Τι είναι η λευκή σκόνη που βγάζουν οι αερόσακοι; Είναι επικίνδυνη;

Τι είναι η λευκή σκόνη που βγάζουν οι αερόσακοι; Είναι επικίνδυνη;

Αν έχεις δει ποτέ σε κάποιο βίντεο, έναν αερόσακο να ενεργοποιείται πιθανότατα έχεις παρατηρήσει και ένα σύννεφο λευκής σκόνης που απελευθερώνεται την ίδια στιγμή. Τι ακριβώς είναι;

Αυτή η σκόνη προέρχεται τόσο από το εξωτερικό του αερόσακου όσο και από το εσωτερικό μηχανισμό που τον ενεργοποιεί. Κάθε σωματίδιο έχει το δικό του ρόλο, και  στις περισσότερες περιπτώσεις δεν αποτελεί σοβαρό κίνδυνο για την υγεία.

Δύο είδη σκόνης: Ταλκ εξωτερικά, νιτρώδες νάτριο εσωτερικά

Η σκόνη που καλύπτει την εξωτερική επιφάνεια του αερόσακου είναι ταλκ ή κορν φλάουρ, υλικά εντελώς αθώα και ακίνδυνα, παρόμοια με αυτά που μπορούμε να βρούμε στην κουζίνα μας. Ο λόγος ύπαρξης τους στον αερόσακο;  Οι κατασκευαστές τα χρησιμοποιούν για να λιπαίνουν το ύφασμα του , ώστε να ξεδιπλωθεί χωρίς εμπλοκές όταν ενεργοποιηθεί. Η «λευκή καπνίλα» που φαίνεται όταν ανοίγει ο αερόσακος είναι στην πραγματικότητα αυτό το υλικό που διασκορπίζεται στον αέρα.

Αντίθετα, το υλικό που υπάρχει στο εσωτερικό της μονάδας ενεργοποίησης του αερόσακου είναι πολύ πιο σύνθετο και χημικά ενεργό: πρόκειται για νιτρώδες νάτριο , μια ουσία που ενεργοποιείται από σπινθήρα υψηλής έντασης. Όταν αυτό το υλικό θερμανθεί, μετατρέπεται στιγμιαία σε άζωτο αέριο, το οποίο με μεγάλη ταχύτητα γεμίζει τον αερόσακο και τον εκτοξεύει προς τα έξω με τεράστια πίεση.

Αερόσακοι: Είναι η χημική ουσία επικίνδυνη;

Το νιτρώδες νάτριο είναι εξαιρετικά τοξικό, καθώς μπλοκάρει την ικανότητα των κυττάρων του σώματος να επεξεργάζονται το οξυγόνο. Η κατάποση ή εισπνοή του μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στην καρδιά και τον εγκέφαλο. Τα καλά νέα είναι ότι ο σχεδιασμός του αερόσακου αποτρέπει σχεδόν πλήρως κάθε πιθανότητα έκθεσης σε αυτό το υλικό:

  • Το νιτρώδες νάτριο φυλάσσεται σε σφραγισμένο μεταλλικό δοχείο, καλά προστατευμένο στο εσωτερικό του τιμονιού.
  • Κατά την ενεργοποίηση, η χημική ουσία μετατρέπεται άμεσα σε άζωτο, το οποίο είναι απολύτως αβλαβές.
  • Μετά την εκτόνωση, δεν μένει ίχνος του νιτρώδους νατρίου μέσα στον αερόσακο.

Η μόνη περίπτωση κινδύνου είναι να τοποθετήσεις μεταχειρισμένο αερόσακο που δεν έχει ενεργοποιηθεί και έχει υποστεί ζημιά, οπότε υπάρχει πιθανότητα να εκτεθείς σε σωματίδια ή κατάλοιπα του υλικού.

Τι να προσέξεις

  • Η εξωτερική σκόνη (ταλκ ή άμυλο) μπορεί να προκαλέσει ήπιο ερεθισμό στα μάτια ή στο δέρμα, οπότε μετά από ενεργοποίηση αερόσακου καλό είναι να ξεπλυθείς με νερό και να πλύνεις τα χέρια σου με σαπούνι.
  • Αν συμμετέχεις στην αντικατάσταση ή απόρριψη ενός παλιού αερόσακου, φρόντισε να μην ανοίξεις μονάδα που δεν έχει ενεργοποιηθεί και να απευθυνθείς σε επαγγελματία.
  • Οι υψηλές τιμές των αερόσακων οφείλονται μεταξύ άλλων και στην πολύπλοκη προστασία γύρω από το μηχανισμό ενεργοποίησης, για να εξασφαλιστεί η απόλυτη ασφάλεια.

 

Δείτε επίσης

F1: Επιστροφή Alonso στην Alpine; Τι είπε στα διεθνή μέσα στενός του συνεργάτης

F1: Επιστροφή Alonso στην Alpine; Τι είπε στα διεθνή μέσα στενός του συνεργάτης

Smart: Επιστρέφει το Roadster σε ηλεκτρική έκδοση;

Smart: Επιστρέφει το Roadster σε ηλεκτρική έκδοση;

F1 – Αποκάλυψη «βόμβα» από Nico Rosberg: Η Ferrari σκέφτεται σοβαρά να μεταφερθεί στην Βρετανία

F1 – Αποκάλυψη «βόμβα» από Nico Rosberg: Η Ferrari σκέφτεται σοβαρά να μεταφερθεί στην Βρετανία

Χάνει η μπαταρία του αυτοκινήτου φορτίο όταν δεν χρησιμοποιείται; Τι είναι η «παρασιτική αποφόρτιση»

Χάνει η μπαταρία του αυτοκινήτου φορτίο όταν δεν χρησιμοποιείται; Τι είναι η «παρασιτική αποφόρτιση»

Βελτιώνεται η κατανάλωση καυσίμου αν αλλάξεις το υγρό μετάδοσης στο κιβώτιο ταχυτήτων;

Βελτιώνεται η κατανάλωση καυσίμου αν αλλάξεις το υγρό μετάδοσης στο κιβώτιο ταχυτήτων;

Honda Super EV: Έρχεται νέο ηλεκτρικό πόλης που θυμίζει ιαπωνικό kei car

Honda Super EV: Έρχεται νέο ηλεκτρικό πόλης που θυμίζει ιαπωνικό kei car