Τι πρέπει να γνωρίζεις όταν περιστρέφεις μόνος σου τα ελαστικά του αυτοκινήτου στο σπίτι

Τι πρέπει να γνωρίζεις όταν περιστρέφεις μόνος σου τα ελαστικά του αυτοκινήτου στο σπίτι

Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για να κάνεις σωστά την περιστροφή των ελαστικών στο σπίτι, χωρίς να βλάψεις το αυτοκίνητό σου ή την ασφάλειά σου.

Οι περισσότεροι οδηγοί που βασίζονται καθημερινά στο αυτοκίνητό τους γνωρίζουν ότι απαιτείται τακτική συντήρηση για να διατηρείται σε άριστη κατάσταση. Αυτή η συντήρηση αφορά όλα τα μέρη του αυτοκινήτου  και τα ελαστικά δεν αποτελούν εξαίρεση. Αν θέλεις να αποφύγεις την πρόωρη αντικατάστασή τους, πρέπει να τους δίνεις συχνή προσοχή. Με σωστή φροντίδα, τα καινούρια λάστιχα μπορούν να διαρκέσουν από τρία έως πέντε χρόνια, και ένα βασικό κομμάτι αυτής της διάρκειας εξαρτάται από το πόσο συχνά τα περιστρέφεις.

Η περιστροφή των ελαστικών σημαίνει ότι μετακινείς τα μπροστινά στον πίσω άξονα και τα πίσω στον μπροστινό. Αυτή η διαδικασία είναι σημαντική για να διατηρείς την καλή κατάσταση των ελαστικών, επειδή η φθορά τους διαφέρει ανάλογα με το πού βρίσκονται στο όχημα. Συνήθως, μαζί με την περιστροφή γίνεται και ζυγοστάθμιση ,μια διαδικασία που περιλαμβάνει την τοποθέτηση των ελαστικών σε μηχάνημα που τα περιστρέφει για να εντοπίσει κραδασμούς. Ο τεχνικός στη συνέχεια προσθέτει ειδικά βαρίδια στις ζάντες για να εξισορροπήσει τις δονήσεις και να προσφέρει ομαλότερη οδήγηση.

Αν και πολλοί απευθύνονται σε συνεργεία ή καταστήματα ελαστικών για αυτή την εργασία, δεν είναι απαραίτητα υποχρεωτικό. Αν έχεις τα σωστά εργαλεία – μπορείς να κάνεις μόνος σου την περιστροφή στο σπίτι. Πριν ξεκινήσεις όμως, υπάρχουν μερικά βασικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις.

Μάθε τα πιο συνηθισμένα μοτίβα περιστροφής στα ελαστικά

Η πιο βασική περιστροφή είναι απλή: μετακινείς τα μπροστινά λάστιχα πίσω και τα πίσω μπροστά, χωρίς αλλαγή πλευράς. Όμως, αυτό δεν είναι πάντα το ιδανικό μοτίβο για κάθε όχημα. Ανάλογα με το σύστημα κίνησης του αυτοκινήτου σου, δηλαδή αν είναι πισωκίνητο, προσθιοκίνητο ή τετρακίνητο, υπάρχουν και άλλα, πιο κατάλληλα μοτίβα.

Για πισωκίνητα οχήματα, τα πίσω λάστιχα μετακινούνται μπροστά χωρίς να αλλάξουν πλευρά, ενώ τα μπροστινά πηγαίνουν πίσω αλλάζοντας πλευρά (π.χ. το μπροστινό αριστερό πάει πίσω δεξιά και το μπροστινό δεξί πάει πίσω αριστερά).

Για προσθιοκίνητα οχήματα, το μοτίβο είναι το αντίθετο: τα μπροστινά πηγαίνουν πίσω χωρίς αλλαγή πλευράς, ενώ τα πίσω μετακινούνται μπροστά αλλάζοντας πλευρά.

Για τετρακίνητα, ακολουθείς ένα μοτίβο «διπλού σταυρού» (X): και τα μπροστινά και τα πίσω λάστιχα αλλάζουν πλευρά όταν μετακινούνται στους αντίθετους άξονες.

