5 πράγματα που πρέπει να ελέγχετε στο αυτοκίνητο κάθε 1600 - 5000 χιλιόμετρα

5 πράγματα που πρέπει να ελέγχετε στο αυτοκίνητο κάθε 1600 - 5000 χιλιόμετρα

Το μυστικό για να διατηρήσετε ένα αυτοκίνητο για πολύ καιρό είναι η προληπτική συντήρηση. Ενώ οι πιο περίπλοκες μακροπρόθεσμες εργασίες συντήρησης μπορεί να χρειαστούν σωστή εξυπηρέτηση από ειδικό, υπάρχουν απλές κινήσεις ρουτίνας για φροντίδα που θα πρέπει να υιοθετήσετε για να διατηρήσετε το αυτοκίνητό σας σε καλή κατάσταση και να αποφύγετε προβλήματα που μπορεί να προκύψουν.

Έχουμε ορίσει τη συχνή συντήρηση μεταξύ 1.600 και 4.800 χιλιομέτρων, καθώς αυτό αντιστοιχεί σε μηνιαία έως τριμηνιαία οδήγηση για πολλούς ανθρώπους. Η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αυτοκινητοδρόμων δημοσίευσε δεδομένα το 2022 που αποκαλύπτουν ότι οι Αμερικανοί οδηγούν κατά μέσο όρο 21.730 χιλιόμετρα ετησίως, που μεταφράζεται σε 1.123 χιλιόμετρα το μήνα.

Οι περισσότερες ενέργειες που πρέπει να κάνετε στο αυτοκίνητό σας μηνιαίως είναι έλεγχοι. Σπάνια θα χρειαστεί να αντικαταστήσετε κάτι άμεσα. Το εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου σας έχει ήδη εκτιμήσει πότε χρειάζονται αντικατάσταση τα εξαρτήματα του οχήματός σας, και αν το ακολουθήσετε, θα είστε καλά στις περισσότερες περιπτώσεις. Σκοπός αυτών των μηνιαίων ελέγχων είναι να εντοπίσετε τυχόν ανωμαλίες και να λάβετε υπόψη άλλες μεταβλητές που το εγχειρίδιο ή το πρόγραμμα συντήρησης μπορεί να μην έλαβε υπόψη. Για παράδειγμα, η χρήση μεταχειρισμένων ελαστικών μπορεί να σημαίνει ότι θα φθαρούν πριν από το συνιστώμενο ορόσημο περιστροφής των ελαστικών σας, ή η ρύθμιση του αυτοκινήτου σας για επιδόσεις μπορεί να οδηγήσει σε ταχύτερη από τη συνηθισμένη φθορά των εξαρτημάτων.

Ελέγξτε τη στάθμη του λαδιού του κινητήρα

engine oil level

Η διατήρηση της στάθμης λαδιού κινητήρα σε επαρκώς υψηλό επίπεδο και η διασφάλιση της μη ύπαρξης ρύπων στο λάδι είναι ζωτικής σημασίας για τη συντήρηση του αυτοκινήτου σας. Γι’ αυτό πολλοί ειδικοί θα σας πουν να αλλάζετε το λάδι κινητήρα του αυτοκινήτου σας κάθε 8.000 έως 12.000 χιλιόμετρα. Παλαιότερα, ο γενικός κανόνας για τα αυτοκίνητα ήταν η αλλαγή λαδιού κινητήρα κάθε τρεις μήνες αλλά πολλά αυτοκίνητα των τελευταίων δύο δεκαετιών δεν χρειάζονται αλλαγή λαδιού τόσο συχνά.

