Ακούς θόρυβο από τα ελαστικά σου; Δες πώς το σχέδιο πέλματος επηρεάζει τον ήχο

Ακούς θόρυβο από τα ελαστικά σου; Δες πώς το σχέδιο πέλματος επηρεάζει τον ήχο

Το μοτίβο στο πέλμα του ελαστικού επηρεάζει άμεσα τον θόρυβο κύλισης – να πώς και γιατί

Αν έχεις ενοχληθεί ποτέ από τον θόρυβο των ελαστικών του αυτοκινήτου σου, τότε ίσως πρέπει να ρίξεις μια πιο προσεκτική ματιά στο σχέδιο του πέλματος. Αν και υπάρχουν πολλοί λόγοι που μπορεί να προκαλούν τον ήχο κατά την κύλιση, το μεγαλύτερο μέρος του οφείλεται στην ίδια τη δομή και σχεδίαση του ελαστικού.

Κάθε ελαστικό είναι φτιαγμένο για να αποδίδει σε συγκεκριμένους τύπους δρόμου, γι’ αυτό και υπάρχουν τόσα διαφορετικά σχέδια και είδη ελαστικών, ανάλογα με τη χρήση. Το μοτίβο του πέλματος παίζει κρίσιμο ρόλο τόσο στο πόσο θόρυβο κάνει ένα ελαστικό, όσο και στη διάρκεια ζωής του, αλλά και στην πρόσφυσή του στον δρόμο.

Για παράδειγμα, τα off-road ελαστικά έχουν μεγάλες αυλακώσεις και «μπλοκ» στο πέλμα, που παράγουν πιο έντονο θόρυβο. Αντίθετα, τα ελαστικά για καθημερινή χρήση έχουν μικρότερα και πιο πυκνά μοτίβα, που μειώνουν σημαντικά τον θόρυβο στην άσφαλτο.

Ελαστικά: Πώς επηρεάζει ο σχεδιασμός του πέλματος τον θόρυβο

Το σχέδιο του πέλματος διαμορφώνεται από επιμέρους μπλοκ, των οποίων το μέγεθος, η απόσταση μεταξύ τους και ο «ρυθμός επανάληψης» , που ονομάζεται pitch , καθορίζουν τον θόρυβο που παράγει το ελαστικό.

Το pitch είναι ουσιαστικά η επανάληψη του ίδιου μοτίβου γύρω από την περιφέρεια του ελαστικού. Όταν το μοτίβο επαναλαμβάνεται με σταθερό ρυθμό, δημιουργείται ένας μονότονος και συνεχόμενος ήχος, κάτι σαν βουητό. Αντίθετα, όταν οι μπλοκ έχουν διαφορετικά μεγέθη και εναλλάσσονται, ο ήχος διασπάται και γίνεται πιο ουδέτερος, λιγότερο ενοχλητικός για το αυτί.

Μεγαλύτερα μπλοκ και λιγότερες επαναλήψεις συνήθως σημαίνουν λιγότερος θόρυβος, καθώς περιορίζονται τα κενά αέρα που προκαλούν ήχους κατά την κύλιση.

Πώς μειώνουν οι κατασκευαστές τον θόρυβο

Για να μειώσουν τον θόρυβο, οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν τεχνικές όπως το multi-pitch design: μεταβάλλουν δηλαδή το μέγεθος, το σχήμα και τη θέση των μπλοκ στο πέλμα, ώστε ο παραγόμενος ήχος να είναι όσο το δυνατόν πιο τυχαίος , άρα λιγότερο αντιληπτός.

Μια άλλη στρατηγική είναι η ευθυγράμμιση των πλευρικών αυλακώσεων με τα παρακείμενα μπλοκ, ώστε να περιορίζονται οι θύλακες αέρα. Με τη σύγχρονη τεχνολογία, οι μηχανικοί έχουν μεγάλη ευελιξία να προσαρμόσουν τον σχεδιασμό με στόχο την ελαχιστοποίηση του ήχου.

Ωστόσο, όλα είναι θέμα συμβιβασμών. Τα all-terrain ελαστικά έχουν μεγάλες εγκοπές και στιβαρά πέλματα, ιδανικά για εκτός δρόμου συνθήκες, αλλά δημιουργούν περισσότερο θόρυβο στον αυτοκινητόδρομο. Αντίστοιχα, τα χειμερινά ελαστικά διαθέτουν μικρότερα μπλοκ και υψηλότερο pitch για καλύτερη πρόσφυση σε χιόνι και πάγο, όμως και πάλι με κόστος στον ήχο.

Συμπέρασμα

Δεν υπάρχει «τέλειο» ελαστικό. Η επιλογή εξαρτάται από το πού και πώς οδηγείς. Αν η ησυχία είναι προτεραιότητα, τότε η προσοχή στο σχέδιο πέλματος και στα τεχνικά χαρακτηριστικά του ελαστικού είναι απαραίτητη.

 

Δείτε επίσης

F1:Ο Fred Vasseur «μπαίνει στη φωτιά» καθώς η Ferrari μένει πίσω στη μάχη του τίτλου

F1:Ο Fred Vasseur «μπαίνει στη φωτιά» καθώς η Ferrari μένει πίσω στη μάχη του τίτλου

F1:Η Red Bull ποντάρει στις αναβαθμίσεις της Imola και βάζει στο στόχαστρο την McLaren

F1:Η Red Bull ποντάρει στις αναβαθμίσεις της Imola και βάζει στο στόχαστρο την McLaren

Βενζίνη ή πετρέλαιο: Ποιο καύσιμο ρυπαίνει περισσότερο;

Βενζίνη ή πετρέλαιο: Ποιο καύσιμο ρυπαίνει περισσότερο;

Φθηνά ή ακριβά μπουζί: Ποια είναι η διαφορά και αξίζει να δώσεις παραπάνω λεφτά;

Φθηνά ή ακριβά μπουζί: Ποια είναι η διαφορά και αξίζει να δώσεις παραπάνω λεφτά;

F1:«O Hamilton δεν τελείωσε – Μην ακούτε τα social media» υποστηρίζει ο Prost

F1:«O Hamilton δεν τελείωσε – Μην ακούτε τα social media» υποστηρίζει ο Prost

F1:«Μόνο σε πίστες χωρίς προσπεράσεις μπορώ να νικήσω τη McLaren» λέει ο Verstappen

F1:«Μόνο σε πίστες χωρίς προσπεράσεις μπορώ να νικήσω τη McLaren» λέει ο Verstappen