Οι 5 παλαιότερες μάρκες αυτοκινήτων στον κόσμο

Οι 5 παλαιότερες μάρκες αυτοκινήτων στον κόσμο

Τα αυτοκίνητα υπάρχουν εδώ και πάνω από έναν αιώνα. Πιθανότατα έχετε μάθει ότι η Ford ήταν η πρώτη εταιρεία που κατασκεύασε αυτοκίνητα για τις μάζες το 1908 με το μαζικής παραγωγής της Ford Model T. Αλλά η Ford δεν ήταν η πρώτη εταιρεία που κατασκεύασε ένα αυτοκίνητο. Στην πραγματικότητα, ο Carl Benz, της φήμης της Mercedes-Benz, εφηύρε το πρώτο αυτοκίνητο το 1886.

Ωστόσο, πολλές άλλες μεγάλες εταιρείες που κατασκευάζουν αυτοκίνητα σήμερα υπήρχαν πριν καν γεννηθεί ο Carl Benz. Αν και οι περισσότερες δεν κατασκεύαζαν αυτοκίνητα όταν ιδρύθηκαν, ήταν συνήθως επιχειρήσεις που ήδη χρειάζονταν κινητήρες για άλλους σκοπούς, όπως άλεση σιτηρών, κατασκευή ρούχων ή παραγωγή οχημάτων με πετάλια (δηλαδή ποδήλατα). Ως αποτέλεσμα, αυτές οι εταιρείες μπορούσαν εύκολα να μεταβούν στην κατασκευή αυτοκινήτων χρησιμοποιώντας τα εξαρτήματα που ήδη είχαν στη διάθεσή τους όταν εφευρέθηκε το αυτοκίνητο.

Ας δούμε τις πέντε παλαιότερες μάρκες αυτοκινήτων που εξακολουθούν να παράγουν οχήματα για τους καταναλωτές σήμερα: Peugeot, Vauxhall, Opel, Land Rover και, φυσικά, Mercedes-Benz.

Peugeot (1810)

Σήμερα, η Peugeot είναι μία από τις μεγαλύτερες γαλλικές μάρκες, μαζί με την Renault και την Citroën. Ωστόσο, η Peugeot δεν ξεκίνησε ως κατασκευάστρια αυτοκινήτων. Αντιθέτως, ιδρύθηκε το 1810 από τα αδέρια Peugeot, Jean-Frédéric και Jean-Pierre II, ως χαλυβουργείο.

Peugeot 601 C Eclipse 1934
Photo: Wikipedia

Καθ’ όλη τη διάρκεια των αρχών του 19ου αιώνα, η οικογένεια Peugeot επικεντρώθηκε στην παραγωγή χειροποίητων, γεωργικών και βιομηχανικών εργαλείων, χρησιμοποιώντας την τεχνική της ελαφριάς ελάστρωσης χάλυβα. Μέχρι το 1888, η τρίτη γενιά της οικογένειας Peugeot είχε περάσει σε βαρύτερες βιομηχανίες, κατασκευάζοντας ποδήλατα και αναπτύσσοντας μηχανοκίνητα οχήματα. Τον επόμενο χρόνο, ο Armand Peugeot, εγγονός του Jean-Pierre II, παρουσίασε το πρώτο αυτοκίνητο Peugeot στη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού. Αυτή η εφεύρεση ήταν μια άμαξα με τρεις τροχούς που κινούνταν από μηχανή ατμού και σχεδιάστηκε από τον μηχανικό Léon Serpollet.

Το 1890, ο Armand δημιούργησε το πρώτο τετράτροχο όχημα της Peugeot που κινούνταν από κινητήρα Daimler. Μέχρι το 1895, η Peugeot είχε ξεκινήσει να κατασκευάζει φορτηγάκια που μπορούσαν να μεταφέρουν 500 κιλά, καθιερώνοντας την ως γνωστή μάρκα στη Γαλλία και την υπόλοιπη Ευρώπη.

Η Peugeot εξαγόρασε την Citroën το 1975 και δημιούργησε τον holding company Όμιλο Peugeot Société Anonyme (PSA) για να διαχειριστεί και τις δύο μάρκες. Καθώς η μητρική εταιρεία της Peugeot αγόρασε περισσότερες μάρκες οχημάτων, το όνομά της άλλαξε σε PSA Peugeot Citroën το 1991 και στη συνέχεια σε PSA Groupe το 2016. Το 2019, η Fiat Chrysler of America (FCA) συγχωνεύτηκε με τον Όμιλο Peugeot, δημιουργώντας την Stellantis. Αυτή η κίνηση έφερε το όνομα Peugeot κάτω από μια πολυεθνική ομπρέλα. Αρχικά αναμενόταν η μάρκα να εισέλθει στην αγορά των ΗΠΑ, αλλά αυτά τα σχέδια ακυρώθηκαν όταν η αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε ότι θα επικεντρωθεί στην προώθηση της παρουσίας της μάρκας Alfa Romeo εδώ.

