τυλίχτηκε στις φλόγες στη Βανκούβερ θα μπορούσε να είχε χρησιμοποιήσει έναν μοχλό χειροκίνητης απελευθέρωσης της πόρτας που βρίσκεται ακριβώς μπροστά από το κουμπί ηλεκτρονικής απελευθέρωσης της πόρτας. Η παρακάτω εικόνα από το εγχειρίδιο χρήσης ενός Tesla Model Y δείχνει πού βρίσκεται ο μοχλός χειροκίνητης απελευθέρωσης της πόρτας και πώς να τον χρησιμοποιήσετε.

CR-Cars-Inline-2021-Tesla-Model-S-door-release-circle-5-22

Το εγχειρίδιο χρήσης του Audi E-Tron αναφέρει ότι οι πόρτες του μπορούν να ανοίξουν μηχανικά τραβώντας τη χειρολαβή “με δύναμη” και “πέρα από την αισθητή αντίστασή της” δύο φορές.

Για τα οχήματα BMW, η χειροκίνητη απελευθέρωση της πόρτας βρίσκεται κάτω από το κουμπί ξεκλειδώματος, κοντά στην τσέπη αποθήκευσης.

Στα Chevrolet Corvette και στο διακοπτόμενο Cadillac XLR, και τα δύο από τη General Motors, οι μηχανισμοί έκτακτης ανάγκης για τις πόρτες βρίσκονται στο πάτωμα μεταξύ των πορτών και των μαρσπιέ του αυτοκινήτου. Τραβήξτε προς τα πάνω τον μοχλό και η πόρτα θα ανοίξει. “Εάν ένας ιδιοκτήτης αντιμετωπίζει πρόβλημα με τις ηλεκτρονικές κλειδαριές των πορτών του, θα πρέπει να συμβουλευτεί τον τοπικό αντιπρόσωπο της Chevrolet”, δήλωσε εκπρόσωπος στην CR.

Στο Ford Mustang Mach-E, υπάρχει χειροκίνητος μηχανισμός απελευθέρωσης της πόρτας μέσα στο υποβραχίονο της πόρτας. Τραβήξτε το προς τα πίσω και η πόρτα θα ανοίξει.

Στο Genesis G90, τραβήξτε δύο φορές τον μοχλό έκτακτης ανάγκης κάτω από την τσέπη της πόρτας για να την ανοίξετε.

Η κλειδαριά Lexus Digital Latch μπορεί να παρακαμφθεί τραβώντας τον μοχλό της πόρτας προς εσάς δύο φορές αντί να τον πιέσετε μία φορά. Εκπρόσωπος της Lexus δήλωσε στην CR ότι και οι τέσσερις πόρτες διαθέτουν μηχανισμό παρακαμψης.

Το Lincoln Continental διαθέτει μοχλό χειροκίνητης απελευθέρωσης της πόρτας στο μπροστινό μέρος της τσέπης αποθήκευσης στο κάτω μέρος της πόρτας.

Η Lucid αναφέρει να τραβήξετε την εσωτερική χειρολαβή ακόμα πιο δυνατά για να απελευθερώσετε χειροκίνητα την πόρτα. Αυτό μπορεί να απαιτήσει κάποια προσπάθεια.

Η Maserati διαθέτει χειροκίνητο μηχανισμό απελευθέρωσης μέσα στην τσέπη της μπροστινής πόρτας, κάτω από την κανονική χειρολαβή.

Τι γίνεται με τους πίσω επιβάτες;

Όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν κλειδαριές ασφαλείας για τα παιδιά στις πίσω πόρτες, οι οποίες, όταν ενεργοποιηθούν, εμποδίζουν το άνοιγμα των πίσω πορτών από το εσωτερικό του οχήματος. Αυτές έχουν σχεδιαστεί για να αποτρέπουν τα παιδιά από το άνοιγμα των πίσω πορτών, αλλά το χαρακτηριστικό ασφαλείας μπορεί να οδηγήσει στην αδυναμία των επιβατών των πίσω καθισμάτων να ανοίξουν τις πόρτες σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. (Το εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου σας θα σας εξηγήσει πώς να απενεργοποιήσετε αυτές τις κλειδαριές εάν θέλετε οι επιβάτες να μπορούν να ανοίξουν τις πίσω πόρτες από το εσωτερικό του οχήματος. Συνήθως ενεργοποιούνται και απενεργοποιούνται μέσω ενός διακόπτη σε μια σχισμή στο εσωτερικό της πόρτας του αυτοκινήτου ή στο θάλαμο της πόρτας.)