Όταν το αυτοκίνητό σας διανύει κάθε 1.600 χιλιόμετρα, δεν βλάπτει να ελέγξετε τη στάθμη λαδιού κινητήρα. Πιθανότατα δεν χρειάζεται άμεση αντικατάσταση, αλλά μπορεί να έχει διαρροή χωρίς να το γνωρίζετε. Ακόμα και μια φθαρμένη φλάντζα ή ένα εσφαλμένα τοποθετημένο εξάρτημα μπορεί να προκαλέσει διαρροή. Μπορείτε να ελέγξετε τη στάθμη λαδιού κινητήρα αφαιρώντας και σκουπίζοντας το δοκιμαστικό δείκτη και στη συνέχεια τοποθετώντας το ξανά στη θέση του, ελέγχοντας αν η στάθμη βρίσκεται εντός του συνιστώμενου εύρους που αναγράφεται στο δοκιμαστικό δείκτη. Εάν παρατηρήσετε ότι είναι χαμηλότερο από όσο θα έπρεπε, αναζητήστε σημάδια διαρροής κάτω από το αυτοκίνητό σας.

Ένα άλλο πράγμα που πρέπει να προσέξετε όταν ελέγχετε το λάδι σας είναι η παρουσία ξένων υλικών μέσα στο λάδι κινητήρα. Αν εξετάσετε το λάδι και δείτε μεταλλικά σωματίδια, πρέπει να το μεταφέρετε σε συνεργείο άμεσα. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει μη φυσιολογική φθορά στον κινητήρα. Εάν το λάδι κινητήρα έχει αποχρωματιστεί ή έχει γίνει θολό, μπορεί να έχετε ψυκτικό υγρό στο λάδι σας, γεγονός που υποδεικνύει άλλο σοβαρό πρόβλημα, όπως βλάβη στην φλάντζα κεφαλής.

Ελέγξτε αν το ψυκτικό σας υγρό χρειάζεται συμπλήρωση

coolant

Το σύστημα ψύξης του αυτοκινήτου σας είναι εξίσου σημαντικό με τη λίπανσή του. Πιο συγκεκριμένα, το ψυκτικό υγρό είναι επίσης μέρος της λίπανσης του αυτοκινήτου σας. Αφού ελέγξετε το λάδι του αυτοκινήτου σας, το επόμενο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να δείτε αν έχετε χαμηλή στάθμη ψυκτικού υγρού. Κατασκευαστές όπως η Honda και η Toyota συνιστούν να αλλάζετε το ψυκτικό υγρό σας κάθε δύο χρόνια ή 48.000 χιλιόμετρα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να διαρρεύσει ή να εξατμιστεί πιο γρήγορα από το συνηθισμένο. Άλλωστε, πολλά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν πλαστικό περίβλημα θερμοστάτη, το οποίο είναι επιρρεπές σε ρωγμές και φθορές.

Άλλοι άνθρωποι συνιστούν να ελέγχετε το ψυκτικό υγρό σας κάθε εβδομάδα. Δεν υπάρχει τίποτα κακό σε αυτό. Αλλά εκτός εάν κάνετε συχνά μεγάλα ταξίδια ή περνάτε πολύ χρόνο στο δρόμο, μπορείτε να περιορίσετε τον έλεγχό σας στο ψυκτικό υγρό κάθε 1.600 έως 4.800 χιλιόμετρα. Επιλέξτε μια ημέρα μέσα σε αυτό το εύρος ορόσημων, ανοίξτε το χώρο του κινητήρα και κοιτάξτε το δοχείο ψυκτικού υγρού. Συνήθως είναι ένα διαφανές δοχείο με σωλήνα που οδηγεί στον κινητήρα. Έχει επίσης σημάνσεις ελάχιστου και μέγιστου επιπέδου, τα οποία μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να καταλάβετε πότε έχετε χαμηλή στάθμη.

Εάν συνέχεια δεν έχετε αρκετό ψυκτικό υγρό και δεν παρατηρείτε διαρροή, μπορεί να αντιμετωπίζετε εσωτερική διαρροή ψυκτικού υγρού. Εάν αυτό συνδυάζεται με οποιαδήποτε απώλεια ισχύος του κινητήρα ή περίεργα χρώματα καυσαερίων, θα πρέπει να πάτε το αυτοκίνητό σας σε συνεργείο σύντομα, επειδή μπορεί να υπάρχει βλάβη στην φλάντζα κεφαλής.

