Λογισμικό αυτοκινήτων: Μια δαπανηρή, επίπονη και απαιτητική διαδικασία

Λογισμικό αυτοκινήτων: Μια δαπανηρή, επίπονη και απαιτητική διαδικασία

Εύκολα μπορούμε να φανταστούμε ένα αυτοκίνητο που καθορίζεται από το λογισμικό (Software Defined Vehicle – SDV), αλλά η υλοποίησή του κάθε άλλο παρά απλή υπόθεση είναι.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ευελπιστούν ότι μετατοπίζοντας την εστίαση από το υλικό (hardware) στο λογισμικό (software) θα μειωθεί το κόστος ανάπτυξης, θα ενισχυθεί η πιστότητα των πελατών και θα αυξηθούν τα έσοδα.

Μέχρι το 2030, οι ψηφιακές υπηρεσίες θα μπορούσαν να δημιουργήσουν πρόσθετα έσοδα ύψους έως και 1,4 τρισεκατομμυρίων ευρώ για την παγκόσμια βιομηχανία, αυξάνοντας το συνολικό ποσό στα 3,25 τρισεκατομμύρια ευρώ. Αυτό θα αντιστοιχεί στο 40% των συνολικών εσόδων της αυτοκινητοβιομηχανίας μέχρι το 2040, σύμφωνα με έρευνα της Accenture.

Εν τω μεταξύ, το 2030 η αγορά λειτουργιών και συνδρομητικών υπηρεσιών που παρέχονται over-the-air αναμένεται να φθάσει τα 13 δισεκατομμύρια ευρώ, από 3 δισεκατομμύρια ευρώ πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Συμβούλων Επιχειρήσεων Deloitte.

Ποιος είναι ο ορισμός ενός «πραγματικού» SDV είναι προς συζήτηση, αλλά οι περισσότεροι συμφωνούν ότι πρέπει να διαθέτει ένα κεντρικό υπολογιστικό σύστημα με λίγες μόνο ισχυρές ECU που ελέγχουν μια σειρά από λειτουργίες του οχήματος, καθώς και τη ροή δεδομένων από και προς το cloud.

Υψηλές προσδοκίες

Οι προσδοκίες παραμένουν υψηλές παρά τις προκλήσεις. Η Stellantis, για παράδειγμα, προβλέπει ότι θα δημιουργήσει πρόσθετα έσοδα ύψους 20 δισεκατομμυρίων ευρώ έως το 2030, με τους πελάτες να πληρώνουν για νέες λειτουργίες, αναβαθμίσεις και συνδρομές.

Η Renault, από την άλλη, ελπίζει να μειώσει κατά 50% το χρόνο ανάπτυξης των οχημάτων, επαναχρησιμοποιώντας το λογισμικό που αναπτύχθηκε στο cloud και μεταφορτώθηκε σε ένα νέο «ψηφιακό πλαίσιο» το οποίο δημιουργήθηκε με τη βοήθεια της εταιρείας κατασκευής τσιπ Qualcomm και τρέχει με λειτουργικό σύστημα Android. Η έμφαση στο λογισμικό θα συμβάλει επίσης στην πρόβλεψη της Renault για μείωση του κόστους των EV κατά 40%, δήλωσε η εταιρεία.

Διαφορετική προσέγγιση

Σήμερα, η αξία ενός smartphone ως συσκευής (hardware) μπαίνει σε δεύτερη μοίρα σε σχέση με την εκείνη που παράγει από την παροχή υπηρεσιών οι οποίες βασίζονται στο λογισμικό και τρέχουν μέσω των σχετικών εφαρμογών. Ωστόσο, ο τρόπος με τον οποίο οι κατασκευαστές αυτοκινήτων και smartphone αποκομίζουν αξία είναι πολύ διαφορετικός. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να κερδίζουν χρήματα κυρίως χρεώνοντας τους πελάτες επιπλέον για τα χαρακτηριστικά του hardware.

Αυτή η διαδικασία οδήγησε στις σημερινές ηλεκτρονικές/ηλεκτρικές αρχιτεκτονικές, οι οποίες μπορούν να προσθέσουν χαρακτηριστικά ή λειτουργίες μόνο με την εγκατάσταση μιας ακόμα ηλεκτρονικής μονάδας ελέγχου. Ως αποτέλεσμα, υπάρχουν συχνά 100 ή περισσότερες ECU σε κάθε αυτοκίνητο.