Vauxhall (1857)

Αν και η Tatra, που ιδρύθηκε το 1850, θεωρείται ο δεύτερος παλαιότερος κατασκευαστής σήμερα, έχει σταματήσει την παραγωγή αυτοκινήτων επικεντρώνοντας στα φορτηγά. Έτσι, δίνουμε τη δεύτερη θέση στη Vauxhall ως τον παλαιότερο κατασκευαστή αυτοκινήτων.

Vauxhall Prince Henry 1912
Photo: Wikipedia

Η Vauxhall ξεκίνησε ως Alexander Wilson and Co. το 1857. Ο Alexander Wilson ήταν ένας Σκωτσέζος μηχανικός που κατασκεύαζε μηχανές με ατμό για θαλάσσια σκάφη κοντά στους Vauxhall Gardens και τη Vauxhall Bridge στο Λονδίνο, κερδίζοντας έτσι το παρατσούkli Vauxhall Works. Μέχρι το 1894, η εταιρεία ξεκίνησε να πειραματίζεται με κινητήρες εσωτερικής καύσης και σύντομα αναδιοργανώθηκε σε Vauxhall Iron Works Company Ltd.

Αυτά τα πειράματα οδήγησαν σε έναν μονοκύλινδρο βενζινοκινητήρα που χρησιμοποιήθηκε για βάρκες αναψυχής σε ποτάμια το 1897. Αν και δεν είναι επιβεβαιωμένο, κάποιοι λένε ότι αυτός ο κινητήρας χρησιμοποιήθηκε ως βάση για τον κινητήρα που εφοδίαζε το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής της Vauxhall, το οποίο κυκλοφόρησε το 1903. Μετά από σχεδόν οκτώ χρόνια κατασκευής πρακτικών οχημάτων για καθημερινή χρήση, η Vauxhall δημιούργησε το Prince Henry, το οποίο θεωρείται ευρέως ως το πρώτο βρετανικό σπορ αυτοκίνητο.

Ωστόσο, παρά την επιτυχία της στην κατασκευή ακριβών, πολυτελών αυτοκινήτων, η ζήτηση γι’ αυτά μειώθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1920, πλήττοντας σημαντικά τη Vauxhall. Έτσι, το 1925, το διοικητικό της συμβούλιο πούλησε τη μάρκα Vauxhall στη GM για πάνω από 2,5 εκατομμύρια δολάρια (πάνω από 44 εκατομμύρια δολάρια σήμερα).

Η Vauxhall επέκτεινε το χαρτοφυλάκιό της ώστε να συμπεριλάβει φορτηγά και van, κάτι που τη βοήθησε να επιπλεύσει κατά την ταραχώδη δεκαετία του 1960, όταν πολλές δημοφιλείς βρετανικές μάρκες αυτοκινήτων, όπως η Triumph, αναγκάστηκαν να σταματήσουν την παραγωγή. Ωστόσο, το ευρωπαϊκό τμήμα της GM υπέστη τεράστιες απώλειες τη δεκαετία του 2000. Μέχρι το 2017, η General Motors πούλησε τη μάρκα Vauxhall με ζημιές στον Όμιλο PSA. Με τη συγχώνευση FCA-Groupe PSA το 2019, η Vauxhall είναι πλέον σταθερή φίλη με μια άλλη αμερικανική μάρκα: την Chrysler.

Opel (1862)

Ο Άνταμ Όπελ ίδρυσε την ομώνυμη εταιρεία του στο Rüsselsheim της Γερμανίας, μόλις 50 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της Φρανκφούρτης. Ιδρύθηκε το 1862 για να κατασκευάσει ραπτομηχανές, και η Opel επεκτάθηκε στην κατασκευή ποδηλάτων το 1886, αφού εξασφάλισε ένα μερίδιο της γερμανικής αγοράς.