Ψάξτε για καμένους λαμπτήρες γύρω από το εξωτερικό

dead bulbs around the exterior

Οι λάμπες κάποια στιγμή θα χαλάσουν – είναι αναπόφευκτο κομμάτι της ζωής τους. Πολλά σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν τρόπο να σας ενημερώνουν όταν καίγεται μία από τις εξωτερικές σας λάμπες. Ορισμένα μπορεί να το κάνουν μέσω του συστήματος πληροφοριών ψυχαγωγίας ή του πίνακα οργάνων, αλλά ένας από τους πιο δημοφιλείς τρόπους είναι ο ήχος της γρήγορης λειτουργίας του φλας που ακούτε όταν χρησιμοποιείτε φλας. Αυτό υποδεικνύει ότι το σύστημα φώτων στροφής του αυτοκινήτου χρησιμοποιεί λιγότερη ενέργεια από όση πρέπει – συχνά σημαίνει ότι μια λάμπα έχει καεί.

Οι εξωτερικοί λαμπτήρες εκτός των προβολών είναι ένας υποτιμημένος αλλά σημαντικός παράγοντας ασφαλείας οδήγησης. Βρίσκονται εκεί για να διατηρήσουν την οδήγησή σας προβλέψιμη, ώστε οι άλλοι οδηγοί να μπορούν να προβλέψουν την επόμενη κίνησή σας. Για παράδειγμα, τα φώτα φρένων ενημερώνουν τους άλλους οδηγούς πότε σταματάτε και τα φλας ενημερώνουν τους οδηγούς ότι πρόκειται να στρίψετε. Έτσι, τα συμπεριλάβαμε στη λίστα μας με τα πράγματα που πρέπει να ελέγχετε μετά από κάθε 1.600 χιλιόμετρα.

Όταν ελέγχετε το αυτοκίνητό σας για καμένες λάμπες, ανάψτε το και ενεργοποιήστε τα φώτα έκτακτης ανάγκης. Περπατήστε γύρω από το αυτοκίνητο για να δείτε αν αναβοσβήνουν όλες οι λάμπες. Στη συνέχεια, ζητήστε από έναν φίλο να πατήσει τα φρένα ενώ το αυτοκίνητο είναι στη θέση στάθμευσης (parking) για να δείτε αν λειτουργούν όλα τα φώτα φρένων. Έπειτα, ελέγξτε το φως όπισθεν ζητώντας του να βάλει την ταχύτητα στην όπισθεν. Μην ξεχάσετε να ελέγξετε αν ανάβουν και οι λάμπες πινακίδας κυκλοφορίας. Τέλος, και πιο σημαντικό, ελέγξτε αν λειτουργούν σωστά όλες οι σκάλες των προβολών σας, τα πλαϊνά φώτα και τα φώτα ομίχλης.

Δείτε τις ζώνες και τους σωλήνες σας

A closeup shot of a machine with racks and pinions in a factory

Τα αυτοκίνητα μπορεί να φαίνονται σαν προηγμένη τεχνολογία, αλλά τα περισσότερα από αυτά κινούνται από απλούς ιμάντες, τροχαλίες και σωλήνες – και αυτά τα εξαρτήματα, όπως όλα τα πράγματα, μπορεί να χαλάσουν. Επειδή κατασκευάζονται κυρίως από καουτσούκ ή υλικά σαν καουτσούκ, είναι ιδιαίτερα επιρρεπή στη φθορά, παρόλο που είναι ζωτικής σημασίας για τη λειτουργία ενός οχήματος.

Τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης έχουν έναν ιμάντα συνδεδεμένο με το δυναμό. Φορτίζει την μπαταρία, κινεί τον συμπιεστή AC, λειτουργεί την αντλία νερού και τροφοδοτεί το ηλεκτρικό σύστημα όσο λειτουργεί ο κινητήρας, λαμβάνοντας μέρος της περιστροφικής του ενέργειας και χρησιμοποιώντας την για άλλες κρίσιμες λειτουργίες. Η άλλη πλευρά του νομίσματος είναι οι σωλήνες. Οι περισσότεροι δεν θα είναι ορατοί όταν σηκώνετε το καπό – ορισμένοι, όπως οι σωλήνες καυσίμου και οι γραμμές υγρού φρένων, δεν είναι εύκολο να εντοπιστούν – αλλά μερικοί από αυτούς, όπως οι σωλήνες εισαγωγής αέρα και ψυγείου, βρίσκονται εκεί για έλεγχο.

