Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Τιμές 2025 - Πόσο έχουν πέσει σε σχέση με το 2018;

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Τιμές 2025 - Πόσο έχουν πέσει σε σχέση με το 2018;

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Τιμές 2025 –  Τα ηλεκτρικά βελτιώνονται άλλα τι γίνεται με το κόστος αγοράς; Έχουν πέσει η έχουν ανέβει σε σχέση με το 2018, όταν άρχισαν να μπαίνουν με δυναμική στη ζωή μας;

Ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια στην ευρεία υιοθέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως είναι η υψηλή τους τιμή. Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι γενικά ακριβότερα από τα αντίστοιχα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Αυτή η διαφορά τιμής οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο υψηλό κόστος παραγωγής τους.

Η ανάπτυξη και η κατασκευή μπαταριών είναι σύνθετη και δαπανηρή διαδικασία. Παράλληλα, γεωπολιτικοί παράγοντες που σχετίζονται με την προμήθεια πρώτων υλών, όπως το λίθιο και το κοβάλτιο(απαραίτητα για τις μπαταρίες) επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο το κόστος.

Ωστόσο, η μείωση της τιμής αποτελεί κλειδί για την αύξηση της ζήτησης.

Σύμφωνα με τον βασικό κανόνα της οικονομίας, η ζήτηση αυξάνεται όταν η τιμή προσεγγίζει τις δυνατότητες των καταναλωτών. Παρ’ όλα αυτά, η διαδικασία αυτή καθυστερεί και προχωράει με αργά βήματα, κυρίως λόγω στρεβλώσεων όπως δασμοί στο εμπόριο, ελλιπείς εγκαταστάσεις φορτιστών και αδύναμα κυβερνητικά κίνητρα.

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Τιμές 2025 – 11% μείωση σε σχέση με το 2018

Μέσα σε έξι χρόνια, η μέση τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη μειώθηκε κατά 11%. Η εξέλιξη και η σημαντική μείωση των τιμών δείχνει ότι έχουν γίνει βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση, παρόλα αυτά όχι αρκετά, ώστε να πείσε το μεγαλύτερο μέρος των οδηγών.

Οι αριθμοί μας έρχονται τη μελέτη της JATO Dynamics, που παρουσιάστηκε στη Ρώμη κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης «From 100 to 5 per cent». Μάλιστα η μείωση των τιμών κατά 11% από το 2018 έως το 2024 περιλαμβάνει και την προσαρμογή στις τιμές του πληθωρισμού. 

Στις Ηνωμένες Πολιτείες η μείωση ήταν ακόμη πιο εντυπωσιακή, φτάνοντας το 26% μέσα στην ίδια περίοδο.

Ανέβηκαν ή κατέβηκαν σε τιμή τα αυτοκίνητα με θερμικά μοτέρ;

Αντίθετα, οι τιμές των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης αυξήθηκαν. Στην Ευρώπη, οι μέσες τιμές βενζινοκίνητων, πετρελαιοκίνητων και ήπια υβριδικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 7% την ίδια περίοδο. Άμεσο αποτέλεσμα είναι να «κόψει η ψαλίδα» ανάμεσα στα EVs και τα αυτοκίνητα που τρέχουν με παραδοσιακά καύσιμα.

Το 2018, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν κατά 42% ακριβότερα από τα αντίστοιχα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Το 2024, η διαφορά αυτή μειώθηκε στο 19%. Αν και παραμένει σημαντική, η μείωση αυτή κάνει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πιο προσιτά στους καταναλωτές.

Μπορεί να ασπαστεί η αγορά μαζικά τον ηλεκτρισμό;

Παρά τις μειώσεις στις τιμές, η μαζική υιοθέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε Ευρώπη και ΗΠΑ, δεν έχει συμβεί ακόμη. «Λαμπρή» εξαίρεση αποτελεί η Νορβηγία, όπου 9 στα 10 στα αυτοκίνητα που πωλούνται είναι ηλεκτρικά.

Στην Κίνα, ωστόσο, η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική. Το 2024, περίπου το 51% των παγκόσμιων πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων πραγματοποιήθηκε εκεί. Η Κίνα κατάφερε να μειώσει δραματικά τις τιμές μέσω οικονομιών κλίμακας και ελέγχου της αλυσίδας εφοδιασμού για την κατασκευή μπαταριών.

Υπάρχει φως στο τούνελ του ηλεκτρισμού;

Η Ευρώπη και οι Ηνωμένες Πολιτείες βρίσκονται πίσω από την Κίνα όσον αφορά την ανάπτυξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Ο κύριος λόγος είναι η αδυναμία εξασφάλισης της εφοδιαστικής αλυσίδας για την παραγωγή μπαταριών, κάτι που ανεβάζει αρκετά το κόστος παραγωγής και κάνει την τελική τιμή των ηλεκτρικών «απαγορευτική» για πολλούς οδηγούς.

Παρόλα αυτά, η εισαγωγή πιο οικονομικών μοντέλων το 2025 αναμένεται να βελτιώσει κάπως τις τιμές. Ήδη κυκλοφορούν μοντέλα με αξιοπρεπή αυτονομία και κόστος αγοράς κάτω των 20.000 €, ενώ η Tesla αναμένεται να φέρει και αυτή ένα πιο προσιτό και οικονομικό μοντέλο μέσα στο επόμενο έτος.

Με την πάροδο του χρόνου, το κόστος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα πλησιάσει ακόμη περισσότερο αυτό των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, δίνοντας στους καταναλωτές περισσότερες επιλογές.

Η μείωση του κόστους αποτελεί σημαντικό βήμα προς την πλήρη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, και, παρότι τα σημάδια είναι ενθαρρυντικά, υπάρχει ακόμη δρόμος.

Δείτε επίσης

Με αυτή τη μεθόδο θα κρατήσεις ποντίκια και έντομα μακριά από το αυτοκίνητο σου

Με αυτή τη μεθόδο θα κρατήσεις ποντίκια και έντομα μακριά από το αυτοκίνητο σου

F1:Η Red Bull αντικαθιστά τον Liam Lawson με τον Yuki Tsunoda για το GP Ιαπωνίας

F1:Η Red Bull αντικαθιστά τον Liam Lawson με τον Yuki Tsunoda για το GP Ιαπωνίας

F1: Η Ferrari κινδύνευει να χάσει την εμπιστοσύνη του Lewis Hamilton

F1: Η Ferrari κινδύνευει να χάσει την εμπιστοσύνη του Lewis Hamilton

Tesla: Συνεχίζουν οι πτώσεις των πωλήσεων και τον Φεβρουάριο

Tesla: Συνεχίζουν οι πτώσεις των πωλήσεων και τον Φεβρουάριο

Λάδι κινητήρα 0W-8: Γιατί είναι πιο ακριβό και ποια αυτοκίνητα το χρησιμοποιούν;

Λάδι κινητήρα 0W-8: Γιατί είναι πιο ακριβό και ποια αυτοκίνητα το χρησιμοποιούν;

Τι κάνεις αν οδηγείς και ανάψει το λαμπάκι των φρένων

Τι κάνεις αν οδηγείς και ανάψει το λαμπάκι των φρένων