Βενζίνη: Πώς επηρεάζει ο αριθμός οκτανίων την απόδοση του κινητήρα;

Βενζίνη: Πώς επηρεάζει ο αριθμός οκτανίων την απόδοση του κινητήρα;

Με μικρές διαφοροποιήσεις — ανάλογα με τις διεργασίες διύλισης και ανάμειξης που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή — όλοι οι βαθμοί βενζίνης περιέχουν την ίδια ποσότητα χημικής ενέργειας.

Όταν καίγονται, η premium (πολλών οκτανίων) βενζίνη και η απλή, καθώς και όλες οι βαθμίδες ενδιάμεσα, παρέχουν την ίδια ποσότητα θερμικής ενέργειας ή θερμότητας, την οποία ένας κινητήρας χρησιμοποιεί για να παράγει τη ισχύ που κινεί το όχημα.

Ωστόσο, υπάρχει και μια άλλη πλευρά αυτού του ερωτήματος, σημειώνει ο Ahmed Ghoniem, Καθηγητής Μηχανολογίας στο MIT: Πόση από αυτή την ακατέργαστη θερμική ενέργεια μπορεί πραγματικά να μετατρέψει ο κινητήρας σε μηχανική ενέργεια;

«Μπορεί κανείς να υποστηρίξει ότι η χρήση καυσίμων πολλών οκτανίων στο σωστό κινητήρα, οδηγεί τελικά σε περισσότερη μηχανική ισχύ με την ίδια ποσότητα καυσίμου», λέει.

Με άλλα λόγια, τα καύσιμα πολλών οκτανίων, προσφέρουν ένα πλεονέκτημα σε ορισμένα αυτοκίνητα, αλλά όχι σε άλλα.

Επιτρέπουν σε κινητήρες υψηλής απόδοσης, (ιδιαίτερα σε εκείνους με υψηλότερο λόγο συμπίεσης) να καίνε βενζίνη σε υψηλότερες πιέσεις και θερμοκρασίες.

Αυτές οι συνθήκες τη στιγμή της καύσης, δημιουργούν καλύτερη θερμοδυναμική απόδοση, ώστε ένα μεγαλύτερο ποσοστό της θερμικής ενέργειας της βενζίνης να μετατρέπεται σε ισχύ του κινητήρα.

Ο αριθμός των οκτανίων, είναι ένα μέτρο απόδοσης υπό πίεση. Δηλαδή πόσο ομοιόμορφα θα καεί η βενζίνη υπό δύσκολες συνθήκες, όπως μία σκληρή επιτάχυνση.

Ιδανικά, η βενζίνη μέσα στον κύλινδρο ενός κινητήρα καίγεται με τη διάδοση ενός κύματος φλόγας, που προκαλείται από το σπινθήρα του κυλίνδρου. Αυτό, επιτρέπει μια ομαλή μεταφορά ισχύος στον στροφαλοφόρο άξονα του κινητήρα και στους τροχούς του αυτοκινήτου.

Αλλά σε υψηλότερες πιέσεις ή θερμοκρασίες, μικρές ποσότητες βενζίνης μπορούν να αναφλεγούν πρόωρα ή να αυταναφλεγούν, δημιουργώντας έναν χαρακτηριστικό «χτύπο».

Η βενζίνη με υψηλότερο αριθμό οκτανίων, δεν αυταναφλέγεται εύκολα και καίγεται πιο ομοιόμορφα από τα καύσιμα χαμηλότερων οκτανίων σε σκληρές συνθήκες.

Ωστόσο, οι σύγχρονοι κινητήρες με ηλεκτρονικούς αισθητήρες, εμποδίζουν την ανάφλεξη της βενζίνης χαμηλότερων οκτανίων.

Τα καύσιμα υψηλών οκτανίων, εξακολουθούν να προτιμώνται, όταν οι σχεδιαστές θέλουν καλύτερη επιτάχυνση και ισχύ εξόδου και είναι πρόθυμοι να δεχτούν έναν ελαφρώς πιο βαρύ κινητήρα, με υψηλότερα λειτουργικά κόστη.

Δείτε επίσης

F1: Το «μυστικό μήνυμα» του Lewis Hamilton στον Antonelli

F1: Το «μυστικό μήνυμα» του Lewis Hamilton στον Antonelli

Πόσο αξιόπιστα είναι τα CVT κιβώτια της Toyota; Να τι λένε οι οδηγοί

Πόσο αξιόπιστα είναι τα CVT κιβώτια της Toyota; Να τι λένε οι οδηγοί

F1 – Verstappen για FIA: «Θετική αρχή» η αλλαγή στον κανονισμό για τα… «γαλλικά» των οδηγών

F1 – Verstappen για FIA: «Θετική αρχή» η αλλαγή στον κανονισμό για τα… «γαλλικά» των οδηγών

F1: Απαντά σε Red Bull ο Piastri μετά τον έλεγχο της FIA στο μονοθέσιο της McLaren

F1: Απαντά σε Red Bull ο Piastri μετά τον έλεγχο της FIA στο μονοθέσιο της McLaren

Τι είναι ο υφασμάτινος βρόχος που υπάρχει στη ζώνη ασφαλείας στα αυτοκίνητα;

Τι είναι ο υφασμάτινος βρόχος που υπάρχει στη ζώνη ασφαλείας στα αυτοκίνητα;

Μπορείς να φορτίσεις την μπαταρία του αυτοκινήτου χωρίς να την αποσυνδέσεις; Ναι – και να πώς

Μπορείς να φορτίσεις την μπαταρία του αυτοκινήτου χωρίς να την αποσυνδέσεις; Ναι – και να πώς