Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Ποιες είναι οι διαφορές με τα παραδοσιακά αυτοκίνητα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Ποιες είναι οι διαφορές με τα παραδοσιακά αυτοκίνητα

Όλοι έχουμε ακούσει για τον Elon Musk, τον κάπως εκκεντρικό επιχειρηματία και λάτρη της τεχνολογίας.

Ο πλουσιότερος άνθρωπος του πλανήτη συγκεντρώνει πάνω του τα φλας της δημοσιότητας καθημερινά, ειδικά δεδομένων των εξελίξεων με το πιο πρόσφατο απόκτημά του, που δεν είναι άλλο από το  X (πρώην Twitter). Αλλά ο κύριος λόγος για τον οποίο τράβηξε την προσοχή μας αρχικά ήταν το γεγονός ότι έφερε με την Tesla στο προσκήνιο τα ηλεκτρικά οχήματα.

Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη έφτασαν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα το 2022 με 3,1 εκατομμύρια μονάδες, σημειώνοντας αύξηση 58% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Πώς όμως λειτουργούν και ποιος είναι οι καθοριστικές τους διαφορές σε σχέση με τα αυτοκίνητα που οδηγούμε καθημερινά;

Τι υπάρχει κάτι από το καπό;

Υπάρχουν, φυσικά, διαφορές μεταξύ ενός παραδοσιακού οχήματος που κινείται με ορυκτά καύσιμα και ενός ηλεκτροκίνητου. Και οι περισσότερες από αυτές βρίσκονται κάτω από το καπό.

Η πρώτη σημαντική διαφορά είναι ο κινητήρας. Σε ένα βενζινοκίνητο όχημα υπάρχει ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης που λειτουργεί με βάση την αρχή ότι όταν ένα μείγμα καυσίμου και αέρα συμπιέζεται και αναφλέγεται, δημιουργείται έκρηξη.

Με έναν πολύ απλοϊκό τρόπο, η ενέργεια από αυτή την έκρηξη χρησιμοποιείται στη συνέχεια για να τροφοδοτήσει τον κινητήρα και να κινήσει το όχημα. Σε ένα ηλεκτρικό όχημα, από την άλλη πλευρά, ο κινητήρας είναι ηλεκτρικός και λειτουργεί χρησιμοποιώντας ηλεκτρομαγνήτες.

Η δεύτερη διαφορά είναι, ασφαλώς, η μπαταρία. Για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στον κινητήρα και τη λειτουργία του, τα ηλεκτρικά οχήματα είναι εξοπλισμένα με μπαταρίες. Αυτές βασίζονται κυρίως στην τεχνολογία ιόντων λιθίου, η οποία είναι παρόμοια με αυτή ενός κινητού τηλεφώνου.

Το τρίτο βασικό κομμάτι είναι ο μετατροπέας. Το ρεύμα που παρέχει η μπαταρία είναι συνεχές, αλλά ο κινητήρας, όπως το σεσουάρ σας, χρειάζεται εναλλασσόμενο ρεύμα για να λειτουργήσει. Και αυτό ακριβώς κάνει το inverter, μετατρέποντας το συνεχές ρεύμα σε εναλλασσόμενο.

Είναι όλα όπως φαίνονται με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Υποτίθεται ότι το κύριο πλεονέκτημα των ηλεκτρικών οχημάτων είναι η περιβαλλοντική τους συμβατότητα. Δεν υπάρχει καύση, επομένως δεν υπάρχει ούτε σύστημα εξαγωγής καυσαερίων ούτε και ρύπανση. Την ίδια στιγμή, υπάρχουν λιγότερα εξαρτήματα και επομένως απαιτείται λιγότερη συντήρηση, ενώ μικρότερος είναι και ο κίνδυνος βλάβης.

Όλα αυτά ακούγονται πολλά υποσχόμενα, αλλά τα πράγματα δεν είναι τόσο ξεκάθαρα όσο φαίνονται αρχικά.

Πρώτον, το κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι υψηλότερο από τα αντίστοιχα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, ακόμη και αν θεωρείται οικονομικότερο με την πάροδο του χρόνου λόγω των μικρότερων απαιτήσεων συντήρησης και του χαμηλότερου κόστους για την επαναφόρτιση της μπαταρίας.

Το δεύτερο πρόβλημα αφορά την πρόσβαση σε σταθμούς φόρτισης. Δεν έχουν όλοι την πολυτέλεια να έχουν ένα σπίτι εξοπλισμένο – ή ακόμη και που μπορεί να εξοπλιστεί – με έναν με φορτιστή. Ακόμα και με δεδομένο ότι ο αριθμός των σημείων φόρτισης αυξάνεται, δεν είναι τόσο εύκολο να βρει κανείς την απαραίτητη υποδομή κοντά στο σπίτι, ιδίως εκτός πόλεων και μεγάλων αστικών περιοχών.

Αλλά το σημαντικότερο μειονέκτημα των ηλεκτρικών οχημάτων είναι στην πραγματικότητα περιβαλλοντικό. Μπορεί τα ίδια τα οχήματα να μην εκπέμπουν ρύπους, όμως οι μπαταρίες που τροφοδοτούν τους κινητήρες κατασκευάζονται με ορυκτά που πρέπει να εξορύσσονται – μια διαδικασία που έχει τεράστιες οικολογικές επιπτώσεις στον πλανήτη μας.

Αν και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι τέλεια, και ίσως ποτέ δεν θα είναι, θεωρούνται γενικά ως η καλύτερη επιλογή που έχουμε για να μειώσουμε τις εκπομπές ρύπων των οχημάτων και την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, ιδίως καθώς η τεχνολογία πίσω από αυτά συνεχίζει να εξελίσσεται και να βελτιώνεται.


About the author


Δείτε επίσης

Formula1: Έγινε ο πρώτος “αγώνας” της χρονιάς! (Video)

Formula1: Έγινε ο πρώτος “αγώνας” της χρονιάς! (Video)

Formula1: Tότο Βολφ: “Είμαστε πρότυπα για όλο τον πλανήτη”!

Formula1: Tότο Βολφ: “Είμαστε πρότυπα για όλο τον πλανήτη”!

Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriole: Τελευταία προσφορά 18.000 δολάρια – Πότε λήγει η δημοπρασία

Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriole: Τελευταία προσφορά 18.000 δολάρια – Πότε λήγει η δημοπρασία

Suzuki Jimny: To επταθέσιο offroader μάς κλείνει το μάτι

Suzuki Jimny: To επταθέσιο offroader μάς κλείνει το μάτι

Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου Γενεύης: Η πιο μεγάλη στιγμή της Renault

Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου Γενεύης: Η πιο μεγάλη στιγμή της Renault

Ποια ζώδια βρίσκουν εύκολα πάρκινγκ;

Ποια ζώδια βρίσκουν εύκολα πάρκινγκ;