Check engine: Μπορεί το φωτάκι στο ταμπλό σου να σημαίνει πρόβλημα στο σασμάν;
Για να μπορέσει ένα αυτοκίνητο να μας μεταφέρει με αξιοπιστία στους καθημερινούς μας προορισμούς, όλα τα επιμέρους συστήματα πρέπει να λειτουργούν ομαλά μεταξύ τους. Το σύστημα καυσίμου και εισαγωγής αέρα παρέχει τα απαραίτητα «συστατικά» για τη λειτουργία του κινητήρα, η ανάρτηση υποστηρίζει το βάρος του οχήματος και συμβάλλει στον χειρισμό, το κιβώτιο ταχυτήτων προσαρμόζει την ισχύ του κινητήρα στις εκάστοτε οδηγικές συνθήκες και το σύστημα ηλεκτρονικού ελέγχου ενοποιεί τα πάντα, παρακολουθώντας για τυχόν δυσλειτουργίες.
Στα σύγχρονα οχήματα, ο ενσωματωμένος διαγνωστικός μηχανισμός OBD συνεργάζεται με τον κύριο υπολογιστή του αυτοκινήτου για να παρακολουθεί τις λειτουργίες του αυτοκινήτου και να ειδοποιεί τον οδηγό όταν κάτι δεν πάει καλά. Όταν εντοπίζεται πρόβλημα, το OBD μπορεί να αποθηκεύσει έναν διαγνωστικό κωδικό βλάβης (DTC) και να ενεργοποιήσει την ένδειξη «Check Engine» στο ταμπλό.
Παρά το όνομά της, η ένδειξη «Check Engine» δεν αφορά αποκλειστικά προβλήματα στον κινητήρα. Αντιθέτως, το OBD παρακολουθεί σχεδόν κάθε βασικό σύστημα του αυτοκινήτου. Αν και υπάρχουν και άλλες προειδοποιητικές ενδείξεις στο ταμπλό (όπως για τα φρένα ABS ή την πίεση λαδιού), η ένδειξη «Check Engine» μπορεί να ανάψει για πληθώρα λόγων, συμπεριλαμβανομένων και προβλημάτων στο κιβώτιο ταχυτήτων.
Τι είδους προβλήματα στο κιβώτιο μπορεί να προκαλέσουν την ένδειξη «Check Engine»
Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι ένα σύνθετο σύστημα που αποτελείται από πολλά μέρη, όπως ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες, πακέτα συμπλέκτη και γρανάζια. Επομένως, υπάρχουν πολλές πιθανότητες να προκύψει κάποια δυσλειτουργία, η οποία μπορεί να ενεργοποιήσει την ένδειξη.
Μερικά από τα πιο συχνά προβλήματα είναι:
- Ηλεκτρικές βλάβες: προβλήματα στον υπολογιστή του κιβωτίου (TCM), στον κεντρικό υπολογιστή κινητήρα (ECM) ή στους αισθητήρες ταχύτητας του κιβωτίου.
- Κωδικός P0613: δείχνει πρόβλημα στον TCM και συχνά προκαλεί δυσκολίες στο πέρασμα ταχυτήτων.
- Κωδικός P0720: σχετίζεται με τον αισθητήρα ταχύτητας εξόδου και μπορεί να οδηγήσει σε τραχιές αλλαγές ταχυτήτων ή ακόμα και σε misfire του κινητήρα.
- Υπερθέρμανση κιβωτίου: Η υπερβολική θερμοκρασία στο κιβώτιο μπορεί επίσης να ανάψει την ένδειξη «Check Engine». Συνήθως καταγράφεται με τον κωδικό P0218 και μπορεί να προκαλείται από χαμηλά ή μολυσμένα υγρά κιβωτίου, αλλά και φθαρμένα εξαρτήματα. Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν καμένη μυρωδιά, σκληρή αίσθηση στις αλλαγές και θόρυβο.
Άλλοι συχνοί κωδικοί σχετικοί με το κιβώτιο ταχυτήτων περιλαμβάνουν τους P0614, P0700, P0730 κ.ά. Όμως πώς αναγνωρίζεις τι σημαίνουν όλοι αυτοί οι κωδικοί; Πάμε να το δούμε παρακάτω.
Πώς διαγιγνώσκεται σωστά η ένδειξη «Check Engine»
Αρκετά προβλήματα μπορούν να ενεργοποιήσουν την ένδειξη, επομένως δεν είναι πάντα εύκολο να προσδιοριστεί άμεσα η αιτία. Παρ’ όλα αυτά, εάν το πρόβλημα σχετίζεται με το κιβώτιο, είναι πιθανό να παρατηρήσεις και άλλα συμπτώματα, όπως απότομες αλλαγές ταχυτήτων, περίεργους θορύβους ή μειωμένη απόδοση.
Για να εντοπίσεις με ακρίβεια τον λόγο, θα χρειαστείς έναν σαρωτή OBD-II (diagnostic code reader). Όλα τα αυτοκίνητα από το 1996 και μετά διαθέτουν θύρα OBD-II, η οποία συνήθως βρίσκεται κάτω από το τιμόνι.
Απλώς σύνδεσε τον σαρωτή, άναψε την ανάφλεξη χωρίς να βάλεις μπροστά τον κινητήρα και διάβασε τους αποθηκευμένους κωδικούς. Οι σύγχρονες συσκευές προσφέρουν και live data ή πιο σύνθετες διαγνωστικές επιλογές.
Αν έχεις παλαιότερο όχημα (κατασκευής 1988–1995), μπορείς να χρησιμοποιήσεις ειδικούς αντάπτορες OBD-I ή να ακολουθήσεις συγκεκριμένους χειρισμούς στο ταμπλό για να εμφανιστούν οι κωδικοί, κάτι που όμως εξαρτάται από τη μάρκα και το μοντέλο του αυτοκινήτου.
Δείτε επίσης

FIA: Άμεση αλλαγή κανονισμού στην F1 μετά το περιστατικό Verstappen – Bearman

F1: Ο Oscar Piastri απάντησε στα σχόλια για το «κακό mentality» του Norris

Πώς να δεις αν έχεις διαρροή στην εξάτμιση του αυτοκινήτου σου

Αυτό είναι το πρώτο Brabus… νησί – Στο Αμπού Ντάμπι και με αστρονομικές τιμές

F1: «Χρειάζονται κάποια χαρακτηριστικά για να γίνεις Παγκόσμιος Πρωταθλητής» λέει ο Piastri – Μπηχτή προς τον Norris;