Opel Admiral Cabriolet Bauzeit 1937-1939
Photo: Wikipedia

Το 1899, ο γιος του Όπελ, ο Wilhelm, αγόρασε το Motorwagenfabrik (εργοστάσιο αυτοκινήτων) του Friedrich Lutzmann και ξεκίνησε να κατασκευάζει αυτοκίνητα με την επωνυμία Opel. Μέχρι το 1907, η Opel κατασκεύαζε ραπτομηχανές και αυτοκίνητα παράλληλα στο εργοστάσιό της. Ωστόσο, μια πυρκαγιά κατέστρεψε το εργοστάσιο το 1911, αναγκάζοντας την εταιρεία να σταματήσει τη λειτουργία της. Όταν ξανα ξεκίνησε την παραγωγή, η Opel αποφάσισε να σταματήσει να κατασκευάζει ραπτομηχανές και να επικεντρώσει όλες τις προσπάθειές της στα αυτοκίνητα.

Μέχρι το 1928, η Opel ήταν η μεγαλύτερη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, με μερίδιο αγοράς 37,5% στην τοπική αγορά, σύμφωνα με την Detroit Free Press. Ωστόσο, η Μεγάλη Ύφεση του 1929 χτύπησε σκληρά την Opel, και η General Motors κατέληξε να αποκτήσει το 80% της εταιρείας για λιγότερο από 26 εκατομμύρια δολάρια (περίπου 472 εκατομμύρια δολάρια σήμερα). Μέχρι το 1931, η GM αγόρασε το υπόλοιπο 20% των μετοχών της Opel, καθιστώντας την πλήρως θυγατρική της GM.

Ωστόσο, παρά τη μεγάλη επιτυχία της για τη GM τη δεκαετία του 1990, η GM Europe, που είχε την Opel υπό την σκέπη της, έχανε περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια ετησίως τη δεκαετία του 2010. Έτσι, μετά από σχεδόν 90 χρόνια υπό τη φροντίδα της, η GM πούλησε την Opel (και τη Vauxhall) στον Όμιλο PSA το 2017. Με τη συγχώνευση του τελευταίου με την FCA, η Opel βρίσκεται τώρα κάτω από την ομπρέλα της Stellantis, τοποθετώντας την δίπλα σε άλλες εμβληματικές μάρκες όπως η Alfa Romeo, η Jeep και η Maserati.

Land Rover (1877)

Όπως και οι άλλοι κατασκευαστές σε αυτή τη λίστα, η Rover δεν ξεκίνησε ως κατασκευάστρια αυτοκινήτων. Δημιουργήθηκε το 1877 ως Starley & Sutton Co. και παρήγαγε ποδήλατα. Το 1883, η Starley & Sutton Co. μετονόμασε τα προϊόντα της σε τρίκυκλα Rover και, το 1885, παρουσίασε το Rover Safety Bicycle, το οποίο είναι ουσιαστικά ο σχεδιασμός ποδηλάτου που γνωρίζουμε σήμερα.

Antique Land Rover
Photo: Wikipedia

Στα τέλη της δεκαετίας του 1890, η εταιρεία μετονομάστηκε σε Rover Cycle Company Ltd. Μέχρι το 1902, κατασκεύαζε τη μοτοσικλέτα Rover Imperial. Λίγα χρόνια αργότερα, η Rover κατασκεύασε το πρώτο της τετράτροχο αυτοκίνητο και σύντομα κατασκεύασε διαφορετικά μοντέλα για την ευρεία αγορά. Ωστόσο, δεν ήταν μέχρι τη δεκαετία του 1930 που η μάρκα άρχισε να κερδίζει δημοτικότητα ως κορυφαία πηγή αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Η σταδιακή παρακμή της βρετανικής αγοράς αυτοκινήτων τη δεκαετία του 1960 επηρέασε πολλές μάρκες, συμπεριλαμβανομένης της Rover. Η Leyland αγόρασε τη Rover το 1966, και στη συνέχεια, το 1968, η πρώτη συγχωνεύτηκε με την British Motor Company για να ιδρύσει τη British Leyland. Η Rover άλλαξε ξανά χέρια όταν η British Leyland την πούλησε στη British Aerospace το 1988, μετά την οποία ο όμιλος ξεκίνησε να ιδιωτικοποιεί τις θυγατρικές της. Η BMW στη συνέχεια αγόρασε τη μάρκα το 1994, διαχωρίστηκε της Land Rover ως ανεξάρτητη μάρκα το 2000 και την πώλησε στη Ford.