Σύμφωνα με την ομάδα υποστήριξης ασφάλειας Kids and Cars, εάν οι πίσω πόρτες δεν ανοίγουν από το εσωτερικό του αυτοκινήτου, οι επιβάτες των πίσω καθισμάτων θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν τις μπροστινές πόρτες για να βγουν από το όχημα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Εάν αυτό δεν είναι δυνατό, θα πρέπει να ενεργοποιήσουν τα φώτα έκτακτης ανάγκης του οχήματος, να κορνάρουν ή να προσπαθήσουν με άλλο τρόπο να γίνουν ορατοί στους περαστικούς.

Ορισμένα οχήματα με ηλεκτρονικούς μηχανισμούς απελευθέρωσης των εσωτερικών πορτών – συμπεριλαμβανομένων των Tesla Model Y και Model 3 – δεν διαθέτουν χειροκίνητο μηχανισμό απελευθέρωσης των πίσω πορτών. Άλλα οχήματα διαθέτουν πιο περίπλοκους μηχανισμούς. Σε ένα Tesla Model X με μη λειτουργικές ηλεκτρονικές “πόρτες γερακιού” στο πίσω μέρος, πρέπει πρώτα να αφαιρέσετε τη μάσκα του ηχείου πριν τραβήξετε το καλώδιο απελευθέρωσης.

Χρειάζεστε σφυρί;

Πολλά καταστήματα προμηθειών αυτοκινήτων πωλούν εργαλεία διαφυγής με ελατήρια που μπορούν να σπάσουν το παράθυρο ενός αυτοκινήτου από μέσα, δίνοντας στους επιβάτες έναν άλλο τρόπο διαφυγής σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Πρέπει όμως να προσέχετε: Μια άλλη πτυχή της σύγχρονης τεχνολογίας μπορεί να καταστήσει ορισμένα από αυτά τα εργαλεία άχρηστα. Το ανθεκτικό, πολυστρωματικό γυαλί μπορεί να αποτρέψει τους επιβάτες από το να εκτιναχθούν από το όχημα σε περίπτωση σύγκρουσης και μπορεί επίσης να δημιουργήσει πιο ήσυχο εσωτερικό, αλλά το πολυστρωματικό γυαλί είναι πιο δύσκολο να σπάσει από το παραδοσιακό τ закаλεμένο γυαλί.

Το 2019, η AAA δοκίμασε έξι εργαλεία διαφυγής σε οχήματα με πολυστρωματικό γυαλί και διαπίστωσε ότι κανένα δεν μπόρεσε να το σπάσει. Ο οργανισμός συνιστά να κοιτάξετε τις ετικέτες που είναι τυπωμένες στις γωνίες των τζαμιών στα παράθυρα, την ηλιοροφή και το παρμπρίζ του αυτοκινήτου σας για να προσδιορίσετε από τι είδους γυαλί είναι κατασκευασμένα. Εάν το αυτοκίνητό σας διαθέτει πάνελ από τ закаλεμένο γυαλί, θυμηθείτε πού βρίσκεται. Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, το τ закаλεμένο γυαλί θα πρέπει να σπάει πιο εύκολα.

Πώς να ανοίξετε τις εξωτερικές χειρολαβές θυρών, χωρίς αυτόματο τρόπο

Όλα τα οχήματα με επίπεδες εξωτερικές χειρολαβές πόρτας διαθέτουν κάποια εναλλακτική μέθοδο ανοίγματος του οχήματος, συνήθως πατώντας τη χειρολαβή της πόρτας ενώ ακουμπάτε το τηλεχειρισμό σε συγκεκριμένο σημείο του οχήματος.

Ορισμένα οχήματα, όπως το Range Rover Velar, διαθέτουν ένα χειροκίνητο κλειδί μέσα στο τηλεχειρισμό που μπορεί να ξεκλειδώσει το όχημα. Εάν πατήσετε τη χειροκίνητη χειρολαβή της πόρτας, η μία πλευρά της μπορεί να αναδιπλωθεί για να αποκαλύψει μια κλειδαριά όπου ο ιδιοκτήτης μπορεί να εισάγει το χειροκίνητο κλειδί.

