Τακάκια φρένων: Μπορώ να αλλάξω 2+2 ή πρέπει πάντα να αλλάζω και τα 4 τακάκια μαζί; Τι ισχύει;
Τα φρένα αποτελούν ίσως το πιο σημαντικό σύστημα του αυτοκινήτου μαζί με τον κινητήρα και τα ελαστικά. Σίγουρα, ο κινητήρας δίνει την ώθηση στο όχημα για να κινείται και τα ελαστικά είναι το σημείο που το όχημα κάνει επαφή με το οδόστρωμα, ωστόσο τα φρένα είναι αυτά που θα σταματήσουν το αυτοκίνητο όταν πρέπει. Και ιδιαιτέρα σε ένα επικίνδυνο σενάριο, όταν πρέπει να ακινητοποιήσεις άμεσα το αυτοκίνητο, ένα καλό και αποδοτικό σύστημα φρένων μπορεί να είναι αυτό που θα κάνει την διαφορά.
Το σύστημα φρένων αποτελείται από διαφορά στοιχεία: Τα δισκόφρενα, τις δαγκάνες καθώς και τα τακάκια, μεταξύ άλλων. Όπως πιθανόν γνωρίζεις ήδη, τα τακάκια φθείρονται με τη χρήση αφού κάθε φορά που πατάς τα φρένα, το υλικό τριβής που κάνει επαφή με το δισκόφρενο, «τρώγεται». Όσο πιο πολύ τα τακάκια φθείρονται, τόσο λιγότερα αποδοτικά είναι. Όταν τα τακάκια πλησιάζουν στο σημείο απόλυτης φθοράς(και σίγουρα όταν το ξεπερνάνε), πρέπει να τα αλλάξεις.
Αφού, όμως, τα περισσότερα αυτοκίνητα διαθέτουν συστήματα τροφοδοσίας με κίνηση στους εμπρόσθιους τροχούς, τότε γιατί πρέπει να αλλάζουμε και τα 4 τακάκια; Δεν θα ήταν πιο σοφό να αλλάζουμε πρώτα τα 2 μπροστινά και αργότερα τα πίσω τακάκια; Η μήπως κάθε φορά που αλλάζεις τακάκια πρέπει να τα αλλάζεις όλα; Τι ακριβώς ισχύει;
Για πάμε να δούμε.
Πότε πρέπει να αλλάζεις και τα τέσσερα τακάκια
Ενώ δεν είναι πάντα απαραίτητο να αλλάζεις όλα τα τακάκια μαζί, υπάρχουν περιπτώσεις όπου αυτό είναι η πιο έξυπνη επιλογή. Όλα εξαρτώνται από τη φθορά που έχουν υποστεί, τις οδηγικές σου συνήθειες και την κατάσταση των υπολοίπων τακακιών στον κάθε άξονα. Ας δούμε πότε έχει νόημα ( και πότε όχι) να προχωρήσεις σε πλήρη αντικατάσταση.
Ένα συχνό λάθος πολλών οδηγών είναι να καθυστερούν την αλλαγή τακακίων ακόμα και όταν το πάχος τους έχει πέσει κάτω από τα τρία χιλιοστά, ή ακόμα χειρότερα όταν το αυτοκίνητο αρχίζει να βγάζει το χαρακτηριστικό τσιριχτό ήχο ή αρχίζει να τραβάει προς τη μία πλευρά κατά το φρενάρισμα. Και αυτό γιατί αυτά που αναφέραμε είναι σαφή σημάδια άνισης φθοράς και, αν τα αγνοήσεις, μπορεί να προκαλέσεις ζημιές σε δίσκους και δαγκάνες. Μια τέτοια κατάσταση μπορεί να μετατρέψει την απλή εργασία συντήρησης σε μια ακριβή επισκευή, ενώ υποβαθμίζει και τη συνολική απόδοση του φρεναρίσματος. Η λύση; Αλλαγή και των τεσσάρων τακακιών για καλύτερο έλεγχο και ισορροπημένο φρενάρισμα.
Άλλη περίπτωση είναι όταν υπάρχει άνιση φθορά ανάμεσα στις πλευρές του αυτοκινήτου, κάτι που συμβαίνει συχνά λόγω στράβωμα στον δίκο ή εξαιτίας μια δαγκάνας που έχει «κολλήσει». Αν κάτι τέτοιο διαπιστωθεί κατά τον έλεγχο των φρένων, τότε είναι σωστό να αλλάξεις όλα τα τακάκια, ώστε να αποφύγεις διαφορετικά επίπεδα τριβής, περίεργους ήχους, δονήσεις ή αυξημένες αποστάσεις φρεναρίσματος.
Αν σκοπεύεις να αλλάξεις δίσκους σε περισσότερους από έναν άξονες ή να τοποθετήσεις καινούριες δαγκάνες, τότε και πάλι είναι καλό να αλλάξεις όλα τα τακάκια για να διασφαλίσεις την ομοιόμορφη φθορά τους και τη μέγιστη απόδοση του συστήματος.
Πότε δεν είναι αναγκαίο να αλλάξεις όλα τα τακάκια
Όπως αναφέρθηκε, τα μπροστινά φρένα δέχονται περισσότερη καταπόνηση. Όταν πατάς φρένο, το όχημα «βουτάει» μπροστά, και έως και το 70% της δύναμης πέδησης ασκείται στον εμπρός άξονα. Αυτό σημαίνει ότι τα μπροστινά τακάκια φθείρονται πιο γρήγορα, ενώ τα πίσω μπορεί να κρατήσουν σχεδόν τη διπλάσια απόσταση. Εφόσον, λοιπόν, τα πίσω τακάκια βρίσκονται ακόμη σε καλή κατάσταση, δεν έχει νόημα να τα αλλάξεις. Με αυτόν τον τρόπο γλιτώνεις έξοδα και παρατείνεις τη διάρκεια ζωής των πίσω φρένων.
Επιπλέον, αν έχεις κάνει πρόσφατο service στα φρένα, π.χ. έχεις αλλάξει τα πίσω τακάκια πριν από μερικούς μήνες και είναι ακόμη σε καλή κατάσταση, δεν υπάρχει λόγος να τα αντικαταστήσεις ξανά τόσο σύντομα. Σε γενικές γραμμές, τα τακάκια φρένων αντικαθίστανται κάθε 50.000 έως 110.000 περίπου χλμ., ανάλογα με τις οδηγικές συνθήκες και το στυλ οδήγησης. Όταν λοιπόν το αυτοκίνητό σου δείχνει σημάδια φθοράς στα φρένα, κάνε έναν έλεγχο, αλλά επικεντρώσου στα σημεία που πλησιάζουν στα όριά τους.
Δείτε επίσης

F1: Είναι ο Isaac Hadjar ο εκλεκτός «2ος» της Red Bull;

Αυτό είναι το «μεγαλύτερο πρόβλημα» των σύγχρονων αυτοκινήτων, σύμφωνα με νέα έρευνα

Ήξερες ότι μερικά μοντέλα της Mercedes έχουν δυο μπαταρίες αντί για μια;

Ετοιμάζει δύο νέα μοντέλα η Ferrari – Τι γνωρίζουμε ως σήμερα

Τι σημαίνει όταν η μπαταρία του αυτοκινήτου αρχίζει να βγάζει καπνό