Προσοχή όμως: αν το αυτοκίνητό σου έχει κατευθυντικά ελαστικά (δηλαδή λάστιχα που έχουν ένδειξη «outside» ή βέλη στο πλαϊνό μέρος), δεν πρέπει να τα αλλάξεις πλευρά. Σε αυτή την περίπτωση, κάνεις την απλή εναλλαγή μπροστά-πίσω χωρίς αλλαγή πλευράς.

Υπάρχουν και άλλοι τύποι μοτίβων, π.χ. για φορτηγά με διπλά πίσω λάστιχα, αλλά οι τέσσερις που αναφέραμε καλύπτουν τη μεγάλη πλειονότητα των οχημάτων.

Δεν μπορείς να κάνεις ζυγοστάθμιση στο σπίτι, αλλά πρέπει να σφίξεις σωστά τις βίδες

Η περιστροφή δεν είναι το μόνο που πρέπει να γνωρίζεις. Το πιθανότερο είναι ότι δεν θα μπορέσεις να κάνεις ζυγοστάθμιση στο σπίτι, εκτός κι αν έχεις πρόσβαση σε επαγγελματικό εξοπλισμό, κάτι σπάνιο για έναν ιδιώτη. Αν και η ζυγοστάθμιση δεν είναι απολύτως απαραίτητη για την περιστροφή, είναι αρκετά σημαντική για τη φθορά των ελαστικών και τη συμπεριφορά του οχήματος στο δρόμο. Αν μπορείς, καλό είναι να την κάνεις σε συνεργείο, έστω και αν κάνεις μόνος σου την περιστροφή.

Το πιο κρίσιμο όμως βήμα στο σπίτι είναι το σωστό σφίξιμο των τροχών. Κάθε φορά που βγάζεις και ξαναβάζεις έναν τροχό, πρέπει να σφίξεις τα παξιμάδια με τη σωστή ροπή. Αυτό γίνεται για δύο λόγους: πρώτον, για να μην φύγουν οι τροχοί όσο οδηγείς, και δεύτερον για να μην στραβώσουν οι δίσκοι των φρένων από άνισο σφίξιμο.

Για να το κάνεις σωστά, χρειάζεσαι ένα κλειδί ροπής . Μπορείς να το αγοράσεις ή να το νοικιάσεις από καταστήματα με είδη αυτοκινήτου. Στη συνέχεια, βρες τις εργοστασιακές τιμές ροπής για το δικό σου αυτοκίνητο, είτε από το εγχειρίδιο χρήσης είτε ψάχνοντας στο ίντερνετ. Ρύθμισε το κλειδί ανάλογα και σφίξε τα παξιμάδια σε σταυρωτό μοτίβο (δηλαδή όχι κυκλικά αλλά εναλλάξ απέναντι), για να εξασφαλίσεις ομοιόμορφο σφίξιμο.

Είναι μια απλή αλλά πολύ σημαντική διαδικασία για την ασφάλειά σου και την καλή κατάσταση του αυτοκινήτου σου.

 

Δείτε επίσης

F1 – Hamilton: «Μόλις ξεκίνησα – Είμαι εδώ για να νικήσω με τη Ferrari»

F1 – Hamilton: «Μόλις ξεκίνησα – Είμαι εδώ για να νικήσω με τη Ferrari»

F1: Είναι ο Isaac Hadjar ο εκλεκτός «2ος» της Red Bull;

F1: Είναι ο Isaac Hadjar ο εκλεκτός «2ος» της Red Bull;

Αυτό είναι το «μεγαλύτερο πρόβλημα» των σύγχρονων αυτοκινήτων, σύμφωνα με νέα έρευνα

Αυτό είναι το «μεγαλύτερο πρόβλημα» των σύγχρονων αυτοκινήτων, σύμφωνα με νέα έρευνα

Ήξερες ότι μερικά μοντέλα της Mercedes έχουν δυο μπαταρίες αντί για μια;

Ήξερες ότι μερικά μοντέλα της Mercedes έχουν δυο μπαταρίες αντί για μια;

Ετοιμάζει δύο νέα μοντέλα η Ferrari – Τι γνωρίζουμε ως σήμερα

Ετοιμάζει δύο νέα μοντέλα η Ferrari – Τι γνωρίζουμε ως σήμερα

Τακάκια φρένων: Πρέπει να αλλάζεις και τα 4 κάθε φορά;

Τακάκια φρένων: Πρέπει να αλλάζεις και τα 4 κάθε φορά;