Ελέγχετέ τους για ρωγμές, φθορές και διαρροές περίπου κάθε 1.600 χιλιόμετρα. Αν τα παραμελήσετε, μπορεί να προκαλέσουν αρκετά σοβαρά προβλήματα σε απρόβλεπτες στιγμές.

Μετρήστε την πίεση των ελαστικών

man-using-air-pump-car-wheel (1)

Τα λάστιχα είναι ένα άλλο ουσιαστικό μέρος του αυτοκινήτου σας που χρειάζεται συχνό έλεγχο. Η περιστροφή των ελαστικών συχνά κερδίζει όλη την προσοχή, αλλά θα πρέπει να ελέγχετε την πίεση των ελαστικών εξίσου συχνά με τον έλεγχο για σημάδια φθοράς των ελαστικών. Η ελλιπής πίεση (ή η υπερβολική πίεση) οδηγεί σε κακή οδηγική συμπεριφορά, μειώνει τη διάρκεια ζωής των ελαστικών και αυξάνει τη φθορά των ελαστικών.

Ανατρέξτε στο εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου σας για να δείτε ποια PSI είναι η καλύτερη για τα λάστιχά σας και αποκτήστε ένα μετρητή για να ελέγξετε αν τα λάστιχά σας διατηρούνται σε αυτό το εύρος. Είναι απίθανο η πίεση των ελαστικών σας να αλλάξει δραματικά κάθε μήνα, αλλά όταν συμβαίνει, θα είστε ευγνώμονες που το εντοπίσατε εγκαίρως. Μπορεί επίσης να αποτελέσει έναν καλό τρόπο για να εντοπίσετε διαρροές και τρυπήματα στα λάστιχά σας. Μερικά τρυπήματα στα ελαστικά μπορεί να είναι μικροσκοπικά, σχεδόν ανεπαίσθητα μέχρι να παρατηρήσετε ότι ένα από τα λάστιχά σας χάνει αργά πίεση. Αυτό θα μπορούσε να σώσει τη ζωή σας και να μειώσει τον κίνδυνο αστοχίας των ελαστικών.

Ένας γρήγορος έλεγχος πίεσης μπορεί να σας βοηθήσει να διαγνώσετε και άλλα πράγματα, όπως για παράδειγμα εάν το λάστιχό σας είναι παλιό και φθαρμένο ή εάν έχει κάποια ζημιά ή εάν ο αέρας δεν είναι σφραγισμένος σωστά. Ένας έλεγχος κάθε μήνα ή τρίμηνο είναι αρκετά συχνά χωρίς να σας επιβαρύνει ιδιαίτερα.

Δείτε επίσης

Γιατί ο κλιματισμός του αυτοκινήτου βγάζει ζεστό αέρα;

Γιατί ο κλιματισμός του αυτοκινήτου βγάζει ζεστό αέρα;

Rolls-Royce: Ο νέος κινητήρας που μπορεί να αλλάξει τα πάντα

Rolls-Royce: Ο νέος κινητήρας που μπορεί να αλλάξει τα πάντα

Grand Prix Ουγγαρίας 2024: Νικητές και χαμένοι

Grand Prix Ουγγαρίας 2024: Νικητές και χαμένοι

Google Maps: Η νέα ρύθμιση στα κινητά – Τώρα ξέρει πότε παραβιάζετε το νόμο

Google Maps: Η νέα ρύθμιση στα κινητά – Τώρα ξέρει πότε παραβιάζετε το νόμο

Κουίζ: Πόσα ξέρεις για τους 4 τροχούς; Μόνο το 3% κάνει το 3/3

Κουίζ: Πόσα ξέρεις για τους 4 τροχούς; Μόνο το 3% κάνει το 3/3

Ευθυγράμμιση ελαστικών αυτοκινήτου: Τί είναι και πότε πρέπει να γίνεται

Ευθυγράμμιση ελαστικών αυτοκινήτου: Τί είναι και πότε πρέπει να γίνεται