Συντελείται πρόοδος

Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πλέον συνδυάσει την οθόνη του οδηγού με την κεντρική οθόνη αφής για τη δημιουργία ενός συνεκτικού συστήματος infotainment με ενημερώσεις over-the-air και πρόσθετες δυνατότητες που μπορούν να μεταφορτωθούν μέσω λήψης.

Η Mercedes-Benz δήλωσε ότι από τα 150 δισεκατομμύρια δολάρια των παγκόσμιων εσόδων της το 2022 το 1 δισεκατομμύριο δολάρια προέρχονται από αναβαθμίσεις οχημάτων που βασίζονται σε λογισμικό.

Η μετάβαση σε μια σύγχρονη αρχιτεκτονική λογισμικού στα αυτοκίνητα είναι «δαπανηρή, επίπονη και απαιτητική», δήλωσε ο πρόεδρος της Harman για τον τομέα των αυτοκινήτων Κρίστιαν Σομπότκα.

Η βιομηχανία πρέπει να μετακινηθεί από την «αλυσίδα αξίας» στο «δίκτυο αξίας» είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας: «Υπήρξε μια περίοδος κατά την οποία ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούσαν να εφαρμόσουν το παλιό βιομηχανικό μοντέλο στη νέα εποχή. Τα τελευταία δύο χρόνια, ορισμένες από αυτές αντιμετώπισαν δυσκολίες και τελικά απέτυχαν

Αυτό που επίσης απαιτείται είναι η αλλαγή της εταιρικής κουλτούρας . «Το μοντέλο συνεργασίας του παρελθόντος, όπου η αυτοκινητοβιομηχανία καθόριζε τα πάντα και συντόνιζε ένα συγκεκριμένο σύνολο προμηθευτών, δεν είναι ό,τι καλύτερο για τη μετάβαση στο μέλλον» συνέχισε ο Σομπότκα.

Η δυσκολία έγκειται στη δημιουργία και τον συνδυασμό όλων των στοιχείων του λογισμικού.

Το αυτοκίνητο πρέπει να λειτουργεί αυτόνομα σύμφωνα με τη αρχή του «edge computing», αλλά και να συνδέεται με το cloud για να λαμβάνει ενημερώσεις και να τροφοδοτεί όλες τις υπηρεσίες που βασίζονται σε εφαρμογές.

Όλοι οι αισθητήρες πρέπει να είναι συνδεδεμένοι στον κεντρικό υπολογιστή, αλλά και να λειτουργούν με απόλυτη ασφάλεια.

Τεχνικά, δεν είναι πυρηνική φυσική, καθώς κάτι τέτοιο έχει συμβεί ήδη σε άλλους τομείς. Ωστόσο, η αλλαγή προς μία πολύ σύγχρονη, συνεπή αρχιτεκτονική λογισμικού είναι πραγματική πρόκληση.

Πηγή: AUTOMOTIVE NEWS


About the author


Δείτε επίσης

Δίπλωμα αυτοκινήτου: 5 συμβουλές για να περάσετε με την πρώτη τις εξετάσεις

Δίπλωμα αυτοκινήτου: 5 συμβουλές για να περάσετε με την πρώτη τις εξετάσεις

Ποια αυτοκίνητα είναι κατηγορίας Εuro 6; Πού ανήκει το δικό σας

Ποια αυτοκίνητα είναι κατηγορίας Εuro 6; Πού ανήκει το δικό σας

Celestial Phantom: Η πιο σπάνια Rolls-Royce του κόσμου

Celestial Phantom: Η πιο σπάνια Rolls-Royce του κόσμου

Δες σε ποιον ανήκει η πινακίδα αυτοκινήτου – Όλες οι πληροφορίες με ένα κλικ

Δες σε ποιον ανήκει η πινακίδα αυτοκινήτου – Όλες οι πληροφορίες με ένα κλικ

Πώς να ελέγξετε την κίνηση στο Google Maps

Πώς να ελέγξετε την κίνηση στο Google Maps

Κουίζ: Είσαι “γκουρού” ή απλά θαυμαστής; Ελάχιστοι κάνουν το 3/3

Κουίζ: Είσαι “γκουρού” ή απλά θαυμαστής; Ελάχιστοι κάνουν το 3/3