Πολλά οχήματα διαθέτουν επίσης συγκεκριμένες οδηγίες για το τι πρέπει να κάνετε εάν οι χειρολαβές των πορτών παγώσουν όταν είναι επίπεδες. Οι λεπτομέρειες διαφέρουν από όχημα σε όχημα, αλλά η Tesla συνιστά τη χρήση της εφαρμογής για κινητά του οχήματος για να αναγκάσει τις χειρολαβές των πορτών να εμφανιστούν. Εάν δεν λειτουργεί αυτό, διαθέτει μια περίπλοκη σειρά οδηγιών σχετικά με το πού να “σπρώξετε με δύναμη” τη χειρολαβή της πόρτας με τη γροθιά σας. Οι οδηγίες διαφέρουν ανάλογα με το χρώμα της λαβής.

CR-Cars-Inline-2018-Land-Rover-Velar-handle-OUT-10-17

Αλλά αυτές οι μέθοδοι δεν είναι άμεσα εμφανείς ή εύκολες στη χρήση, επομένως θα πρέπει να μάθετε πώς να τις χειρίζεστε πριν καταλήξετε κλειδωμένοι έξω με εξαντλημένη μπαταρία ή σε άλλο είδος έκτακτης ανάγκης. Να είστε προετοιμασμένοι. Το Genesis G90 αφιερώνει 40 σελίδες του εγχειριδίου χρήσης του σε διάφορες μεθόδους ξεκλειδώματος των πορτών από έξω.

Ένας άλλος λόγος για να μελετήσετε εκ των προτέρων: Ορισμένα από αυτά τα αυτοκίνητα διαθέτουν επίσης ηλεκτρονικούς μηχανισμούς απελευθέρωσης στα ντουλαπάκια τους, καθιστώντας αδύνατη την πρόσβαση σε έντυπα εγχειρίδια χρήσης εάν κλειδωθούν μέσα. Άλλα διαθέτουν εικονικά εγχειρίδια χρήσης που μπορεί να μην είναι προσβάσιμα εάν είστε σταθμευμένοι κάπου χωρίς σύνδεση στο τηλέφωνο ή στο διαδίκτυο, ή μια κάρτα-κλειδί που θα θέλετε να αποθηκεύσετε στο πορτοφόλι ή την τσάντα σας.

Πολλά οχήματα με επίπεδες εξωτερικές χειρολαβές πόρτας διαθέτουν επίσης κλειδιά μέσω τηλεφώνου ή λειτουργίες απομακρυσμένου κλειδώματος/ξεκλειδώματος που μπορούν να χρησιμοποιηθούν εάν κλειδωθείτε έξω από το όχημα. Εξοικειωθείτε με αυτά πριν χρειαστεί να τα χρησιμοποιήσετε.

Πηγή: www.consumerreports.org

Δείτε επίσης

Φώτα αυτοκινήτου: Δεν ανάβει η μεγάλη σκάλα – 9 πιθανές αιτίες

Φώτα αυτοκινήτου: Δεν ανάβει η μεγάλη σκάλα – 9 πιθανές αιτίες

Σήμα της Renault: Το κρυφό μήνυμα πίσω από το γαλλικό διαμάντι

Σήμα της Renault: Το κρυφό μήνυμα πίσω από το γαλλικό διαμάντι

Mercedes: Χωρίς… φρένα τα νέα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα

Mercedes: Χωρίς… φρένα τα νέα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα

F1: Σαμποτάζ της Mercedes στον Hamilton; Τι λέει ο διευθυντής της ομάδας

F1: Σαμποτάζ της Mercedes στον Hamilton; Τι λέει ο διευθυντής της ομάδας

Μεταχειρισμένα: Τι προσέχω όταν αγοράζω από «δεύτερο χέρι»;

Μεταχειρισμένα: Τι προσέχω όταν αγοράζω από «δεύτερο χέρι»;

Το κρυφό μήνυμα πίσω από το σήμα της Hyundai – Μήπως νόμιζες οτι ήταν απλά το γράμμα «H»;

Το κρυφό μήνυμα πίσω από το σήμα της Hyundai – Μήπως νόμιζες οτι ήταν απλά το γράμμα «H»;