Το Phoenix Consortium αγόρασε τα απομεινάρια της Rover και της MG από την BMW το ίδιο έτος. Δυστυχώς, αυτή η επιχείρηση έληξε το 2005, σηματοδοτώντας το τέλος της πινακίδας Rover. Ευτυχώς, η κληρονομιά της Rover συνεχίστηκε με τη Land Rover υπό την ιδιοκτησία της Ford. Το 2008, η Ford πούλησε τη Jaguar και τη Land Rover στην Tata Motors, η οποία συνεχίζει να πουλάει και τις δύο μάρκες σήμερα.

Mercedes-Benz (1883)

Η Mercedes-Benz, μία από τις πιο δημοφιλείς μάρκες πολυτελείας στον κόσμο, είναι και μία από τις παλαιότερες. Το όνομα Mercedes-Benz δημιουργήθηκε το 1926 με τη συγχώνευση δύο από τις αρχαιότερες αυτοκινητοβιομηχανίες της εποχής: Της Daimler-Motoren-Gesellschaft και της Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik.

Mercedes-Benz SSK 1928
Photo: Wikipedia

Η πρώτη εταιρεία ιδρύθηκε από τον Gottlieb Daimler, ο οποίος ήταν επίσης ο κατασκευαστής ενός από τους πρώτους κινητήρες εσωτερικής καύσης υψηλής ταχύτητας. Η δεύτερη, που ιδρύθηκε από τον Carl Benz, ήταν την περίοδο εκείνη ο δεύτερος μεγαλύτερος κατασκευαστής κινητήρων στη Γερμανία.

Η συγχώνευση αυτή ήταν αποτέλεσμα των επιπτώσεων που είχε η ήττα της Γερμανίας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν πολλές εταιρείες αναγκάστηκαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους με άλλες επιχειρήσεις για να αποφύγουν την πτώχευση και το κλείσιμο. Οι δύο εταιρείες ξεκίνησαν μια κοινοπραξία το 1924 πριν γίνουν επίσημα μία ενιαία οντότητα το 1926 ως Daimler-Benz AG.

Το 1998, η Chrysler Corporation συγχωνεύτηκε με την Daimler-Benz, δημιουργώντας την DaimlerChrysler AG. Ωστόσο, αυτή η συνεργασία δεν είχε μεγάλη διάρκεια, καθώς η Daimler πούλησε τη Chrysler το 2007 μετά από μια ζημία 1,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων τον προηγούμενο χρόνο. Ως αποτέλεσμα, η εταιρεία αφαίρεσε τη Chrysler από το όνομά της και έγινε Daimler AG.

Στο τέλος του 2021, η Daimler AG αποσύνδεσε τον τομέα φορτηγών και λεωφορείων της ως ανεξάρτητη εταιρεία με την ονομασία Daimler Truck. Με αυτή την αλλαγή, η Daimler μετονομάστηκε ξανά σε Mercedes-Benz Group AG. “Η μετονομασία σε Mercedes-Benz Group AG υπογραμμίζει τον ανανεωμένο στρατηγικό μας προσανατολισμό”, δήλωσε ο Ola Kallenius, Διευθύνων Σύμβουλος της Mercedes, σε δήλωση προς την Motor Authority. “Με αυτόν τον τρόπο, θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε πού βλέπουμε τον πυρήνα της εταιρείας μας – να κατασκευάζουμε τα πιο επιθυμητά αυτοκίνητα στον κόσμο.

Δείτε επίσης

Φώτα αυτοκινήτου: Δεν ανάβει η μεγάλη σκάλα – 9 πιθανές αιτίες

Φώτα αυτοκινήτου: Δεν ανάβει η μεγάλη σκάλα – 9 πιθανές αιτίες

Σήμα της Renault: Το κρυφό μήνυμα πίσω από το γαλλικό διαμάντι

Σήμα της Renault: Το κρυφό μήνυμα πίσω από το γαλλικό διαμάντι

Mercedes: Χωρίς… φρένα τα νέα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα

Mercedes: Χωρίς… φρένα τα νέα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα

F1: Σαμποτάζ της Mercedes στον Hamilton; Τι λέει ο διευθυντής της ομάδας

F1: Σαμποτάζ της Mercedes στον Hamilton; Τι λέει ο διευθυντής της ομάδας

Μεταχειρισμένα: Τι προσέχω όταν αγοράζω από «δεύτερο χέρι»;

Μεταχειρισμένα: Τι προσέχω όταν αγοράζω από «δεύτερο χέρι»;

Το κρυφό μήνυμα πίσω από το σήμα της Hyundai – Μήπως νόμιζες οτι ήταν απλά το γράμμα «H»;

Το κρυφό μήνυμα πίσω από το σήμα της Hyundai – Μήπως νόμιζες οτι ήταν απλά το γράμμα «H»;