Μέγεθος εξάτμισης: Τι πρέπει να γνωρίζεις – Τι θα γίνει αν βάλεις μεγαλύτερο ή μικρότερο
Ένας κινητήρας αυτοκινήτου λειτουργεί, με πολύ απλά λόγια, σαν ένας μεγάλος μηχανισμός μετακίνησης αέρα. Για να αποδίδει στο μέγιστο, χρειάζεται να «αναπνέει» σωστά. Εκεί ακριβώς είναι που έρχεται το σύστημα της εξάτμισης. Η εξάτμιση ουσιαστικά απελευθερώνει στο εξωτερικό περιβάλλον τις βλαβερές ουσίες που προκύπτουν από την καύση του καυσίμου στον κινητήρα(αφού πρώτα φιλτράρονται από τον κινητήρα) και συμβάλλει στην απομάκρυνση της θερμότητας. Μια εξάτμιση που επιτρέπει στο αυτοκίνητο να «αναπνέει» καλύτερα, κάνει και τον κινητήρα πιο αποδοτικό, αρά το αυτοκίνητο ακόμα ταχύτερο.
Ένα από τα συνήθη λάθη κατά την αναβάθμιση είναι η λογική του «όσο μεγαλύτερο, τόσο καλύτερο», κάτι που μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα όταν πρόκειται για τη διάμετρο της εξάτμισης. Για να ταιριάξεις σωστά τη διάμετρο της εξάτμισης με τον κινητήρα σου, πρέπει να λάβεις υπόψη τον κυβισμό και την ιπποδύναμη.
Για παράδειγμα:
-
Μέχρι τους 250 ίππους χρειάζεται εξάτμιση διαμέτρου 63,5 mm.
-
Ένας κινητήρας με ισχύ 300 ίππους θα ταιριάξει καλύτερα με εξάτμιση 76 mm.
-
Ένας κινητήρας με 400 ίππους και πάνω απαιτεί σωλήνα 102 mm, ενώ αν έχει 350 ίππους, χρειάζεται σωλήνα 89 mm.
Σε γενικές γραμμές, ένας απλός κανόνας είναι περίπου 25 mm διαμέτρου για κάθε 100 ίππους, με κάποιες εξαιρέσεις.
Γιατί είναι κακό να βάλεις εξάτμιση λάθος μεγέθους
Τι συμβαίνει όμως αν αγνοήσεις αυτές τις οδηγίες και βάλεις τεράστιους σωλήνες σε έναν μικρότερο κινητήρα με χαμηλότερη απόδοση; Αν και ναι φαίνονται εντυπωσιακοί στα περισσότερα αυτοκίνητα και αν ναι, θεωρητικά, περισσότερος αέρας σημαίνει καλύτερη απόδοση, αυτό ισχύει μόνο μέχρι ενός σημείου. Μια εξάτμιση μεγαλύτερη από όσο χρειάζεται προκαλεί ένα φαινόμενο που ονομάζεται υπερ-εκκαθάριση.
Η εκκαθάριση των καυσαερίων είναι μια διαδικασία κατά την οποία τα καυσαέρια βοηθούν να απομακρυνθούν τα υπολείμματα από τους κυλίνδρους, ενώ παράλληλα «τραβάνε» και φρέσκο μείγμα αέρα-καυσίμου. Όταν η εξάτμιση είναι πολύ μεγάλη, η ταχύτητα αυτής της διαδικασίας μειώνεται, μειώνοντας έτσι και τα οφέλη της, και τελικά την απόδοση.
Αντίστοιχα, αν η εξάτμιση είναι πολύ μικρή, προκαλείται το αντίθετο φαινόμενο:, το λεγόμενο back pressure. Πρόκειται για μια δύναμη που αντιστέκεται στην κανονική ροή των καυσαερίων, δημιουργώντας περιορισμούς στο σύστημα και μειώνοντας την απόδοση. Όπως είναι λογικό, αυτή η αυξημένη πίεση καταλήγει σε απώλεια απόδοσης.
Τι άλλο πρέπει να προσέξεις όταν αλλάζεις εξάτμιση
Πέρα από τη σωστή διάμετρο, είναι σημαντικό να αποφύγεις περιορισμούς στη ροή του αέρα σε ολόκληρο το σύστημα. Για παράδειγμα, εξαρτήματα όπως ο καταλύτης ή το σιλανσιέ πρέπει να συνδέονται με σωλήνες της ίδιας διαμέτρου ώστε να μην δημιουργούνται «στενώσεις». Οποιαδήποτε αλλαγή στη διάμετρο μπορεί να προκαλέσει back pressure, επιβαρύνοντας την απόδοση του κινητήρα.
Επιπλέον, καλό είναι να περιορίσεις τις στροφές και τις γωνίες στη διαδρομή των σωλήνων. Οι aftermarket εξατμίσεις προτιμώνται συχνά επειδή χρησιμοποιούν καμπύλες τύπου mandrel αντί για τις συμβατικές πιεστικές. Οι πιεστικές κάμψεις δημιουργούν μεταβλητές διαμέτρους, περιορίζοντας τη ροή των καυσαερίων. Οι καμπύλες τύπου mandrel, αντίθετα, διατηρούν τη διάμετρο σταθερή σε όλο το μήκος της κάμψης, χάρη σε μια μεταλλική μπάλα που εισάγεται στον σωλήνα κατά την κάμψη.
Δείτε επίσης

Μεγάλη έρευνα: 1 στους 2 οδηγούς αποσπάται από τη συζήτηση με τους επιβάτες στο αυτοκίνητο

Κορεατικό οικογενειακό SUV, με προηγμένα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης, 7 αερόσακους και εργοστασιακή εγγύηση 5 ετών χωρίς όριο στα χλμ.

Νέο ηλεκτρικό Volkswagen Golf GTI: Το επερχόμενο hot hatch θα είναι ένα «τέρας»

Καις πολύ βενζίνη; Αυτοί είναι οι 10 καλύτεροι τρόποι να μειώσεις την κατανάλωση στο αυτοκίνητο

Νέο Toyota Celica: Παρουσιάστηκε σε επιλεγμένους εμπόρους της μάρκας – Έχει βγει στον δρόμο για δοκιμές
